×

Recenze: Twilight sága: Nový měsíc. Druhé Stmívání jako soft-porno roku!

Ne, vážně, tolik svlíkajících se chlapů jste letos na plátně určitě neviděli. Edward Cullen se totiž musí potýkat s ještě větším sokem, než je česnek – na scénu přichází steroidy vybavený vlkodlak, který má zálibu v lechtivém striptýzu. To vše již od 15 let!

Autorka slavné tetralogie Stmívání Stephenie Meyerová si to šlape ve stopách kolegyně Rowlingové a rozhodla se nechat své dílo kompletně zfilmovat. A tak se rok s rokem sešel a máme tu pokračování upírské ságy o holce odvedle, co si namluví chlapce s chudokrevností. Jenže tentokrát udělal Edward (Robert Pattinson) osudovou chybu. Aby ochránil svoji přítelkyni Bellu (Kristen Stewart), rozhodl se odjet do daleka a nechat ji svému osudu. Což je samozřejmě ten nejlepší způsob, jak někoho ochránit, že.

Naštěstí pro zhrzenou Bellu se v okolí objeví svaly vybavený vlkodlak Jacob (Taylor Lautner), který by si s ní rád zavyl na měsíc a možná provedl i další nemravnosti. Koho si Bella vybere? Svou jedinou lásku a idol třináctiletých kočiček, nebo opáleného hezouna, jenž si za úplňku dává kočičky k půlnoční sváče?

Příběh se snaží stylizovat do jakési roviny Romea a Julie, kterým není přáno, aby si vychutnávali svoji lásku plnými doušky. Zároveň vás na konci čeká kiks ve formě „když zemřela, tak se zabiju i já!“. A to samo o sobě je už tak nudné schéma, že režisér by musel být génius, aby výsledek nedopadl žalostně. A dopadl. Na kontě Chrise Weitze, který vystřídal režisérku jedničky, jsou lahůdky jako Zlatý kompas nebo Prcičky. Vzhledem k tomu, že vrcholem jeho tvorby je masturbace s jablečným koláčem, nemůžeme čekat zázraky.

Hlavní herci jsou tu ve slepé uličce, kdy si lásku vyznávají slovní soutěží, kdo koho víc ochrání („já tebe“, „ne, já tebe!“). Jiskření se vytratilo do neznáma a romantické ladění je nulové. Kdyby tuto verzi viděl Shakespeare, pravděpodobně by vypil legendární jed až do dna a pro jistotu olízal rty všem možným mrtvým Romeům. A v podstatě by dopadl po sexuální rovině pořád lépe než oba Bellini nápadníci.

Jak je totiž milostná linka na bodu mrazu, tak ani oni od své vytoužené nedostanou víc než letmý polibek. Kristen podle mě není dobrá herečka a Robert taky pokulhává. Jejich talent spočívá v jediném mimickém výrazu (u ní toužím po tobě, ale žádný sex, když se děti dívají!, u něj jsem temný, bububu) a tentokrát i v chybícím charismatu.

I já musím uznat, že v prvním díle byl Edward Cullen jaksi přitažlivý – chápala jsem všechny ty holčičky, které se do něj šííííleně zabouchly. Jenže tady nejenom že ztratil své osobité kouzlo a stal se z něj tuctový 19letý mladíček, ale také bohužel svlékl tričko. A co si budeme povídat, bledé tělo letos není v módě.

Edward ale není jediný, kdo se svléká. Jacob spolu se svou partou úchylných vlkodlaků celou dobu pobíhá po lesích nahoře bez, aniž by to komukoliv ve filmu přišlo divné. Nechci vůbec polemizovat o tom, kde mají poschovávané trenky, když dojde na nejhorší, musí se přeměnit do vlčí podoby…a ouha, oblečení roztrháno.

Poslední nepříjemnou devízou budiž nepochopitelná nuda. Tento díl Stmívání je i ve své knižní podobě chápán jako jakési představení vztahu Bella-Jacob a po akční stránce hodnocený jako uspávač hadů. Tohle ale není omluva. Právě rovina děje se dá ve filmové verzi vylepšit a poupravit, v knížkách to až tak jednoduché není (přece jen je lepší vidět výbuch než si přečíst „A následoval výbuch.“).

Jedinou vaší šancí, jak toto upírské řádění přežít, je vzít to s nadhledem. Čeká vás totiž plejáda WTF momentů, které s největší pravděpodobností nepochopíte. A tak se doporučuji smát. Bella se praštila do hlavy a první, co Jacoba napadne, je si svléknout tričko? Nejde na to trochu rychle?? Lepší je neřešit retardované výplody tvůrců a udělat si z návštěvy kina recesi. Kdo ví, třeba vás pobaví nejen to na plátně, ale i vzdychající fanynky v hledišti.

