Recenze: Vlkodlak nebo Pýcha a předsudek?

Zabít stvůru není hřích. Hřích je, zabít člověka. Ale kde je mezi nimi hranice? V tomto duchu se nese nový horor režiséra Johnstona, Vlkodlak. Odehrává se v roce 1891 v Blackmooru, kde tou dobou řádí krvelačná stvůra a ničí všechno živé. Do tohoto prostředí přijíždí Lawrence Talbot pohřbít svého zavražděného bratra.

Prostředí viktoriánské Anglie může být filmovým divákům známé například z romantických dramatů Pýcha a předsudek nebo Pokání. Někoho by mohlo napadnout, že je nesmysl srovnávat zmíněné dva počiny s hororovým Vlkodlakem. Není. Sir Lawrence (Benicio Del Toro) coby Mr. Darcy, Gwen (Emily Blunt) jako Elizabeth. A teď k tomu srovnání (pro přehlednost vezměme pouze Pýchu a předsudek).

Zatímco první se pyšní okouzlující kamerou, Vlkodlak za ním v tomto směru silně pokulhává. Nebo ještě lépe, stojí. Při sledování Vlkodlaka občas vznikne pocit, že vám před vstupem zapomněli rozdat trojrozměrné brýle (anebo jsem jen zhýčkaná HD kvalitou?). Za kamerou stál Shelly Johnson, který s režisérem Joe Johnstonem spolupracoval už na natočení třetího dílu Jurského parku a Ohnivého oceánu a evidentně si padli do oka. Škoda.

Pýcha a předsudek je perfektně psychologicky propracovaná, Vlkodlak…. je omyl. Prvoplánově lekací snímek, kdy naneštěstí nevyšlo ani to a priori lek očekávání. Za celých 102 minut jsem se vyděsila pouze jednou, a to když Lawrence uklouzl na schodech.

Pýcha je navzdory přetékajícím emocím ještě stále poměrně uvěřitelná, ve Vlkodlakovi se dějí takové věci, jako useknutá ruka, která má vlastní mozek, tudíž může mačkat spoušť revolveru. Tady bychom nedostatek ale mohli omluvit rozdílným žánrem.

V Pýše je romantika pohlcující, ve Vlkodlakovi směšná. Režisér Johnston se prý ve svém pojetí záměrně věnuje milostnému příběhu hlavního hrdiny a snoubenky jeho mrtvého bratra (nevím proč vůbec neřeší, že jí právě zemřel milenec a den na to se zamiluje do jeho sourozence, tím méně, že v té době by taková věc ani nemohla přijít na mysl). A jde na to zajímavým způsobem, dalo by se říci někdo svádí při výuce golfu, někdo při tenisu, já budu učit házet žabky do vody. Velice svůdné a originální.

Očima Katariny Chalupkové: V těchto dnech se objevuje v programech kin hororový snímek Vlkodlak, jehož herecké  obsazení vypadá opravdu lákavě. Bohužel, někdy to nestačí. I když má Benicio Del Toro předpoklady stát se důstojným pokračovatelem vlkodlačí tradice na filmovém plátně, jenom s vypětím sil se prokousá až k závěrečným titulkům. Anthony Hopkins jakoby ztratil svou pověstnou jiskru a už od samého začátku jeho výkon prozrazuje, že  se to celé nemusí brát vážně. Zatímco Emily Blunt průměrně hraje hezkou a osudovou ženskou postavu, aspoň Hugo Weaving coby inspektor ze Scotland Yardu hraje tak, že si ho oblíbíte a dá se říct, že se objevuje téměř v každé lepší scéně. První polovina filmu je spíš nudná, nastavují se jenom klíčové charaktery a  pozadí příběhu. Film dostane spád, když už jsou kostky vrženy, nicméně jenom na chvíli. Druhá polovina se snaží opět rozběhnout, ale nějak se to zadrhává a nepomáhají tomu ani speciální efekty, které se stupňují.

I když je v tomto filmu vše, jak má být – temný les v mlze, otrlé scény zabíjení či dokonce i náznak Oidipova komplexu v minulosti hlavního hrdiny – s kinosálem v zádech jsem si uvědomila, že poselství je pořád nemastné, neslané. Chybí inovace. Jakoby se režisér neuměl do poslední minuty rozhodnout, jestli bude točit podle starých pravidel, anebo zkusí něco nového. Zklamání je o to větší, že se člověk těší na začátku filmu a potom po posledním zavytí vlkodlaka už ani neví, na co se koukal.

Jak v prvním, tak ve druhém snímku je třeba zmínit kostýmy. Ty jsou u obou velice precizní, ve druhém navíc obohacené o maškaru vlkodlaka. Podle společnosti Universal Studios trvalo maskérům celé tři hodiny, než nanesli Del Torovi zvířecí make-up, designéři vytvořili dohromady šest vlkodlačích obleků. Alespoň tady je ta práce vidět.

Vlkodlak

Vlkodlak

Kromě masek a snad odvahy něco takového vypustit do světa ale Vlkodlak připomíná spíše dvouhodinový videoklip k Thrilleru od Michaela Jacksona. Až na to, že Jackson obohatil ten svůj skvělou muzikou, ve Vlkodlakovi se setkáváme snad pouze s kvalitním vytím na měsíc, zbytek hudbou ani nelze nazvat. Více slov snad netřeba.

Vlkodlak (Wolfman, The)

Horor / Thriller
Velká Británie / USA, 2010, 102 min