Recenze: V Divadle Kalich opět řádí krvelačný Jack Rozparovač

jack1V pondělí 8. března se do Kalichu po dvou letech vrátil romantický muzikál z dílny hitmakera Vaša Patejdla Jack Rozparovač. Obnovená premiéra přinesla nové tváře v čele s Leonou Machálkovou a bonusovou píseň, která zazní v závěru představení.

Jack Rozparovač (Filip Blažek) podléhá ďáblu (Zdeněk Podhůrský)

Jack Rozparovač (Filip Blažek) podléhá ďáblu (Zdeněk Podhůrský) Zdroj: Divadlo Kalich

Příběh o dvou podobách lásky, do jejichž osudu zasáhl jeden z největších a nejzáhadnějších vrahů v dějinách, měl svou první premiéru 27. února 2007. Od té doby se pravidelně odehrával dva roky na prknech Divadla Kalich. V loňském roce, konkrétně 13. listopadu 2009, bylo představení přesunuto do jihokorejského Soulu. Tam se hrálo s velkým úspěchem, dokonce větším než u nás. Zařadilo se mezi deset nejprodávanějších titulů na tamější muzikálové scéně (přičemž v korejské metropoli se uvede na 106 muzikálů ročně).

Nebyla by to premiéra, aby se v ní nestalo něco zásadního. V Jackově případě můžeme hovořit o technickém problému, který se objevil po hodině jeho odehrání. Na jeviště vyšel Roman Vojtek s vtipným okomentováním technických potíží, které během premiéry nastaly. Problémy se zvukem odvedly nejen diváky, ale i herce na čtyřicet minut do divadelního baru. Nálada po této neplánované pauze byla najednou veselejší. Herci si z toho dělali legraci v pokračujícím představení, ve scénkách na již vyřešený problém lehce naráželi a diváci tak byli následně aktivnější v potlesku.

Machálková exceluje

Hlavním lákadlem na obnovené představení se stala Leona Machálková, která získala roli Glorie, sestry první zavražděné prostitutky Polly. Jako ostřílená muzikálová matadorka podala skvělý výkon jak pěvecký, tak herecký. Pokud tedy pomineme zapomenutí textu v jedné z písní, které však, coby profesionálka, nedala vůbec najevo. Již nyní je hodnocena jako nejlepší představitelka této role. Po boku jí stejně skvěle a přesvědčivě sekunduje Roman Vojtek jako vyšetřovatel Anderson. Dalším nováčkem a zároveň alternací Vojtka je oblíbený muzikálový zpěvák Zbyněk Fric, který předvádí stejně vynikající výkon jako jeho mediálně známější kolega.

V premiéře první verze divadlo propagovalo nové představení tváří Hany Zagorové jako vysloužilé prostitutky Elizabeth. Stejně jako v té původní, tak i v obnovené premiéře se Zagorová objevila. O jejím pěveckém talentu nelze pochybovat, herecký přesvědčivý výkon však chybí. V porovnání s její alternací Renátou Podlipskou je její výkon velmi nezdařilý. Podlipská se dokáže do role skvěle vžít, jakoby v ní viděla sama sebe. U Ďábla Podhůrského je to naopak. Herecký výkon slušný, ale zpěv je velmi slabý. Samotného Jacka, studenta medicíny, který má na svědomí pět zavražděných kurtizán, 8. března ztvárnil Henrich Šiška. Výborný zpěvák, přesvědčivý herec, přesto se do této role typově příliš nehodí. Jeho druhý představitel Filip Blažek přesvědčil už dříve, že je mu role masového vraha šitá na tělo.

Hana Zagorová jako vysloužilá prostitutka Elizabeth. Zdroj: www.idnes.cz

Hana Zagorová jako vysloužilá prostitutka Elizabeth Zdroj: Divadlo Kalich

Pečlivě vybraná company

Kalich je pověstný skvělým výběrem company – tanečních a pěveckých účinkujících, kteří, ač mají jen pověstný „štěk“, přesto z jeviště téměř neslezou a hru výborně oživí. Jack není výjimkou. Mnozí ze „sboru“ mají větší talent než samotní představitelé hlavních postav. Z nich jmenujme Jana Urbana, Janu Fabiánovou či Betku Stankovou, která spolu s Veronikou Veselou na jevišti dokáže diváky rozesmát svou excelentní improvizací. Pravou londýnskou atmosféru navozuje i role Kolportéra, který celé představení „nabízí“ slovy „Kupte si Timesy“ známý londýnský tisk. Tato menší role byla svěřena zpěváku Josefu Vágnerovi, který odehrál premiéru jak letos, tak před třemi lety. Petr Macháček, který se s ním střídá, se jí však chopil herecky o dost lépe. Ač malá role, je i tak příjemným zpestřením muzikálu.

Roman Vojtek, Leona Machálková a Zdeněk Podhůrský při děkovačce muzikálu. Zdroj: www.super.cz

Roman Vojtek, Leona Machálková a Zdeněk Podhůrský při děkovačce muzikálu Zdroj: Divadlo Kalich

Kostýmy z dílny Simony Rybákové vystihují dobovou atmosféru Londýna v 19. století. Melodická hudba Patejdla, otextovaná Eduardem Krečmarem, přidává hře další plusy v hodnocení. Pro obnovenou hudební inscenaci připsali zcela novou, neméně líbivou, píseň Láska má žije dál, kterou zpívá Glorie ke konci představení. Poslechnout a zároveň si ji vychutnat můžeme jen v přítomnosti Machálkové. V případě jejích alternací o ni budete ochuzeni. Což bych hodnotila jako jedno z těch mála věcí, které by se daly tomuto muzikálu vytknout.

Podmanivá atmosféra Londýna, nezapomenutelné melodie, skvělá choreografie Pavla Strouhala i herecké výkony. To se vám vryje do paměti po návštěvě Jacka Rozparovače. Pokud máte rádi napětí a romantické příběhy, je toto představení právě pro vás. Záleží však také na obsazení. Pokud vychytáte to optimální, hra získá mnohem větší rozměry a zážitek bude o to větší.

Hodnocena představení z 8. 3. 2010 (premiéra) a 12. 3. (repríza)

Jack Rozparovač

Divadlo Kalich

Režie: Petr Novotný

Hrají: Filip Blažek / Henrich Šiška, Leona Machálková / Sabina Laurinová / Jana Fabiánová, Zdeněk Podhůrský / Vladimír Marek, Ivana Jirešová / Jana Vaculíková, Roman Vojtek / Jan Kříž / Zbyněk Fric, Josef Laufer / Ivan Vodochodský, Richard Tesařík / Ladislav Spilka, Hana Zagorová / Renáta Podlipská

0