Twilight sága: Nový měsíc (Twilight Saga: New Moon)

Fantasy / Horor / Romantický / Drama

USA, 2009, 130 min

Režie: Chris Weitz

Hrají: Robert Pattinson, Kristen Stewart, Taylor Lautner, Jackson Rathbone, Nikki Reed, Kellan Lutz, Ashley Greene, Peter Facinelli, Billy Burke, Jamie Campbell Bower, Edi Gathegi, Elizabeth Reaser, Michael Sheen, Christopher Heyerdahl, Charlie Bewley, Graham Greene, Anna Kendrick, Michael Welch, Tinsel Korey, Gil Birmingham, Cameron Bright, Justin Chon, Noot Seear, Christian Serratos, Dakota Fanning, Kiowa Gordon, Chaske Spencer, Alex Meraz, Bronson Pelletier, Justine Wachsberger

26 Komentáře Recenze: Twilight sága: Nový měsíc. Druhé Stmívání jako soft-porno roku!

1. Tak tohle mne moc pobavilo:-)).
    Není mi 13let,ale mohla bych už mít tak starou dceru a přesto se mi sága líbí,a knihy o to více!!!
    New Moon je skutečně slabší než Stmívání,ale to druhé díly bývají ,ne?A také bych řekla,že to bude tím,že to točil muž a ne ženská…?Že to nijak moc na předchozí díl nenavázal…Řekla bych,že jste knihu vážně nečetla,jinak byste záměr pochopila,ale myslím že je to skutečně chyba tvůrců,že to nezasvěcený nepochopil.A jentak mimochodem,dabing a ani bohužel titulky nejsou úplně ok,některé dialogy absolutně vyznějí opačně než by měly.Byla jsem na NM 2x,ale nikde jsem vzdychající fanynky neviděla ani neslyšela:-)).Spíše mě překvapila velká účast mužského pohlaví a to ve všech věkových kategorií!!!

2. Kniha není při hodnocení filmu naprosto podstatná. Když je špatný film, nic na tom nemění jeho knižní předloha a naopak. A recezentská práce spočívá právě i v tom, že člověk hodnotí špatné filmy, jako je tenhle. Nejde o to, jestli se to líbí nebo nelíbí, ale o to, jaký je film sám o sobě.

3. Velice moc by mě zajímalo zda autorka recenze četla vůbec knížku kde je vše popsáno. Ano Bella je podle mě děvka co neví co chce.. Ježiši marja nemam Edwarda tak se z toho poskladam O.K. Ale že hned jak může skočí do náruči někomu jinýmu to je malinko nechutný a když se nakonci doví od Alice ,která si to najednou naštráduje k nim domu že Edward chce kvůli ní spáchat sebevraždu tak jako velká frajerka řekne Jackobovi budeme vždy přátelé a hurá do náruče Edwardovi že. A ještě to kdyby autorka četla knížku tak je tam jasně napsáno že vklodlaci zrovna NETRPÍ ZIMOU, a že asi těžko když maj 43°c nebudou běhat po lese v péřovim kabátě. Ano některé scény josu nedomyšlené to uznávám a sam si myslím že druhý díl Stmívání neni podle mích představ ale nemůže být vždycky posvícení a můžeme jen doufat že další díli budou sfilmované lépe. ALe myslím si že je dost složité nafilmovat co se udává Belle v hlavě jelikož skoro celá knížka je pouze o tom co si Bella myslí a jak strašně postrádá Edwarda.
    Každý má svůj osobní názor a ten nikomu nehci brát ale myslím si že tahle recenze nini vůbec povedená. Je napsaná jako by autorka napsala deset klnížek které jsou na světe nejprodávanějsi a nebo natočila další dva filmy které jsou zase na žebříčku mezi těma nejlepšíma. Chtělo by vzít v úvahu že filmy nebyli zrovna natočeny za velký prachy tudíž nemůžou bejt nějak extra dobrý, ale myslim si sama že nesjou ani tka špatný jak tady autroka sama líčí a jediná rada která by jímohla pomoct! KDYŽ SE TI TO HOLKA NELÍBÍ TAK NA TO NEKOUKEJ !! BUDE TI LÍP!!

