Recenze: Úterý po Vánocích. Rumunská hra s nevěrou

11. 12. 2010

On miluje ji. Ona miluje jeho. Jenže on má manželku a dítě. Co teď?

Paul a Raluca, sexy scéna na úvod, Zdroj: distributor filmu

Radu Muntean platí za jednoho z nejkvalitnějších režisérů současné rumunské kinematografie. Po debutu o nelegálním automobilovém závodění Zuřivost (2002) se pustil do nelehké historické látky – zápletka filmu Papír bude modrý (2006) se odehrává mezi vojáky během pádu Ceauşescova režimu. Hrdina Boogie (2008) je čtyřicátník, kterému se zasteskne po nevázaných mladých letech…

Rozvod po rumunsku

Jak je vidět, Munteanův výběr témat je různorodý, a tentokrát zabrousil do filmového evergreenu – nevěry. Hlavní hrdina Paul (Mimi Branescu) je zamilovaný do dětské zubařky Raluky (Maria Popistasu). Uvědomuje si, že to není jenom úlet s mladou blondýnkou, ale skutečná láska. Jenže Paul je ženatý a se svou manželkou Adrianou (Mirela Oprisor) vychovávají dceru Maru. Co teď?

Milostný trojúhelník u zubaře

Film byl uveden na festivalu v Cannes v sekci Un Certain Regard a sklidil velký potlesk. O tvůrcích z Munteanovy generace  se mluví jako o rumunské nové vlně, a o vzkříšení rumunského filmu už nemůže být pochyb. Vzpomeňme na karlovarský hit z roku 2007 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny (Christian Mungui). V Cannes se úspěšně představil i Munteanův krajan Cristi Puiu s tříhodinovým opusem Aurora. Proč Rumuni najednou tak válí? To nevím. Ale proč válí Úterý o Vánocích, to se vám teď budu snažit povědět.

V jednoduchosti je krása

Jak jsem říkala, nevěra je ve filmu evergreen, téma omílané na tisíc způsobů. Muntean žádný nový pohled nepřináší – jednoduše nabízí náhled zblízka na jednu životní situaci, kterou si může prožít každý z nás. V jednom rozhovoru režisér říká, že chtěl točit o intimitě. To se povedlo. Úterý po Vánocích je velice přirozený a vlastně jednoduchý film.

Právě v jednoduchosti tkví jeho síla – žádné formální vychytávky, stylizace, strojené dialogy a tak podobně. Tady jste na návštěvě u Paula, Raluky a Adriany. Navíc režisér své hrdiny nesoudí ani nehodnotí. Neukazuje, kdo za to může a kdo je andílek. Protože tak to v životě nefunguje, nic není černobílé. Zdá se, že Muntean své hrdiny skrz filmové okénko jenom tak pozoruje, a oni si dělají, co chtějí. A tato iluze je velké umění.

Očima Pavlíny Nouzové: Nejsem nijak zaujatá proti evropským filmům (tím spíše rumunským), které mají často za cíl maximální přirozenost a vypovídají o lidech, jako jsem já nebo jste vy. Jenže v případě Úterý po Vánocích bych si troufala až tvrdit, že režisér sklouzl ke škatulce dokument. Jeho cílem bylo psychologické drama, z plátna na mě ale koukají hlavní hrdinové, kteří prožívají svůj příběh natolik skutečně a normálně, až ho beru za dokumentární sondu do života nevěrného manžela. A tady je můj zásadní problém, proč naopak nechválím tu syrovost a opravdovost: když se dívám na dokument, chci nosné, neotřelé a originální téma. Ne rozvod zapříčiněný podváděním s milenkou. Na to se stačí podívat na pár mých známých.

Brečels, jo? Tak to bude Oscar, kámo!

Kdyby ale neměl režisér k dispozici ústřední trojici herců, Úterý by hodně ztratilo. To se sice může tvrdit u spousty filmů, ale tady je výkon hereckých představitelů stěžejní. Nejde (až na jeden výstup manželky Adriany) o žádné oscarové herectví a lá slzičky a hysterické scény. Stejně jako je maximálně přirozený film, jsou maximálně přirození i herci.

Bez dcerky neodejdu

To by samozřejmě nešlo bez skvěle napsaných dialogů. A zase – jako by vůbec nikdy na papíře nebyly, jako by herci improvizovali, prostě se postavili na scénu – a jeli. Muntean už potřetí spolupracoval s dvojicí scenáristů Razvanem Radulescu a Alexem Baciu. Jen tak dál, protože jim to očividně svědčí.

Závěr je trochu šokantní. Ne snad kvůli nějaké překvapivé pointě, právě naopak. Film končí v momentě, kdy to ještě nikdo nečeká. A vyvstává otázka: Co za tím stojí? Není to moc jednoduché? Ne. Stěžejní u tohoto filmu totiž není o čem, ale jak. Takže jak? Výborně, výborně to Radu Muntean udělal.

Úterý po Vánocích (Marti, dupa craciun)

Rumunsko / Francie / Německo, 2010, 100 min

Režie: Radu Muntean