Recenze: Zombieland. Zastřelte si svého zombíka!

14. 12. 2009

zombieland1Vítejte v budoucnosti, kde nezůstal kámen na kameni. Kde se z lidí staly ohavné, mrtvoly požírající zrůdy. Kde je lepší hlídat si svá záda a nikdy, nikdy nechodit na veřejné záchodky.

Za pár let nás zřejmě nečeká nic pěkného. Jak už to tak bývá, něco se zvrtne a ejhle, po světě chodí místo obyčejných lidí krvelační zombíci. Není vůbec důležité, jak k tomu dojde, hlavní je, že celou tuhle patálii přežije jako jeden z mála mladý poseroutka Columbus (Jesse Eisenberg). Putuje napříč Amerikou a snaží se najít místo, kde by se neplazil nikdo s chutí na kudrnaté panice. Tedy, samozřejmě je řeč o oživlých mrtvolách, ne nadržených kočičkách.

Columbus má ovšem štěstí, narazí na drsného zombie-odstřelovače Tallahaseeho (Woody Harrelson). Nakonec do party přiberou i sexy Wichitu se sestřičkou Little Rockem. A párty může začít. Proč se postavy nejmenují třeba Pepa a Karel? Proto. (No tak dobře…prý aby se až příliš nespřátelili, říkají si podle rodného státu.)

Tak předně: nehledejte v Zombielandu žádný další pokus o masturbaci s jablečným koláčem – sice se jedná o ulítlou komedii, ovšem přízviska teenage, pseudoromantická či zvrhlá by byla zcela chybná. Jistě že náš mladý hrdina neustále myslí na jakoukoliv živou dívku (a že jich už není moc), atmosféra filmu ale není nijak laciná. Zombieland je nejprve komedie a až pak romantika. Fanoušci britského Soumraku mrtvých mohou oponovat, že se nejedná o nic originálního – zombie taškařice tu už minimálně jedna je, a to dosti kvalitní. Teď jde ale o úplně nový přístup a ladění. Mezi anglickým humorem a Hollywoodem je markantní rozdíl, i když v případě Zombielandu se tvůrci tomu prvnímu mírně přiblížili.

Narazíte tu totiž na absurditu Angličanům vlastní, na sarkasmus a ironii, smutné a zároveň vtipné momenty, na realitu. Mladí gentlemani totiž budou toužit po sexu i v případě apokalypsy. Neoholené frajery zase nenapadne žádný lepší způsob likvidace zombíka, než ho při těsném míjení praštit dvířky od auta. Jedná se sice o žalostnou výpověď o naší civilizaci, ale co si budeme nalhávat, už to tak prostě je.

Jako komedie funguje Zombieland perfektně. Scenárista je pravděpodobně cvok, zato ovšem sympaťák, děj odsýpá a náhodné hříčky celý snímek ozvláštňují. Chci především vyzdvihnout zásady, jak přežít se zombies, které se v průběhu filmu objevují jako prosté titulky vedle Columba a zdůrazňují tak, co udělal správně, případně co by vážně MĚL udělat.

Jak ale přejdeme na romantiku, začne film haprovat. Pokud vás baví zasněné pohledy náctiletých, kteří se právě poprvé zamilovali, gratuluji. Jděte do kina a dál už to ani nečtěte. Jestli ale spadáte do mé kategorie, zklamou vás tyto zaláskované vsuvky.

Woody Harrelson je geniální komik, který celý snímek táhne, jenže pak se mu pod nohy připlete mladý páreček, který se nejprve tváří, že se nesnáší, ale znáte to přísloví o odříkaném chlebu… V romantických pasážích Zombieland naneštěstí sklouzává  k jisté schematičnosti a ke klišé. Je zabaleno do koukatelného a poměrně roztomilého hávu, jenže super mega zombie řežba je prostě lepší než cukrující dvojice.

Škoda jen té vedlejší linie. Možná ale, že kdyby se autoři zaměřili pouze na vtip, natočili by Soumrak mrtvých 2: Tentokrát v Americe a tuplem by už nešlo o něco výjimečného. Kostýmy se povedly, výběr hudby také není nejhorší, mladí herci se snaží. Co povídat, Harrelson si tuhle roli vyloženě užil, i když pak narazil na komika ještě mocnějšího… Ale co bych vám to prozrazovala předem. Zombieland je pohodová komedie, jež se mohla stát nezřízenou jízdou. Kdoví, co by bylo lepší. Ale nezoufejte. Možná přijdou i Krotitelé duchů

Zombieland

Komedie / Horor
USA, 2009, 80 min

Režie: Ruben Fleischer
Hrají: Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Emma Stone, Abigail Breslin, Amber Heard, Bill Murray, Derek Graf, Jacob G. Akins, Hunter Aldridge, Elle Alexander , Michael August, Melanie Booth, Daniel Burnley, Chris Burns, Dalton Cole, Blaise Corrigan, Ernest Dancy, Anthony J. Davis, Travis  Grant

0