4. P.S. naprosto souhlasím s komentářem Michaely B. Mluví mi z duše, sama bych to líp nevyjádřila!! Filmy jsou vážně jen velmi slabým odvarem toho, co je v ukryto v textu.

5. Myslím si, že tenhle film je přesně poplatný knize (stejně tak, jako byl první díl a stejně tak jako bude třetí a čtvrtý díl) – a kniha má taky jak své fanoušky tak i své odpůrce. Tím pádem je nastává stejná situace i u filmu. Kniha má jen tu výhodu, že po třech stránkách se dá zahodit, ale odcházejte po první minutě z plného kinosálu, když zrovna sedíte uprostřed řady nadšených patnáctek.
    Já chápu jak rozhořčení nad filmem, tak nadšení.
    A mimochodem – kniha je o 100 % lepší!

6. Lenko, prosim te netvrd mi, ze se ti libila jizda zlutym bourakem…pardon, ale je to jenom tupe zrychleny zaber „normalne rychle“ projizdky lukami a haji… a je to i dost patrny. triky? strasny. provedeni vlkodlaku? udesny. kam se to hrabe na Van Helsinga. a nahodou, nemam vubec nic proti romeovskym adaptacim. musi byt ale inteligentni :) (urcite doporucuju od Kusturici Zivot je zazrak)

A Miso, wow, zajimavy nazor od ocividne zajimavyho cloveka. Takze dik za kritiku/pochvalu/cokoliv, protoze to rozhodne vypada smysluplne a oduvodnene.
    Jenom mam pocit, ze jsem se mozna blbe vyjadrila ohledne polonahatejch vlkodlaku… mne nevadi, ze maj jenom kalhoty, ja to chapu, vim i, jak to provadeli s pradlem v dalsich dilech knizek (ptala jsem se.. :) ). spis mi nehorazne vadilo, ze „pribehl mladicek s bellou v naruci, ona je v bezvedomi a on nema triko. je pulnoc. NEMA TRIKO. ok, nikdo to ale asi neresi.“

7. Po přečtení této recenze jsem cítila potřebu napsat svůj názor.
    Popravdě, viděla jsem film Stmívání a říkala si „co to sakra je!“. Po prvním shlédnutí jsem vlastně vůbec nechápala o čem to bylo. Moc se mi nelíbil a říkala jsem si, jestli jsem blázen já nebo ti ostatní, kteří ten film milují. Proto jsem se na něj, po nějaké době, podívala znovu. Po druhém shlédnutí jsem začala více chápat děj, mám velice ráda fantasy (upíry, vlkodlaky, kouzelníky atd.), ale tenhle film se podle mě prostě nepovedl. Ale co když předloha je lepší? Začala jsem číst Stmívání a zjistila, že příběh je vcelku dobře vyprávěný a zajímavý. A než jsem se nadála, byla jsem plně ponořena do světa Stmívání a přečetla všechny 4 knihy. Během dvou týdnů (u mě nevídaný výkon). Neříkám, že jsou pro každého. Ani, že je to to nejlepší co jsem kdy četla. Jen se mi trochu nelíbilo jak recenzentka komentovala některé věci ve filmu. Například vlkodlaci mají velice dobrý důvod, proč chodí jen stroze oblečení. Ale to a plno dalších drobností se z filmů zatím nedozvěděli. 2/3 příběhu je v knize vyprávěného beze slov, jen podle pocitů a dění kolem hrdinky. Proto je těžké převést knihu na plátno. A maličkosti, které vysvětlují jiné, větší maličkosti, prostě film nedokáže ztvárnit bez přehnaného zpomalení děje. A i přes veškěrou snahu, jsou oba dosavadní filmy nepovedené. Jednička byla více odkloněna od předlohy a trochu více chaotická než dvojka, ale ani jeden film v sobě nemá kouzlo těch knih, které vás nutí číst dál. Kdybych knihy nečetla musela bych asi naprosto souhlasit s touto recenzí, ale jelikož znám ty různé maličkosti a větší hloubku příběhu, tak nemohl.
    Přesto recenze byla zajímavá a vtipná.

