Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: V absolutní tmě divadlo nevidíte. Nebrání to velkému zážitku

Hana Švarcová

Hana Švarcová

27. 12. 2012

FOTO: Cesta kolem světa za absolutní tmy v divadle KolowratCesta kolem světa za absolutní tmy představuje netradiční zážitkovou inscenaci. Účinkující hned v úvodu zavážou divákům oči. Ti poté vnímají představení všemi smysly kromě toho tradičně divadelního, zraku. Inscenace není určena jen nevidomým, ale také všem, kteří rádi v divadle experimentují.

FOTO: Cesta kolem světa za absolutní tmy v divadle Kolowrat

Klapky na oči, zvednout kotvy, vyplouváme. Zdroj: Studio Damúza

Notoricky známý román francouzského spisovatele Julese Verna s názvem Cesta kolem světa za 80 dní z roku 1873 inspiroval mnohé umělce. Připomeňme například animovaný seriál Willy Fog na cestě kolem světa či poslední zfilmovanou verzi, kde hlavní roli ztvárnil Jackie Chan. Nepřeberná paleta vůní, chutí, zvuků a hmatových vjemů, které tento dobrodružný román nabízí, se stala inspirací také pro Studio Damúza.

Studio Damúza působí na divadelní scéně od roku 1999. Šanci zviditelnit se zde dostávají divadelníci, kteří svým uměním chtějí provokovat, či objevovat nové možnosti. Dramaturgie studia se zakládá na dvou liniích. Podporu neotřelých projektů, které se zaměřují na divadelně vzdělaného či náročného diváka, kombinuje s loutkovými představeními. Loutková představení Studia Damúza se vyznačují precizností provedení či silným příběhem.

Cesta kolem světa za absolutní tmy stírá hranice mezi jevištěm a hledištěm. Diváci se stávají součástí celé inscenace, stávají se jednou z postav. Tu hosty na pařbě, tu cestujícími na lodi, tu dokonce newyorčany pochutnávajícími si na popcornu. Jinak to ani nejde, když mají diváci klapky na očích

Vizualizaci inscenace nahradili tvůrci ostatními smysly – hmatem, sluchem, čichem a chutí. Téma cesty kolem světa nahrává tomuto konceptu krásně do karet studnicí nepřeberných možností, jak tyto pro divadlo netypické smysly polechtat.

FOTO: Cestu kolem světa za absolutní tmy připravilo Studio DAMÚZA

Diváci se stávají součástí představení, okusí jej na vlastní kůži.

Protože mají diváci neustále klapky na očích a v nezvyklé situaci se mohou cítit zranitelní a bezbranní, herci v něm při každém kontaktu nevyvolávají pocit strachu a nejistoty, ale pocit jistoty a bezpečí. Veškerý kontakt je velice ohleduplný. Divák cítí, jak se mu o nohu letmo otře lem dlouhých šatů. Tu na něj dopadnou kapky šplouchající vody při zaoceánské plavbě. Divák cítí svěží mořský vítr i vůni indického chrámu. Ochutná chuť Ameriky i Japonska.

Očima Jany Kumherové: Vizuální složka bývá na divadle jednou z nejdůležitějších částí. Pokud ji zcela odsuneme, už sám nápad nám napovídá, že půjde o velmi nezvyklý zážitek. Chvíli trvá, než si divák na naprostou tmu zvykne, brzy ale pozná, jak výrazněji najednou vnímá veškeré podněty. Musí se spoléhat na ostatní smysly.

Tato myšlenka sama o sobě by však nikdy nepřinesla takový úspěch, kdyby se nedočkala tak detailního zpracování. Z představení nic nevidíme, zato ale přesvědčivě cítíme vítr i čachtání vln při mořské bouři. Stáváme se naprostou součástí představení, aniž bychom nabírali pocitu, že nám někdo něco vnucuje. Ocitáme se na trhu na druhém konci Země, kde kupujeme exotické pokrmy, nebo pomáháme dobrodruhovi uniknout ze svízelných situací. Přitom občas téměř zapomínáme, že jsme se vůbec nepohnuli z hlediště divadla.

Cesta kolem světa za absolutní tmy je velmi povedeným projektem, který vtahuje do děje a zároveň obohacuje náš celkový pohled na divadelní tvorbu. K tomu navíc skvěle pobaví. Mohu jen vřele doporučit.

Hodnocení: 90 %

Nejvyužívanějším smyslem je ovšem sluch. Nejen že zvuk nese příběh, ale odlišuje jednotlivé postavy a modeluje prostor a scénu. Pomocí ozvěny, vzdalujících se a přibližujících se kroků a dalšími zvuky charakterizujícími různé činnosti – vaření vody, míchání čaje, manipulace s řetězy v přístavu, jedoucí vlak. Oč živěji působí mořská nemoc, když pouze slyšíme jeden z jejích projevů.

FOTO: Cesta kolem světa za absolutní tmy v podání Studia DAMÚZA

Z mála vykouzlilo pět herců pohádkový svět.

Iluze vyvolaná sluchem, hmatem, čichem a chutí je bohatá a velkolepá stejně jako cesta kolem světa. Fantazie pracuje na plné obrátky a divákovo vědomí si na základě typických náznaků promítá kompletní obrazy na základě vlastní vizuální zkušenosti.

Obrovské překvapení nastává při závěrečném potlesku, když si diváci sejmou klapky z očí. S minimem rekvizit a pomůcek vytvořilo pět herců dokonalou a věrohodnou iluzi. Cesta kolem světa nabízí plnohodnotný divadelní zážitek, příjemně okořeněný jemným humorem a nekonvenčními postupy.

Cesta kolem světa za absolutní tmy

Studio Damúza

Režie: Karel Kratochvíl

Hrají: Marie Štípková, David Keňo, Karel Kratochvíl, Ondřej Novák, Martin Severýn

Hodnocení: 90 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: V absolutní tmě divadlo nevidíte. Nebrání to velkému zážitku