Reklamu na pohřební služby v nemocnici už neuvidíte. Zákon ji zakázal

prani_na_pohreb_smutecni_kondolence_rakev_smrt
Ilustrační foto, Zdroj: Shutterstock.com

Provozovatelé pohřebních služeb nesmějí šířit reklamu v areálech nemocnic a sociálních ústavů, nařizuje novela zákona o regulaci reklamy, která vstoupila v platnost. Naopak mohou v inzerátech uvádět ceny pohřebních a kremačních služeb. Na svém webu na to upozornilo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), pod něž pohřebnictví spadá.

prani_na_pohreb_smutecni_kondolence_rakev_smrt
Zdroj: Shutterstock.com

“Změna zákona o regulaci reklamy umožní provozovatelům pohřebních služeb realizovat reklamu vlastní činnosti v širším rozsahu, včetně uvádění cen za pohřební a kremační služby. Na druhé straně zákonodárci zakázali šířit reklamu na komerční činnosti v pohřebnictví v areálech nemocnic a zařízení sociálních služeb, počítaje v to i jejich oplocení,” uvedlo MMR.

Rozšíření zákazu reklamy na celé areály zařízení zdravotnických a sociálních služeb je podle Tomáše Kotrlého z odboru regionální politiky MMR reakcí na neetický přístup některých pohřebních služeb. “Ty ke své propagaci využívaly různé bohoslužebné prostory, často přímo v nemocniční kapli, ve zdravotnických vzdělávacích institucích a školách lokalizovaných v bezprostřední blízkosti zdravotnického zařízení nebo zařízení sociálních služeb,” napsal Kotrlý na webu ministerstva.

Reklama na pohřební a kremační služby se nesmí šířit adresnou formou, tedy například dopisy, letáky či elektronickou poštou. Zakázaná je také v souvislosti s informováním o smrti, tedy nesmí být rozesílána společně se smutečním oznámením.

Nově lze při zveřejnění parte uvádět reklamu například na kamenické práce nebo vazbu smutečních věnců, protože novela zrušila obecný zákaz reklamy v souvislosti s oznamováním úmrtí.

Zákaz se týká pouze komerčních činností v pohřebnictví, za které se považuje provozování pohřební služby, krematoria, balzamování a konzervace zahrnující zejména převozy lidských pozůstatků, jejich přechodné ukládání, úpravu do konečné rakve a pohřbívání, úpravy popela a jeho ukládání do uren. Naopak provoz pohřebiště je službou ve veřejném zájmu, na něj se tedy omezení reklamy nevztahuje.

Podle evidence ministerstva průmyslu a obchodu poskytovalo v České republice k 30. červnu 2015 pohřební služby 606 podnikatelů v 1534 provozovnách, provozovatelů krematorií bylo evidováno 55 ve 119 provozovnách. Každoročně tito podnikatelé zaopatří více než sto tisíc pohřbů.

Autor ČTK

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*