Recenze: Usnula jsem, to je tak trochu jiná pohádka

1. 6. 2010

Dnešek je dnem dětí, a tak vám přinášíme recenzi pohádky. Ze spolupráce Kristiny Dufkové, Jorge A. Estrada a Tomáše Holečka vzešel příběh podle staré mexické pověsti, která tvrdí, že usnout na cizím hrobě se nevyplácí. Pohádka Usnula jsem, kterou vydalo nakladatelství Albatos, je pohádkou netypickou, přesto děti určitě potěší!

Miroslava se Silákem Zdroj: usnulajsem.cz

Hroby, umrlci a malá holčička

Malá holčička, umrlci, hroby a hrobky – toť hlavní protagonisté nové (a novodobé?) pohádky Usnula jsem. Jejím dějištěm je místo, pro příběh určený dětem od 9 let, velice netypické – hřbitov. Nemusíte se ale bát, že byste své ratolesti či sourozence vyděsili hrůzu nahánějícími záhrobními motivy. Autoři předkládají pohled na smrt a posmrtný život „po mexicku“. Téma smrti totiž v mexickém pojetí není vůbec depresivní, právě naopak.

Nejdřív film, potom kniha

Podle námětu mexického spisovatele Jorge A. Estrada vznikl ve spolupráci se scénárisou Tomášem Holečkem osmnáctiminutový animovaný film Kristiny Dufkové Usnula jsem, který byl v minulém roce oceněn jako nejlepší český animovaný snímek na festivalu Anifest v Třeboni. Na základě snímku vznikla bohatě ilustrovaná stejnojmenná kniha, plně se držící filmové předlohy. Tu společně s DVD a dalšími „vychytávkami“, jakými je například interaktivní mapa hřbitova anebo bonusový animovaný film, vydává nakladatelství Albatros.

Usnula jsem Zdroj: usnulajsem.cz

Příběh podle mexické pověsti

Jedna mexická pověst praví, že kdo usne na hrobě zemřelého, propadne se k němu do podzemí a je mu povinen sloužit. To se stane malé Miroslavě, když si při pohřbu tety Sofie zdřímne na hrobě zlé Doňi Josefiny. Aby unikla hroznému osudu, který ji čeká, musí vypít první slzu (do podsvětí?) nově sestoupivšího zemřelého. Kde ji má ale sehnat?

Žití pokračuje i v podsvětí

Miroslavu provází říší mrtvých dobromyslný Silák. Pomáhá jí dostat se nazpátek a zároveň jí představuje obyvatele záhrobí. Díky němu se Miroslava dozvídá, že každý vypadá na onom světě právě tak, jak z toho zdejšího sešel, a zjišťuje, že podsvětní svět je vlastně jen jakýmsi odrazem světa „tam nahoře“. Pokračují zde osudy a příběhy dříve živých, jejich lásky a přátelství, zachovávají se i jejich charaktery. Miroslava si některé obyvatele podsvětí celkem oblíbí, kromě Siláka třeba i siamská dvojčata bratry Obregóny, přesto se ale nemůže dočkat, až bude zpátky u maminky.

Bratři Obregóni Zdroj: usnulajsem.cz

Smích především

Jestli se nakonec Miroslavě podaří dostat se nazpět k mamince a tatínkovi, nechť se čtenář, popřípadě divák přesvědčí sám. My můžeme jen předeslat, že ho čeká vskutku nevšední zážitek. Těšit se může na zajímavý příběh, velice povedené postavičky (především po té vizuální stránce), kterým propůjčili svůj hlas například Jiří Macháček, Ivan Trojan, Bára Hrzánová, Pavel Liška, Jiří Lábus nebo Oldřich Kaiser, a také na nejedno poselství. Usnula jsem nás nemá jen varovat, abychom neusínali na cizích hrobech, ale především se nám snaží říct, že „smích je jedna z nejhezčích a nejmocnějších věcí na světě“.

„Co tu chceš?“ křikne Doňa Josefina. „A kdo vůbec jsi?“
„Jsem Miroslava, loučíme se s tetou, co je v nebi,“ dostane ze sebe rychle Miroslava. „Já jsem jenom na chvilku odešla, sedla jsem si na hrob a…“
„…usnula jsi, viď?“ Miroslava kývne.