RECENZE: Vendeta. Film, který natočil až moc velký fanoušek thrillerů

23. 11. 2011

Plakáty slibují souboj dvou mužů a hvězd českého stříbrného plátna. Ondřej Vetchý versus Oldřich Kaiser. Ale ouha, film je o dost něčem jiném, než by divák odtušil z traileru. To ale není ta vada snímku.

Z hodného klaďase se celkem rychle stane zloun, Zdroj: distributor filmu

Pak ale bohužel nastoupí několik vad snímku. Především by se neměl jmenovat Vendeta, ale spíš Hodinový nudný úvod s půlhodinovou vendetou. Přesně to vám režisér Miroslav Ondruš, debutant co se týče režie, nabídne.

Je na tom ale vidět, že rozhodně nic takového nezamýšlel. Film plyne velice nesouvisle. Počáteční úvod, který se odehrává v přítomnosti mladičkých herců, je velice rozvláčný. Počínání Ondřeje Vetchého v následující části, kdy se rozhodne pro pomstu a je mu jedno, kdo se mu postaví do cesty, má takové tempo, v jakém by se měl film spíše odehrávat. Rychlé, rázné kroky, kdy není potřeba rozebírat, proč někdo uhnul vpravo a ne vlevo. Zároveň ale i pomalejší záběry, aby divák pochopil jeho motivaci.

Když nevidíte režisérovi do hlavy, máte smůlu

Když se ale na scéně objeví Oldřich Kaiser, jako by režisérovi došlo, že má peněz jen na hodinu a půl. A tak se přece nemůže víc babrat v Kaiserově postavě, která by si to přesto určitě zasloužila, a raději zacílil na rychlé ukončení děje a filmu. Jenže s tím se pak pojí přílišný patos a nevyřčené myšlenky, které divák nemůže pochopit všechny (když režisérovi nevidíte do hlavy, je to holt těžké).

Kromě tempa filmu hapruje i jeho vyprávěcí styl. Je postavený na tom, že od začátku víte, co se stalo a proč Vetchý jedná tak, jak jedná. Do toho se pak přimotá Kaiser, který teprve všechno postupně odkrývá, a vy byste byli strašně rádi na jeho místě. Jenže nejste a musíte přihlížet tomu, jak se nekoná překvapivá zápletka ani rozmotávání záměrů hlavní postavy.

Očima Oldřicha Mánerta: Film láká na něco, co nenabízí. Plakát naznačuje ultimátní souboj Kaisera a Vetchého. Namísto toho sledujeme rádoby pomstu jednoho zoufalého otce. Technická kvalita potěší, herecká je samozřejmostí.

Tak nějak mi ale uniká, co tím chtěl vlastně tvůrce říct. Berlička prosazující dodržování pravidel žánru by jistě fungovala nebýt řídkého scénáře a tak trochu násilně motivovaných charakterů. Postavy nejednají podle své vlastní vůle, ale jsou bez přestání pod nadvládou loutkářských nitek páně režiséra, jenž je násilně vmanipulovává do jednotlivých situací. Zbývají tak jen malé záblesky podařeně budované atmosféry a sem tam vyvedená obrazová kompozice. Jinak šeď a nuda.

Navíc za toto prozrazení může parta náctiletých herců, kteří své repliky amatérsky vykoktávají. Vetchý také neříká žádné velemyšlenky a Kaiser občas může znít i jako příliš velký mentor. Pořád ale balancují na té hraně mezi patosem a jakous takous realitou. Děcka zní jako ze slabší epizody Velmi křehkých vztahů, nebo jak se tomu seriálovému zlu momentálně říká.

Na pořádnou rvačku hlavních hrdinů si docela počkáte

Na Ondrušovi je vidět, že je až příliš velký fanda thrillerů a lá zmíněný Nelítostný souboj a že je prostě debutant. Rozhodně se nedá říct, že by neměl nadání. Nechává se ale příliš unést prvky, které viděl ve starších filmech a o kterých si myslel, že v jeho díle budou mít místo. To by mu ale museli mladí herci odvést lepší než podprůměrnou práci a musel by mít o půl hodiny delší stopáž. Jenže nemá malou Natalii Portman a ani tolik peněz, jako měl Besson na božského Leona.

Vendeta

Česko, 2011, 90 min

Režie: Miroslav Ondruš