Recenze: TRON: Legacy 3D. Připravte se na Trochu Rozporuplný Obrazový Nářez

17. 12. 2010

Ti starší z nás možná nevěřícně koukají na programy kin. TRON? Tohle tu už přece jednou bylo! Jenže jednou tu byl i Souboj titánů, kterému letos vyšel nehorázně hloupý a po vizuální stránce zoufalý remake. Jak je na tom modré sci-fi, jež kdysi bylo prvním pořádným filmem o počítačových hrách?

Kevin Flynn se vrací!, Zdroj: distributor filmu

Původní Tron byl natočen v roce 1982 a už tehdy se stal přelomovým. Neexistoval žádný internet, počítačové hry byly v plenkách a pařit se chodilo na arkádové automaty do velkých heren, jejichž potomky můžeme najít v Itálii a celkově v přímořských městečkách. Kevin Flynn (Jeff Bridges) byl počítačový mág, ovšem dokud ho nevcucla jedna z her. Ocitl se ve světě programů, kde se hned spřátelil s Tronem a rozhodl se bojovat proti počítačovému bezpráví…

Taky to mohlo být celé dorůžova…

Upozorňuji, že TRON: Legacy není remake jako Souboj titánů. Už za to dostává pomyslné body navíc, neboť když letos vznikl černý kůň Pegas, čekala bych klidně TRONa v růžové. Jde ovšem o jakési pokračování, v čemž trochu mate 3D, které český distributor doplnil za jinak celkem jednoduchý a jasný název – žádný druhý Tron ještě nebyl, tohle je skutečně dvojka.

Clu vznikl z Kevina Flynna, když byl ještě mladý. Zde už se naskýtá problém pro tvůrce filmu: jak omladit Jeffa Bridgese? On si totiž svoji roli Kevina zopakoval, má fešácké fousy a vrásky, ale Clu je přece program, ten se nemění. Na scénu přicházejí CGI triky, které vytvořily ošklivého hybrida. Jako by Jeff Bridges prodělal více plastických operací než Cher. On sám říká, že to vlastně nevadí, protože Clu je program, tak proč by nemohl vypadat počítačově. Jenže v prvních scénách zahlédneme v retrospektivě i mladého Kevina Flynna, jenž se naposledy vidí se synem, když mu bylo deset… A jeho nepřirozený obličej vypadá spíš jako z promo videí k novým PC hrám.

Nejde ani tak o kritiku CGI trikařů, ale spíš o fakt, že si vzali příliš velké sousto – omlazení staršího herce. O něco podobného se pokusili již tvůrci třetích X-Menů, kde omladili profesora Xaviera a Magneta. Oba se ale jako třicátníci objevili na plátně jen krátce, zatímco Clu, jakožto hlavní záporák, tu neustále vykukuje za zády hlavních hrdinů.

Vše ostatní po vizuální stránce je ovšem nadprůměrné. Producenti se plácli přes kapsu a dovolili vznik něčeho, co možná není přelomové jako starý Tron, ale dívat se na to dá i s otevřenou pusou. Boje s disky jsou nápaditější a využívají více prvků různých bojových umění. Motorky či různé budovy a oblečení programů jsou zase designově líbivější – a to vše je laděné do příjemné modré.

3D, které není 3D

Velkým plusem měl být ještě třetí rozměr, jenž se vnucuje už v názvu. Omyl. TRON: Legacy není 3D, trojrozměrné jsou leda tak titulky. Vůbec nevadí, když si chvílemi sundáte speciální brýle – obraz bude na plátně rozmazaný jen minimálně. Aspoň ale do českých kin neputuje žádný ohavný dabing, který by vám filmový zážitek (samozřejmě) znehodnotil. Jeff Bridges má totiž přesně ten sametový hlas, o kterých čteme v pohádkových knížkách.

A nejen do jeho hlasu se zaposloucháte. Zvuk je úderný a plný basů, kvůli nimž bych vás chtěla odradit od zhlédnutí snímku na počítači nebo v televizi. V kině dostává prostor – doslova. A to nejlepší, co shledávám na celém TRON: Legacy, je pak hudba. Soundtrack dali dohromady elektroničtí Daft Punk, kteří vytvořili něco na pomezí hudby, dokreslující film a tranceového nářezu, na nějž by s chutí tancovali návštěvníci electro-diskoték.

Tohle jsem udělal už já…

Je velká škoda, že takový potenciál pak zapláče kvůli nekvalitnímu scénáři a faktu, že TRON: Legacy holt není žádný veleobjev. Pořád mu totiž na rameno poťukává jeho 28 let (!) starý bráška, který většinu scén připomíná: „Tohle jsem udělal už já. Tohle taky. Jéje, to je takové to vznášedlo, co vypadá jako vážka, co? To jsem taky udělal já.“

Když si odmyslíme všechny tyto neoriginální prvky, zůstane snad jen skleněný nábytek a světle modrý alkohol, který postavy s chutí popíjí. A co si budeme povídat, stavět snímek jen na postelích a chlastu není zrovna košér.

Starší a novější verze Kevina Flynna

Z faktu, že TRON: Legacy je film ze současnosti plné Facebooku a internetu (a internetových magazínů, jéje), plyne i jeho poslední nevýhoda oproti staré verzi. Scénář nedává smysl. V roce 1982 se to dá prominout, protože kdo z vás měl tehdy doma počítač? Kdo z vás byl vůbec na světě? Teď už ale řešíme věci, jako proč Kevin Flynn neuprchne z tohoto počítačového světa, který ovšem právě on stvořil? Stvořitel je snad administrátor. A každý administrátor má i zadní vrátka.

K tomu všemu je scénář ještě tak předvídatelný, že podobné logické chyby, které ale tak nějak nešlo obejít (protože pak by film netrval dvě hodiny, ale dvě minuty), můžeme přehlédnout. Vždy, když má někdo zemřít, to víte čtvrt hoďky dopředu. To samé u překvapivých zrad, zachraňování na poslední chvíli či obrácení na modrou stranu Síly.

I programy můžou být krásné!

Očima Terezy Janíkové: Neviděla jsem původní film. Nejdřív jsem byla nadšená. Cool svět kyberprostoru, kde za sebou motorky nechávají světelné pruhy a futurističtí gladiátoři po sobě vrhají neonové disky. Jenže jak nápad, tak grafika pochází už z prvního Tronu. A co potom přinesl TRON: Legacy 3D? Hlavně skvělou hudbu, sympatické herce (Jeff Bridges i jeho filmový syn Garrett Hedlund válí), efekty a promakaný svět Gridu. Příběh je bohužel dost předvídatelný. Jedno velké klišé. I přes to všechno musím přiznat, že mě ta atmosféra prostě dostala. Ovšem opakuju: neviděla jsem první díl. Kdyby se tak stalo, možná by se mi to celé líbilo o dost míň.

Jako pocta starému, ale dobrému Tronovi, to je ucházející. Pokud jste ho neviděli, tahle verze vás zřejmě nadchne. Jenže fanouškům legendárního prvního filmu o počítačových hrách se nedá zavděčit jen tím, že použijete dva herce z původního snímku – Jeffa Bridgese a Bruce Boxleitnera (ten hrál v Tronovi Trona, ehm). Nic nového vám nenabídne, akorát promrhal svůj potenciál.

TRON: Legacy 3D (TRON: Legacy)

Sci-Fi / Akční / Thriller / Dobrodružný
USA, 2010, 126 min