Recenze: Zoufalci. Chybí pořádná zápletka!

Katarína Straková

Katarína Straková

12. 11. 2009

zoufalci_loukaSnímek Zoufalci s podtitulem Jak být spokojený a přitom nebýt sám je realistická komedie mladičké režisérky Jitky Rudolfové. Je také zároveň jejím absolventským filmem, který vznikl v rámci studia na Filmové akademii múzických umění.

Zoufalci, Zdroj: Aerofilms

Zoufalci, Zdroj: Aerofilms

V Zoufalcích je vtip, zábava a přitom tolik života, že se tomu jen těžko věří. Film je vhodný pro všechny milovníky amerického sitcomu Přátelé. Právě tuto desetisériovou veselohru, občas kříženou s úspěšným Sexem ve městě, totiž nápadně připomíná. Tři muži a tři ženy (bývalí spolužáci) kolem třicítky, neustále se plácající ve svých vztazích-nevztazích. Vlastně je to tak trochu k pláči, přesto se člověk neubrání úsměvu.

Čtyřiatřicetiletá Dagmara (Simona Babčáková) toužící především po zdraví, lásce a harmonické rodině, žije se svým cholerickým puntičkářským manželem Mirkem. Proti ní stojí homosexuální požitkář Otakar (Jakub Žáček), skandalistka Silvie (Zuzana Onufráková), jejíž alkoholové excesy nepochopitelně korespondují s čistotou jejích rukou. Zajímavá je postava Lindy (Pavlína Štorková), která si tak moc touží udržet svého přítele, že přestane brát antikoncepci bez jeho vědomí s nadějí, že on si ji po početí dítěte vezme. Tonda je také čtyřprocentní nevyrovnaný dospělák, jehož scénářové průpovídky pobaví snad každého. A konečně můj oblíbený věčný student Radim (Václav Neužil), už devátým rokem docházející na pražskou Pedagogickou fakultu.

Václav Neužil (Radim), Zdroj: Aerofilms

Václav Neužil (Radim), Zdroj: Aerofilms

Ti všichni se po letech sejdou v Praze a shodnou se, že jejich životy stojí za starou belu. Napadne je tedy oprášit svůj středoškolský sen, bydlet všichni společně v jednom baráku a užívat si života plnými doušky, což mírně asociuje Coelha a jeho Když si něco přeješ, celý Vesmír se spojí, abys své přání uskutečnil.

Zoufalcům dominuje Simona Babčáková, známá především svým účinkováním v českém seriálu Comeback anebo ve vieweghovsko-hřebejkovském filmu Nestyda. Její výstupy s Jaroslavem Pleslem (Mirek) patří ve filmu mezi ty špičkové. Symbolizují spolu častý problém uspěchaných manželství, která brzy krachují a pohromadě je drží vlastně jen dvě děti a společný majetek.

Okouzlující je Michal Kern v roli homosexuálního Tondy. Scéna, kdy v zástěře a s vysavačem v ruce zaklepe na dveře pokoje svého bývalého přítele a následně je otevře se slovy Chceš vysát?, je strhující. Dvojsmysly. Chvílemi má člověk pocit, že v Zoufalcích nic jiného není. Ne každému to ale stačí.

Onufráková a Kern, Zdroj: Aerofilms

Onufráková a Kern, Zdroj: Aerofilms

Malé bezvýznamné plus si Jitka Rudolfová zaslouží za vynikající propracovanost postav. Během příběhu divák může sledovat, co je pro kterou postavu typické a jak se která vyvíjí. Nikdo se jistě neubrání jejich hodnocení, každý si mezi šesti přáteli najde svého oblíbence. Podle slov režisérky mají všichni její hrdinové svůj reálný předobraz v několika jejích blízkých přátelích. „Nemůžu ale tvrdit, že film je reálným příběhem, je spíše ovlivněn realitou životů,“ uvádí Rudolfová tuto informaci na pravou míru.

Co v Zoufalcích trochu chybí, je nějaká pořádná zápletka. Těchto 97 minut na plátně působí opravdu spíše jako seriálová epizoda, ne však film s promyšlenou dějovou linkou. Dějových linek je ve snímku šest, na konci se prostě všechny setkají na jednom místě, v jednom domě. Je jisté, že právě tímto jsou Zoufalci revoluční, otázkou ale zůstává, nakolik to byl režisérčin záměr a nakolik pouze nevydařený scénář.

Zoufalci

Komedie / Drama
Česko, 2009, 97 min

Režie: Jitka Rudolfová
Hrají: Simona Babčáková, Jakub Žáček, Zuzana Onufráková, Václav Neužil ml., Pavlína Štorková, Michal Kern, Jaroslav Plesl, Jiří Havelka, Lucie Žáčková, Helga Čočková, Jaroslava Obermaierová, Dagmar Bláhová, Petra Nesvačilová

0