Recenze: Trable v ráji. Když v lednu je jak v máji…

2. 1. 2010

Trable-v-raji-1Určitě jste už také minuli nějaký ten plakát k tomuto filmu. Hlavní hrdinové tam stojí po kolena v teplém moři, oblečeni do lehkých šatiček a košil, s jasným sluncem nad hlavou. Jo, prostě ideální film na mrazivý, lednový večer.

Tedy aspoň to byl zcela jistě záměr tvůrců. Natočit snímek o čtyřech párech procházejících krizí, které se snaží zachránit svůj vztah návštěvou speciálního tichomořského letoviska. Sluníčko svítí, všude kolem je pohoda, diváci se za břicho popadají, následuje sladký happy end, opona padá. Potlesk, prosím.

Podle mě neexistuje jediný důvod, proč by Trable v ráji měly jít do kin. Jedná se jen o další tuctovou romantickou komedii, kterou můžete čekat tak za dva roky o Vánocích na Nově. Hlavní manželskou dvojici Davea a Ronnie ztvárnili Vince Vaughn a Malin Akerman. Oba se nechali vyloženě ukecat svými dvěma přáteli k zájezdu do Eden Resortu, kde se všechny rozhádané páry dávají zase dohromady. I když se oba tváří, že jim ke štěstí nic nechybí, brzy na horkých plážích zjistí, že jejich manželství není úplně ideální a začíná upadat do stereotypu…

Dalšími zajímavými herci, či spíše herečkami, na něž můžete na plátně ještě narazit, jsou Kristen Bell (známá ze seriálu Veronica Mars) a Kristin Davis (ta zase ze Sexu ve městě). Na tom už můžete částečně vidět, jakým směrem se herectví v Trablech v ráji ubírá. Máme jeden typ romantických komedií, jako je např. Lepší už to nebude. To si pustí muž i žena, oba jsou spokojeni a celý večer se baví. A pak je zde tato lahůdka. Moc se nezasmějete. Zaslechnete nespočet morálních ponaučení, která na nás chrlí rodiče a společnost už od narození. A k tomu všemu to skončí přesně tak, jak si od začátku myslíte. Gradace? Pointa? A to je jako co?

Kdyby alespoň ti herci byli natolik komičtí či charismatičtí, že by se dalo na nudný scénář zapomenout… Vince Vaughn bývá sympaťák, tady se ale přeměnil v jakéhosi mudrlanta, který má na všechno odpověď. On uklidňuje své přátele, když si začnou jít po krku. On má vždy v kapse nějakou tu moudrost, jak by se k sobě manželé měli chovat. On přesně ví, o čem je vztah a láska. Přitom mi ale ani nepřišlo, že by tím jediným viníkem byla špatně napsaná postava. Jako by se jindy pohodářský Vince přeměnil v nafoukaného pána herce.

Film jako celek pak vypadá ne jako potěšení pro diváka, ale spíš jako luxusní dovolená pro celý štáb. No řekněte mi – kdo z vás pracuje na tichomořském ostrově, opaluje se, koupe a k tomu všemu za to dostane zaplaceno? Věřím hercům, že se bavili. Že si užívali sluníčka. Ale nevěřím jim jejich „strašně přirozené postavy ze života“.

Jediným naším zachráncem je pak jistý Francouz, který podle mě v takovéhle komedii vůbec nemá co dělat. Ale uznávám, že Jean Reno už trapčil i v Růžovém panterovi, tak ho nějaký ten hloupější film nezabije. A Jean je prostě frajer. Umí být vtipný, umí zahrát hipíka, umí pozvednout celý snímek. Jistě že se zde spíše znemožňuje, než že by předváděl svoji životní roli. Ale je na něj hezký pohled.

A ten je i na samotný ráj. Příroda je krásná a v téhle zimě divák vyloženě slintá nad představou, že by se mohl vyvalit na sluníčko a nechat se omývat vlnami slaného moře… Jenže realita je realita. A ačkoliv o sobě Trable v ráji hlásají, že jsou filmem o obyčejných lidech, ještě to nemusí znamenat, že jsou i filmem zábavným. To už si raději pusťte dokument o Haiti. Haiťané i Haiťanky jsou prý sexy. Když už nic.

Trable v ráji (Couples Retreat)

Komedie
USA, 2009, 113 min

Režie: Peter Billingsley
Hrají: Kristen Bell, Malin Akerman, Vince Vaughn, Jason Bateman, Jon Favreau, John Michael Higgins, Jean Reno, Ken Jeong, Kristin Davis, Faizon Love, Tasha Smith, Peter Serafinowicz, Kali Hawk, Temuera Morrison, Carlos Ponce

0