Cestování

Recenze: Všechny chutě severní Indie

Samcová Jana

Samcová Jana

16. 3. 2010

Všechny chutě severní IndieCestopisná publikace z edice Lidé a Země pochází z pera Lenky Koukolové – Pallotti, která se svým manželem Massimem podnikla začátkem roku 2008 půlroční poznávací cestu po severní Indii. A právě o jejích zážitcích a zkušenostech během náročné pouti pojednává kniha Všechny chutě severní Indie, která v těchto dnech vychází pod záštitou nakladatelství Mladá fronta.

Všechny chutě severní Indie, Zdroj: nakladatelství Mladá fronta a.s.

Indie mi toho nikdy moc neříkala. V mém podvědomí byla vedena jako ta země plná náboženských fanatiků a pozornosti jsem jí nedopřávala ani co by se za nehet vešlo. Když se mi ale naskytla příležitost si o Indii něco přečíst, neváhala jsem. Každé moje první seznámení s knihou probíhá zmapováním názvu, obálky, tiráže, ilustrací a fotografií, počtu stránek a názvů jednotlivých kapitol. Až teprve podle všech těchto aspektů si utvořím na knihu první dojem.

Cestopis Lenky Koukolové mi padl do oka hned napoprvé. Velkou radost mi udělaly už tvrdé desky, v nichž jsou stránky svázány, a které podle mého názoru dělají knihu knihou. S měkkou papírovou vazbou u mě neuspějete. Obálka je potištěna velmi příjemnou fotografií indických žen a i křídový papír dodává knížce patřičnou váhu a důstojnost. Text je vkusně a vyváženě proložen fotografiemi indických reálií.

Publikace Všechny chutě severní Indie vám do slova a do písmene naservíruje všední život indických obyvatel na stříbrném podnose. Lenka Koukolová-Pallotti seznamuje čtenáře s důvody, které ji a jejího partnera vedly k podniknutí půlroční cesty, popisuje první krušné okamžiky v od západních zemí diametrálně odlišném prostředí a mentalitě, vypráví o indických chrámech, dopravě, nátuře Indů, náboženství i přírodních scenériích.

Kniha, která se čte jedním dechem

Všechny chutě severní Indie jsou autorčinou prvotinou, což je na jejím stylu psaní mnohdy znát. Není to ale žádná stylistická vada. Naopak. Autorčin osobitý jazyk dodává vyprávění autenticitu, náboj a čiší z něj upřímná cestovatelská vášeň. Koukolové styl má za následek dokonalé vtažení čtenáře do děje, mezi čajové plantáže v Darjeelingu i špinavé uličky hlavního indického města Dillí.

Kniha se čte jedním dechem, je to po delší době publikace, od níž se nedá odtrhnout. Nemohla jsem se dočkat, až obrátím poslední stránky, ale po přečtení i té závěrečné mi najednou bylo líto, že moje cesta Indií končí. Že už se při ranní cestě metrem nepodívám do Tádžmahalu a před spaním už nepodniknu pěší túru k výhledu na Kančendžengu.

Po bezdechém přečtení tohoto cestopisu si najednou připadám bohatší. Kniha Lenky Koukolové-Pallotti mi otevřela nové světy, nové obzory. Kniha je ideální pro ty, kteří nemají odvahu (jako já) nebo spřízněnou duši, aby mohli cestu po indických zákoutích absolvovat sami za sebe. Uspokojí všechny zájemce o kulturu, život a přírodní bohatství této výjimečné země.

Vychází v nakladatelství Mladá fronta a.s.

329 korun | vázaná bez přebalu | 264 stran | 165 x 235 mm | barevná publikace

ISBN 978-80-204-2084-8