Menu
TOPZINE.cz
Hudba

Robert Glasper přivezl do Prahy atmosféru newyorského jazz klubu

Adriana Semlová

Adriana Semlová

7. 11. 2011

Jeden ze závěrečných koncertů festivalu Struny podzimu se nesl v rytmu jazzu. V neděli 6. listopadu vystoupil v pražském klubu Roxy mladý pianista Robert Glasper se svým triem.

FOTO: Robert Glasper

Robert Glasper, Foto: Martin Chochola, Topzine.cz

Nedělnímu sólovému koncertu Roberta Glaspera a jeho akustického tria předcházel sobotní Spotlight, na kterém pianista předával cenu v soutěži o nejlepší cover verzi hitu Smells Like Teen Spirit od skupiny Nirvana a taktéž zde představil svůj projekt Element. Během sobotního večera vystoupili také Vojtěch Dyk, rapper Ghostpoet nebo beatboxer En.Dru.

Přesuňme se již do atmosféry nedělního vystoupení. Koncert začal deset minut po plánované půl osmé nástupem pianisty Roberta Glaspera, kterého následovali kontrabasista Derrick Hodge a bubeník Mark Colenburg. Robert ležérně zasedl za piano a do mikrofonu přátelsky řekl: „What´s up? Are you ok?“ Poté představil oba spoluhráče a začal koncert v přítmí klubu melancholickou sólovou skladbou, ve které ihned rozezněl jak výšky, tak spodní tóny klaviatury.

Robert Glasper se narodil 5. dubna 1978 v texaském Houstonu. Robertova debutová deska Mood vyšla v roce 2003. Poté vždy po dvou letech vydal desky nové. Canvas i In my Element patří mezi mladé nadějné jazzové nahrávky. V roce 2009 vydal třetí studiové album Double-booked.

Během prvních skladeb ukázali všichni tři hudebníci vlastní postoj k hudbě i um na svůj nástroj. Každý z nich na chvíli ukradl pódium jen pro sebe. V jednom z prvních sól se předvedl bubeník Colenburg, který ohromil publikum neuvěřitelným citem pro jazzový i hip hopový rytmus. Poté kontrabasista Hodge propojil ve svém sólu bebopovou klasiku s moderními směry.

Večer jako jedna dlouhá jazzová skladba

Až téměř do půl deváté si muzikanti neoddychli. Skladby na sebe bez přestávky navazovaly, proměňovaly se v jednotlivá sóla a mírné improvizace. Ihned se však trio navrátilo k původní linii a pokračovalo jako sehraný celek. Jemné, tlumené pasáže se střídaly s hravými melodiemi. Koncert v důsledku komorní atmosféry připomínal kvalitní newyorský jazzový klub.

[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/cz-praha-hudba-roxy-robert_glasper-06_11_2011/]

Hlavní inspirací pro Roberta byla již od dětství jeho matka, profesionální jazzová a bluesová zpěvačka. Od útlého věku tak navštěvoval bary a kluby, kam ho matka brávala s sebou. Poté zpívala i v kostele. Gospelová hudba, se kterou se v kostelech seznámil, je pro Roberta dodnes velkým přínosem.

Čtvrté studiové album Double-booked propojuje nejen vlivy jazzu a hip hopu, najdeme zde právě i zmiňovaný gospel a nefalšované soulové cítění. Však gospelu se koncert příliš nepřiblížil. Prvky této specifické hudby byly nejzřetelnější při Robertových přemýšlivých klavírních sólech, která měla naléhavý, leckdy až smutný podtón. V triu je téměř zastínily silnější vlivy hravého jazzu. Za celou dobu koncertu Robert nepromluvil jediné slovo, což vystoupení trochu ubíralo lehkost.

[youtube_660]Kl-KNE5rMDI[/youtube_660]

O virtuózní hru však nouze nebyla. Zazněly skladby ze starší tvorby jako G & B nebo One for Grew, ale také novější jako například 59 South. Trio zakončilo své vystoupení upravenou verzí skladby Smells Like Teen Spirit od skupiny Nirvana. Právě zde nejvíce vynikl jasný a úderný beat bubeníka Colenburga a netradiční ztvárnění sólové linky klavíru v původně odlišném žánru. Píseň byla odměněna velkým aplausem.

Při dvacetiminutovém přídavku se hudebníci konečně více odvázali. Robert zahrál několik úryvků známých skladeb včetně Time after Time, při které si někteří posluchači taktéž zazpívali. Zavtipkoval a poté prozradil, že na únor chystá zbrusu nové album, na kterém budou spolupracovat herec a zpěvák Mos Def nebo rapper Lupe Fiasco. Poslední skladbou byla Maiden Voyage.

Čtěte také: Na festivalu Struny podzimu vystoupil izraelský kontrabasista Avishai Cohen

Dnes třiatřicetiletý Robert na koncertě docílil synkreze několika odlišných žánrů i prvků. K jazzovému klavírnímu základu přidal hip hopový zvuk, soulové, občas i spirituální emoce. Nejen během vystoupení experimentoval se zvukem. V Roxy se posluchači dočkali efektního akustického zážitku prostřednictvím hravé Robertovy tvorby. Ale trocha více spontaneity na pódiu, která je Robertovi velmi blízká, chyběla.

Nakonec lze jen dodat, že Glasperův koncert potěšil jak příznivce, tak i část publika, které jeho tvorbu slyšelo poprvé. Letošní ročník festivalu Struny podzimu uspořádal mimořádnou podívanou a pozval mnoho zajímavých muzikantů, mezi které Robert Glasper se svým triem rozhodně patří. Nestrne na jednom bodě a inovativně nachází nový přístup.

Robert Glasper Trio

6. listopadu 2011
Klub Roxy

Festival Struny podzimu
Délka koncertu: 100 minut

+ výběr prostoru – Roxy
+ koncepce koncertu

– komunikace s publikem v průběhu koncertu

Hodnocení: 75 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Robert Glasper přivezl do Prahy atmosféru newyorského jazz klubu