Menu
TOPZINE.cz
Art & Design

Rembrandta je ve Šternberském paláci téměř tak málo, jako Leonarda na Zbirohu

Redakce

Redakce

10. 2. 2012

OBR: Mladý párNárodní galerie otevírá v pátek 10. února výstavu Rembrandt & Co. Již před svým oficiálním zahájením se výstava proměnila v poměrně kritizovanou expozici. Z diskuze o jejím názvu se vyvinula diskuze o směřování Národní galerie.

OBR: Mladý pár

Mladý pár, Jan van Noordt zdroj: www.pribehyumeni.cz

Pro Rembrandta & Co. (Company): Příběhy umění ve století blahobytu, využívá galerie prostory Šternberského paláce. Kurátorkou se stala Anja Ševčík. Společně s realizačním týmem předvede očím veřejnosti sbírku holandského malířství 17. a počátku 18. století. Návštěvníky čeká na sto třicet obrazů a osmdesát grafik. Většina pochází z depozitářů Národní galerie.

Nalezneme zde však i zahraniční zápůjčky. Za těmito díly bychom se běžně museli rozjet do nizozemských Rijksmuseí v Amsterdamu a Enschede či do berlínského Staatliche Museen. Co se týká dalších výpůjček, putovaly na výstavu z tuzemských galerií a sbírek. Konkrétně zmiňme pražské Lobkowiczké sbírky a Oblastní galerii v Liberci.

OBR: Učenec ve studovně

Učenec ve studovně, Rembrandt van Rijn, 1634

Národní galerie předvede i celé dvě malby Rembrandta Harmensze van Rijn. Jedná se o Učence v pracovně ze sbírek galerie a Muže v orientálním kostýmu, který byl zapůjčen z Amsterodamu. Oba portréty zobrazují stejného muže. Jeho totožnost však není známa.

Název výstavy je diskutabilní

Ovšem dvě Rembrandtovy malby ze sto třiceti obrazů je slabý výsledek. Původní název Rembrandt, Hals a přátelé, který by odpovídal realitě nesrovnatelně více, byl upraven tak, aby takříkajíc táhl. Na tiskové konferenci byl název několikrát obhajován přímo ředitelem Národní galerie, Vladimírem Röslem, který zřejmě pod dojmem předchozí kritiky cítil potřebu neustále osvětlovat jeho faktickou oprávněnost a relevanci.

K tomuto bylo dále řečeno, že Rembrandtovo jméno bylo použito jakožto jméno reprezentativní a výstava představuje obrazy, které podléhaly vlivu jeho tvorby. And Company poté znamená společnost malířů, kteří se vzájemně ovlivňují, ale taktéž stojí u zrodu volného trhu s uměním. Obrazy již nejsou tvořeny pouze na zakázku, naopak se stávají žádaným obchodním artiklem. Jsou tedy umělcem vytvářeny dopředu, bez konkrétního příjemce.

OBR: Brusláři před městskými hradbami

Bruslaři před městskými hradbami, Esaias van de Velde

Díla, která jsou veřejnosti předkládána, jsou nepochybně kvalitní a často skutečně nádhernou prací, nicméně návštěvník přišel primárně na Rembrandta. Ten mu je však dávkován v opravdu skrovných dávkách. Situaci částečně zachraňují umělcovy grafiky. Na výstavě jich bude představeno kolem třiceti, ovšem nikoli najednou. Patnáct grafik bude k vidění zhruba do poloviny průběhu výstavy, poté budou obměněny za další sérii. Grafiky totiž nemohou být vystaveny světlu po delší dobu.

Rembrandtova společnost

Jak již bylo řečeno, mezi grafikami se nacházejí Rembrandtovy práce, zmiňme zde především jeho autoportréty. Značný vliv tohoto velkého mistra se jasně odráží v některých dalších grafických pracích, které jsou často výrazně tmavé, jen s několika světlými body. Busta orientálce od Jana Lievense je toho příznačným dokladem.

OBR: Portrét Jaspara Schade

Portrét Jaspara Schade, Frans Hals

Holandská malba postihovala prakticky všechny oblasti života. Od scén venkovských radovánek a pitek, kde však prostí lidé působí značně obhroublým dojmem, přes rozbouřená moře, kde námořníci bojují s živly, až po překrásné portrétní kusy. Jedním z lákadel výstavy se takto stal portrét Jaspara Schade od malíře Franse Halse. Jmenujme zde také Mladý pár Jana van Noordta.

Značný věhlas si získala také krajinomalba. Zde je od počátku 17. století patrný obrat k realismu. Ovšem nikoli ke zcela reálnému zobrazení krajiny, spíše k ideální koncepci krajiny, která působí věrohodně, zároveň však i harmonicky. Jedním z významných představitelů této oblasti malby se stal Jan van Goyen.

OBR: Venkovská cesta s odpočívajícími poutníky

Venkovská cesta s odpočívajícími poutníky, Pieter de Molyn

Přestože výstava nese Rembrandtovo jméno, o něm se také příliš mnoho nedozvíme. K výstavě jsou však připraveny dvě publikace. Útlejší průvodce výstavou může být na cestě Šternberským palácem vítaným společníkem. Katalog maleb pak láká na svou obsažnost za poměrně příznivou cenou sedm set korun, pokud uvážíme, že běžně bývá cena i dvojnásobná. Je však k dispozici pouze v anglickém jazyce.

Zástupce amsterdamského Rijksmuzea na tiskové konferenci řekl, že Češi by měli být na tuto sbírku hrdí. Skutečně na ni Češi hrdí jsou? Víme o ní? Dokážeme ocenit kouzlo holandských krajin a veselých společností? Nebo chceme jen zvučná jména, při nichž můžeme v sále šeptat: „Nádherný Rembrandt a ten temnosvit …“?

Rembrandt & Co.: Příběhy umění ve století blahobytu – Šternberský palác

Datum konání: 10. 2. 2012 – 27. 5. 2012

Kurátorka výstavy: Anja Ševčík

Otevírací doba: denně mimo pondělí od 10 do 18 hodin

Vstupné: základní 150 Kč, snížené 80 Kč (zahrnuje i vstup do stálých expozic Šternberského a Schwarzenberského paláce)

Hodnocení: 3***

ngprague.cz

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Rembrandta je ve Šternberském paláci téměř tak málo, jako Leonarda na Zbirohu