Menu
TOPZINE.cz
Art & Design

Rozdělené a nerozdělené je německé umění před a po pádu Berlínské zdi

Redakce

Redakce

26. 2. 2012

Wolfgang Koethe, Malá svoboda z let 1988-1991Již podruhé drážďanská Galerie nových mistrů zahájila na připomínku znovuotevření tamní budovy Albertina samostatnou výstavu. Tentokrát zaměřenou na německé umění v období mezi léty 1945-2010.

Wolfgang Koethe, Malá svoboda z let 1988-1991

Příznačnou atmosféru zachytil Wolfgang Koethe ve svém obrazu Malá svoboda. Zdroj: skd.museum

Geteilt | ungeteilt – Kunst in Deutschland 1945 bis 2010, tak zní název výstavy, kterou se Galerii nových mistrů podařilo sestavit převážně z vlastních sbírek. Kolekce čítá asi 120 děl, na nichž jsou prezentovány proměny německého umění od poválečných let do současnosti.

V expozici je navázán dialog mezi ještě tradičními uměleckými přístupy a současnými názory konceptuálního charakteru. Škála vystavovaných děl se tedy pohybuje od obrazů a soch přes fotografie až k videoartu.

Berlínská zeď symbolem

V srpnu loňského roku si mnozí připomněli padesáté výročí od zahájení stavby Berlínské zdi, která nejen že na dlouho oddělila a izolovala obyvatele jednoho města, ale zároveň se stala symbolem rozděleného Německa.

Prohlídka začíná až programově laděným obrazem Smrt v Drážďanech od Wilhelma Lachnita, který pojal tuto nesmírnou zkázu drážďanského Starého města v únoru 1945 jako téma, a dále pak pokračuje expresivně abstraktním raným dílem Karla Otto Götze, který byl po válce přítomen novým začátkům německé umělecké tvorby.

Podoby německého umění

Poválečné umění v Německu se dotýkalo na jedné straně patetické polohy a pokračovalo až ke střízlivé či chladné inventuře dosavadních zkušeností.

V těchto intencích se odvíjí umělecká tvorba, jejíž podoba se na Východě odráží v odlišném podání než na Západě. Tyto rozdíly se vyvíjely v průběhu tzv. studené války v rozděleném Německu. Západní část opanoval spíše abstraktní názor, proti tomu na Východu setrvávalo realistické pojetí.

Wilhelm Lachnit, Der Tod in Dresden

Pohnutí lidské duše v poničených Drážďanech ztvárnil Wilhelm Lachnit

V době kolem roku 1989 a po něm se ztrácejí až do té doby platné vizuální tradice včetně jejich zvláštních poměrů.

Ve vyjádření nastává zvrat mimo jiné malým „Pomníkem pro rozdělené Německo“ (1986) od A. R. Pencka podobně jako v rozměrných fotografiích „Německo se stává německým“ (1992) od Kathariny Sieverding. Prohlídka je zakončena u prací mladší generace umělců z obou částí Německa.

geteilt | ungeteilt. Kunst in Deutschland 1945 bis 2010

Galerie Neue Meister der Staatlichen Kunstsammlungen Dresden – Albertinum

7. 2. 2012 – 27. 1. 2013

Otevírací doba: út – ne 10:00 – 18:00

Vstupné: 8,00 Euro / 6,00 Euro

skd.museum/de

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Rozdělené a nerozdělené je německé umění před a po pádu Berlínské zdi