Cestování

Recenze: Zmizelé Čechy – Žatec

15. 2. 2010

zatecPod společným označením Zmizelé Čechy připravilo nakladatelství Paseka svazky z oblasti Čech a Moravy. Snaží se tak připomenout zaniklé tváře měst, ale i celých regionů. Kromě knih s názvy Kadaň, Karlovy Vary, Jilemnice, Jičín a Žatec bylo vydáno přes dalších dvacet publikací, které se vždy orientují na jedno konkrétní místo. My se dnes zaměříme na Žatec.

Obálka, Zdroj: Nakladatelství Paseka

Obálka, Zdroj: Nakladatelství Paseka

Žatec je největším městem v okrese Louny v Ústeckém kraji. Ten je úrodný na obilí, víno a obzvlášť na chmel. Žatec je od roku 1961 městskou památkovou rezervací.

Roku 530 do města dorazili první Slované. Samotné žatecké hradiště bylo založeno někdy kolem 10. století, tedy za vlády knížete Václava. V té době se Žatec stal centrem celého středního pohoří. Významnou institucí byla městská latinská škola, jejíhož rektora jmenovala žatecká městská rada na základě privilegia Jana Lucemburského. Nejznámějším rektorem se stal Jan z Teplé. Roku 1413 v Žatci pobýval sám Jan Hus během svého mimopražského exilu. O pár let později pak Žižka se svými vojsky.

Město se postupem času zadlužovalo a ztrácelo tak svoje historické postavení. To vyvrcholilo velkým požárem v roce 1682, kdy bylo na splacení dluhů vyhlášeno desetileté moratorium.

Pěstování chmele přestavovalo ve století páry hlavní ekonomickou složku městského hospodářství. Roku 1833 byl založen první Spolek pěstitelů chmele. Snaha o národnostní emigraci, o patnáct let později, byla větší částí obyvatelstva odmítnuta, protože většinu měšťanstva tvořili Němci.

Větší počet německých obyvatel vedl v roce 1935 k vítězství SdP. O tři roky později Žatečtí přivítali připojení k Německu s nadšením. Po skončení války projel Žatcem konvoj se sovětskými tanky, to mělo za následek odsun Němců v celých Sudetech.  Po volbách roku 1948 čekal Žatec stejný osud jako ostatní česká města. Odborně vzdělaní lidé na vysokých postech byli nahrazeni straníky KSČM. Pod vedením Karla Sabely vznikl nezákonný protikomunistický odboj Praha- Žatec . Karel Sabela byl 18. července 1949 popraven.

Po Sametové revoluci byla i v Žatci obnovena městská samospráva. Po zrušení okresů, roku 2002, se Žatec stal obcí s rozšířenou působností, a tak se vrátil ke své roli centra historického Žatce.

Kromě těchto a jiných historických událostí se v knize dočtete o urbanistickém výboji města a o zmizelých částech dnešního Žatce. Knihu doplňují černobílé archivní fotografie zaniklých objektů, které jsou detailně popsané. Publikace, které vypovídají o historii nějakého místa na vás chrlí informace ze všech stran. To z části platí i u tohoto svazku. Přesto jsou informace podávány zcela srozumitelným a velmi čitelným stylem psaní.

Vydává: Nakladatelství Paseka

Autoři: Petr Hlaváček – Jiří Kopica

Název: Zmizelé Čechy – Žatec