RECENZE: Venku mrzne, v Disku světí jaro. Ohřejte se tancem a zpěvem

Eva Síčová

Eva Síčová

7. 11. 2012

FOTO: Svěcení jaraStudenti Katedry alternativního a loutkového divadla se spojili s taneční skupinou SKUTR, aby vytvořili ojedinělou ukázku toho, co jsou herci schopni na jevišti předvést. Emocionální, minimalistickou, ale velmi jarní adaptaci básně Svěcení jara tak můžete od října vidět v Disku.V Divadle Disk už bylo viděno leccos, ale opět se podařilo na prkna přinést inscenaci plnou režijních nápadů, která prověřila kvality mladých herců z pěvecké i pohybové stránky. Adéla Laštovková Stodolová, která se SKUTRem spolupracuje řadu let, se ujala choreografie a vystavila tak studenty náročné zkoušce. Scénický tanec, jehož popularita stále stoupá, spojili tvůrci s hudbou Igora Stravinského a navodili atmosféru jarních rituálů se vším všudy.

Katedra alternativního herectví opět slaví úspěch, tentokrát spíše taneční. Zdroj: Divadlo Disk

Dvojice Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský pracující pod názvem SKUTR patří k známým pojmům české divadelní scény. Jejich jméno je spojeno s režií známé inscenace nového cirkusu La Putyka nebo s Donem Giovannim, který se hraje ve Stavovském divadle. Z damáků vytřískali, co se dalo.

Očima Hany Švarcové: Původně balet o pohanském rituálu svěcení jara přetvořili studenti KALDu v kaleidoskop tanečních, pěveckých a čistě činoherních scén okořeněných stínovým divadlem. Vznikla tak inscenace, která oplývá mladistvostí, svěžestí, živelností, dravostí, vášnivostí, touhou a pudy. S kládou, jakou Svěcení jara bezesporu je, se zdárně popasovali. Oceňuji zejména taneční pasáže, které jsou doprovázeny Stravinského hudbou. Hercům se podařilo ukázat avantgardní, silně emocionální a mnohdy nervy drásající choreografie.

Vzhledem k tomu, že se inscenace skládá z různě zpracovaných partů, zdá se na první pohled nepřehlednou a těžce stravitelnou. Jednotícím prvkem se stává téma postavení člověka na pomezí civilizace a přírody, které je nahlíženo z různých perspektiv. Kvůli tomuto kousku se Igor Stravinskij v hrobě obracet nemusí.

Hodnocení: 90 %

Svěcení jara především vykresluje poetiku jarních svátků, pohanských rituálů, obětování mladé dívky bohu Jara. To vše se podařilo společně s dávkou humoru a jasně identifikovatelných znaků ženské a mužské rozdílnosti zakomponovat do inscenace plné hudby a pohybu. Velmi přitažlivé je ztotožnění mladých herců s minulostí, která se točila především okolo přírody.

Studenti Katedry alternativního a loutkového divadla se spojili s taneční skupinou SKUTR.

Jako čirá provokace působily kostýmy herců, které do této scenérie nezapadly. Přesto dívky s různě barevnými šaty a všudypřítomnými symboly ženství, lodičkami, oponovaly padnoucím mužským oblekům. Z každé scény sršelo napětí a chemie namíchaná po SKUTRovsku zafungovala ve všech směrech. Studenti KALDu si mohou připsat další společný úspěch, tentokrát na bázi zcela kolektivní.

Recenzujeme: Masakr v Paříži srší naturalismem. Krev v Disku teče proudem

Inscenace pohltila diváky různých věkových skupin a Stravinského hudba se tak nestala jen privilegiem baletu Národního divadla. I přesto, že by se dala hercům vyčíst občasná strnulost v tanečních partech, nelehká choreografie všechny chyby zametla a zanechala pouze respektem vonící potlesk.

Svěcení jara

Divadlo Disk

Autoři: SKUTR a kolektiv