Cestování

Recenze: ZEMĚ – 400 jedinečných míst naší planety

Samcová Jana

Samcová Jana

9. 11. 2009

ZeměRedakce Topzine.cz před pár dny čtenářům představila zbrusu novou publikaci ZEMĚ, která je unikátní fotodokumentací jedinečných míst naší planety. Nyní přichází detailnější seznámení s touto knihou v následné recenzi.

ZEMĚ - 400 jedinečných míst naší planety, Zdroj: fragment.cz

Obrazová publikace ZEMĚ je výjimečnou kolekcí nádherných fotografií zachycujících nejúžasnější scenérie, které naše ZEMĚ nabízí, a také památky, jež zanechali naši předkové… (článek v plném znění zde)

Obsah publikace je rozčleněn na tři velké celky – Přírodní svět, Lidská kultura a Moderní svět. Každá část má několik podcelků, které uvedená témata široce rozvádějí. Z prvotního listování knihou je patrné, že se jedná o velmi výjimečnou a nádherně zpracovanou publikaci. Stránky hýří obřími barevnými fotkami a křídového papíru se odvážím dotýkat jen s posvátnou opatrností, jaká je vlastní každému milovníkovi dobrých a krásných knih.

Část první – Přírodní svět

Tématický celek Přírodní svět zobrazuje veškeré zemské krásy od panenské divočiny, přes vodstvo a velkolepé přírodní scenérie, až po přírodu proměněnou člověkem. Fotografie národních parků a rezervací, korálových útesů na Belize nebo Plitvických jezer v Chorvatsku doslova vyrážejí dech. Obrázky z netradičních úhlů a z míst, kam se obyčejný smrtelník jen tak nedostane, nabízejí výjimečný zážitek. Nad prohlížením Grand Canyonu s Yellowstoneským národním parkem nebo tureckého Pamukkale se Schodištěm obrů ve Spojeném království mě okamžitě přepadá tíživý pocit, že na všech těch nádherných místech prostě musím být. A nejlépe hned.

Část druhá – Lidská kultura

Druhý celek Lidská kultura je fantastickým vhledem do míst, která vznikla lidskou rukou. Ať už se jedná o famózní nástěnné malby nebo stavby, které popírají veškeré architektonické zákony. Takovými místy jsou pyramidy v Gíze nebo pohřebiště Stonehenge. Tím ale výčet kulturních krás zdaleka nekončí. Mezi stavitelskými skvosty zde nalezneme řeckou Akropoli, římské Forum Romanum, naši matičku Prahu. Za svůj osobní div světa považuji kláštery Meteora v Řecku a gigantické monolitické hlavy v Rapa Nui, známém především jako Velikonoční ostrov, v Chile. S lítostivým pocitem přijímám fakt, že nemůžu vyjmenovat všechna nádherná místa zde vyobrazená. Alespoň na závěr si dovolím poukázat ještě na Čchinovu terakotovou armádu, mauzoleum Tádž Mahal nebo Velkou čínskou zeď.

Část třetí – Moderní svět

Celek Moderní svět otevírá Socha svobody, v těsném závěsu následují symboly boje za svobodu – turecký Istanbul, japonská Hirošima a dokonce polská Osvětim (více o Osvětimi zde). Jediná Osvětim je vyobrazená v černobílých fotografiích, snad aby umocnila temnou minulost bývalého koncentračního tábora. Moderní svět dále zobrazuje architektonický klenot Sagrada Familia v Barceloně nebo operní dům v Sydney, při jehož navrhování se architekt nechal inspirovat loupáním pomeranče.

Kniha dále nabízí mapy a odkazy na všechny lokality světového dědictví a stručné dějiny programu UNESCO. Kniha je zážitkem sama o sobě. Je obrovská, těžká a mimořádně působivá. Rozhodně ne neprávem můžeme tuto publikaci označit za zeměpisnou knihu roku.

0