8. Je opravdu vidět, že autorka nečetla knihu, kdyby ano, nemohla by nikdy napsat, že režisér neuspěl… Nový měsíc jsem osobně považovala za nezfilmovatelný příběh, toho jak se scénárista i režisér úkolu zhostili byl doslova skvělý! Dlouhé pasáže zkrátili, vyhráli si u toho s kamerou (Bellinino ztracení v čase po odchodu Edwarda – střídání měsíců; nebo pohled na letící letadlo do Itálie a následně jízdu žlutého ferrari), výborné a věrohodné speciální efekty, nemluvě o dobrých kostýmech, nalíčení do detailů rozlišující upíry od lidí. Výprava na jedničku s hvězdičkou. To jediné, co se autorce nemuselo líbit, je dějová a motivická linka, kterou film zkrátka musel dodržet, jelikož pak by Nový měsíc nebyl Novým měsícem S. Meyerové. Takže v těch tisících znacích tu autorka rozvádí pouze svoji nelibost k romantickým romeovským slaďákům, to že je recenze? Ne. Opravdu dlouhý komentář se silně subjektivním zabarvením. Alespoň, že teda vtipný….

9. Mmm…chtěla jsem napsat, že jakýkoli pohled a umění musí být zákonitě subjektivní, ale snad jste to pochopili i bez této vysvětlivky :-)

10. ten rating 15 plus přitáhne o to víc čtrnáctek protože u toho budou mít pocit, že robí něco zakázaného….
    chjo, je vidět, že i debilní snímek může vydělat také prachy…ách jo, sbohem kvalitní filme…

11. presne tak, ale kdo vi, kdyz uz to ma rating 15 let, snad to tolik militantnich deti neuvidi :D
    a jinak v pohode, presne – nazor nikomu neberu. kdyz to nekdo videl a libilo se mu to, proc ne :) ale o techhle lidech nepisu, pisu o sobe :)

12. mňo asi takhle, něco hodnotit znamená na základně zkušensotí a znalostí říci, zda to je či není správné, jenže tím, že to řeknu já, na základně mých zkušensotí a znalostí, je to subjektivní, proti tomuhle nejde bojovat, pochopitelně, musím to podpořit argumenty, abych potvrdil důvod, proč jsem rozhodl ano, či ne, ale princip zůstává stejný. To, že se s názorem autora čtenář neztot´žňuje je záležitost zcela běžná a nustále diskutovaná, ale vybřednout z toho nejde, protože vždy se najde někdo, komu recenze nabourá jeho milovaný snímek a začně auotorovu nadávat do blbců, co si to dovlil kritizovat takový vrchol kinematrografie.
    Já tedy jen čekám, až Nový Měsíc bude naplno v kinech, dnes byl jenom dvouprogram a sem začnou psát zrhzené fanynky edvarda, stále ještě omámené polonahými vlkodlačími exhibicionisty pobíhajícími po lese. Auotroce bych doporušil vyhýbat se skupinkám útočně vypadajících čtrnáctech, protože riskuje fyzické napadení za urážku jejich modly :-)

13. Evo, hele, ja zrovna vcera psala test a meli jsme zjedodusene otazku „jaka je publicistika? uvedte nejaky zanr.“ a odpoved byla (kupodivu) „subjektivni, napr. recenze“. to, ze ma byt kritika/recenze vecna, spociva v tom, ze autor neplaca kraviny, ve stylu „tohle je spatnej zaber, nevim sice proc, ale proste to tak je“ – v tom spociva to, co ty asi chapes jako objektivitu. recenze vazne objektivni byt nema, tohle slovo u kritiky na wiki rozhodne nenajdes. muzes oponovat tim „nestranna“, ale to neznamena, ze tam nenapises nazor – spis ze se na to stmivani 2 vazne mrknes a teprve pak reknes, co si myslis, zadny odsuzovani/vychvalovani predem.

a jo, kritik ma byt blize seznamen s dilem, o kterem pise. v idelanim pripade.
    nikdo me nikdy ale nedokope k tomu, abych cetla Stmivani. howgh :)
    jinak (jsem fakt asi grafoman), kritika je neco trosku jinyho nez recenze, na filmovych studiich na FF UK se na to ptaj treba u prijimacek :) (laicky – kritika je fakt drsnej clanek, hodne do hloubky, treba na tri stranky, kterej jen tak nekdo nenapise. a kdyz uz, tak spis na Larse von Triera a ne Stmivani)

14. Ha, tahle diskuze mě baví :) Takže asi tak: ano, kritika má být objektivní, ale subjektivně podaná, a když je něco objektivně opravdu špatné, jako že tohle (Stmívání 2) je opravdu špatné, podobným stylem subjektivně psaná recenze je nejlepším způsobem, jak takový film recenzovat. Navíc svou analýzu podpořila argumenty. Takže z tohoto hlediska je článek velmi dobrý.

