Recenze: Vánoční koleda. Hororová pohádka?

21. 11. 2009

koledaJe půlka listopadu, a tak je v současné době jasné, že mediální masáž Vánoc, potřeby dárků, lásky a pokoje dobrým lidem útočí v prvních zuřivých vlnách. Neprojevuje se však jen ve výkladních skříních obchodů a nákupních centrech, ale i v kinech. Robert Zemeckis, mistr samoúčelného kýče, tak útočí s přízrakem Vánoc (a blábolu o uvědomění pravých Hodnot vánočních svátků) i v kinech – novou pohádkou s příznačným názvem Vánoční koleda. A aby to nestačilo, všechen ten patos je 3D.

Zdroj: Falcon

Zdroj: Falcon

Tentokrát se snaží poselství předat v klasickém příběhu Charlese Dickense (jak kdyby tušil , že s Polárním Expresem se mu ducha Vánoc příliš šířit nepodařilo). Sledujeme příběh staříka Scrooge, který je typickým ztělesněním všech špatných vlastností a samozřejmě nenávidí Vánoce. Jeho právě zesnulý přítel se rozhodne zachránit jeho bídný život před ohněm pekelným a sděllí mu, že jeho osud se pokusí zvrátit 3 duchové, duchové Vánoc minulých, přítomných i budoucích, kteří ho o Štědrý večer (či spíše noc) navštíví. Nutno dodat, že se nejedná, přes marketingová hesla a věková doporučení, o pohádku. Jde o poměrně děsivý příběh se spoustou mrazivých i typicky lekacích scén. Metoda 3D capture (nasnímaní skutečných herců- v tomto případě Jimma Carreyho téměř ve všech rolích – a jejich následné překreslení) již dosáhlo dokonalosti a pokud si odpustíte naprosto logickou otázku, proč něco tak zbytečného a drahého dělat (zjednodušeně: proč tak dlouho něco kreslit, aby to jako nakreslené nevypadalo), budete si užívat horizontální celky i naprosto konkrétní detaily do posledního chloupku na Scroogeho nosu. Ten skutečně připomíná (postupně mladého, dospělého i starého) Jimma Carreyho, který dokázal svým známým, osobitým stylem vytvořit mnohovrstevnatého, nečernobílého staříka. Dokonce budete poznávat i další známé herce, které postavám propůjčili svou tvář a hlas (Gary Oldman, Colin Firth, Robin Wright Penn), a to poznávání je skutečně docela příjemné.Zdroj: Falcon

Na druhou stranu, 3D capture se neubrání zoufale přehnanému kýči, které neodpustíte ani v období předvánočního sentimentu. Růžolící dětičky, zasněžený Londýn i malá vesnička (plus zbytečné přelety nad nimi), zastřené pohledy kulaťoučkých obyvatel. Aby to nestačilo, Zemeckis si samozřejmě přidá ještě notnou dávku patosu (asi tisíc scén o opravdovém poselství ateistických Vánoc, které v sále s lístkem za dvě stovky působí dost směšně), zřejmě v domnění, že lidé před Vánocemi ztrácejí soudnost. Dokonce i přerod největšího mrzouta na světe je najednou jaksi rychlý, nepostupný a až příliš velký.

Přesto film stojí za zhlédnutí. Už jen pro ty skutečně děsivé, hororové scény, kdy dětští divací musí umírat hrůzou a dospělí, aniž by si to chtěli uvědomit, taky. Zemeckis tak klidně strčí všechny současné horory do kapsy, protože tohle je horor přímo ukázkový. Bohužel na jednu dobrou mrazivou scénu připadají dvě scény kýčovité, a tak tu celkově hodně nadprůměrnou půlhodinku utlučou cukrkandlovými kladivy.

Vánoční koleda (A Christmas Carol)

Animovaný / Drama / Rodinný / Fantasy

USA, 2009, 120 min

Režie: Robert Zemeckis

Hrají: Jim Carrey, Gary Oldman, Robin Wright Penn, Colin Firth, Cary Elwes, Molly C. Quinn, Bob Hoskins, Daryl Sabara, Fionnula Flanagan, Sammi Hanratty, Fay Masterson, Tarah Paige, Lesley Manville, Leslie Zemeckis, Callum Blue

Hodnocení: 2-3 *** (podle toho, jak moc jste vánočně naladěni)

0