15. Cituji wikipedii:
    Kritika jako činnost

Účelem a smyslem kritiky je analyzovat, rozlišovat, hodnotit a výsledné posudky čili kritiky nebo recenze publikovat, nejčastěji v časopise. Ideálem je kritika nestranná, věcná, jak to klasicky vyjadřuje požadavek, aby kritik posuzoval vycházeje „z věci samé“ (kata to auto, Aristotelés). To vyžaduje, aby se kritik s kritizovanou věcí do hloubky seznámil, aby ji dokázal porovnat s jinými a dokázal přiměřeně rozlišit její dobré a špatné, slabé a silné stránky.

podle mého z toho jasně vyplívá, že kritika by se měla co nejvíce snažit být objektivní a jak je zde napsáno seznámit se s tím do hloubky;-)

16. Bravo!!! Nečetla sem, viděla jen první díl, ale tohle musím vidět! I já se kloním k tomu, že recenze je subjektivní – ale žurnalistiku sem nikdy nestudovala, takže oficiální pravda může být jiná. Nic-mé-ně: takhle už sem se dost dlouho u žádnýho článku nepobavila! Uznávám, že subjektivnosti bylo lehce nad míru, ale proti jiným článkům co sem tak četla..se tady alespoň jednalo o 100%ně smysluplnej text! Mimoto jsem už teď přesvědčena, že pravidvej, protože u těchhle filmů to tak halt už bývá…

17. Cha! Ráda čtu recenze přesně kvůli tomuhle. Film jsem neviděla, knihu nečetla, zato jsem se při čtení recenze výborně bavila! To Eva Bahenská: Objektivita? Když někomu vykládáš o filmu, který jsi viděla, většinou plejádu slov zúžíš na líbí/nelíbí. Zdá se ti to objektivní? Je docela kumšt udělat z líbí/nelíbí článek aspoň na A4. Jakékoli umění – film, divadlo, hudba atd… musí obsahovat subjektivitu. Umíš si to představit bez toho? Co by tam ti chudáci recenzenti asi psali? Viděli jsme to a to, bylo to dlouhé tak a tak, natočil to ten a ten a bla bla bla. O dobré či špatné kameře a o umu kostymérů se nedá psát donekonečna a nikoho by nebavilo to číst.

18. osobně si myslím, že by recenze měla popsat děj, jaká byla kamera, kostýmy a tak, stručně a pak bych psala osobní názor, tohle mi osobně přišlo jako bezvadnej fejeton, né recenze,,, ale to je můj názor-)

19. abych to vzal popřádku, recenze mě potěšila, čekal jsem takovýhle výsledek už potom, co jsem viděl první trailer a dííky bohu, že na to nemusím. Autorce chválím za recenzi, je velice dobrá – trochu bych v ní omezil ich formu, aby byla imho „oficiálněšjí“, ale jinak je to bezva, protože její text se docela přiblížil legendrání recenzhi prvního dílu od J. Pavlovského. Začíná z toho vznikat pravidlo, čím víc je snímek blbější, tím napadají recenzenta větší hlody, obzvlášť na Twilight, přemýšlím, že bych si na něj taky zašel a pak uděláme soutěž o nejkousavěšjí recenzi…

20. Zajímavá recenze :) O to více se na ten film těším. Pochybuju totiž, že může být něco horšího než Harry Potter 6 :D

21. Kdyby tuto verzi viděl Shakespeare, pravděpodobně by vypil legendární jed až do dna a pro jistotu olízal rty všem možným mrtvým Romeům.
    Něco takovýho jsem nečetla..dost mě to pobavilo!! ;-)

22. Holka, neexistuje vesmír, ve kterém by byla recenze objektivní žánr. A pokud to bereš tak, že Stmívání jako kniha je brak, pak chápu tvůj názor – že je film zpracován v souladu s tím. Je pravda, že kniha není zrovna výkvět literatury, ale film je horší. O dost.

23. ehm, nehodlam se hadat s fanynkou Stmivani, nazor je samozrejme nazor a nechci ho nikomu brat.
    co mi ale dost vadi je, ze recenze ma byt objektivni. odkdy, smim-li se zeptat??? recenze jako zanr spada do publicistiky, ne zpravodajstvi ;)

24. nevím jak tuto „recenzi“ brát, rádoby vtipné fráze se sem nehodí. člověk, jenž píše recenze by měl být objektivní, podle toho co jsem četla tomu tak není. Dle mého je vidět, že autorka nečetla knížku, neboť by sama viděla, že se toho režisér zhostil opravdu velice dobře. Pár věcí bylo myšleno jinak, než autorka sama pochopila.