Recenze: The Box. Zabije vás?

the_box_9The Box má sice poněkud levný scénář, ten je ale zcela originálně připraven. Překvapivá je precizně propracovaná psychologie postav, což diváka tak uchvátí, že mu bude líto z příběhu vystoupit. K tomu perfektní herecké výkony, a to celé zalít smetanou v podobě zajímavé hudby. Kdo si dá?

The Box, Zdroj: Palace Pictures

The Box, Zdroj: Palace Pictures

Tak. A teď nechť si každý přečte předchozí odstavec ještě jednou a celý ho zneguje. (Být první duben, dalo by se jednoduše napsat Apríl, jenže bohužel…)

Ulicemi amerického maloměsta obchází muž s popáleným obličejem a rozdává po domech krabičky s tlačítkem. Stiskne-li se knoflík do čtyřiadvaceti hodin, dostane rodina za odměnu jeden milion dolarů. Zároveň ale někde na světě zemře cizí člověk.

Scénář k tomuto snímku vznikl na základě inspirace povídkou Button, Button od spisovatele Richarda Mathesona, který je autorem například vděčné novely Já, legenda anebo Jak přicházejí sny. „Vždycky jsem Mathesona obdivoval za jeho schopnost psát příběhy, které jsou děsivé i zábavné současně,“ prozradil režisér filmu Richard Kelly. „Tenhle prostý příběh mě okamžitě zaujal a chtěl jsem se toho o něm dozvědět více. Odkud krabička pochází? Co znamená? Mohli by lidé, kteří tlačítko stisknou, doufat, že budou svůj čin schopni nějak odčinit… a pokud ano, jak? Měl velice napínavý konec a já toužil zjistit, co se stane potom.“

The Box, Zdroj: Palace Pictures

The Box, Zdroj: Palace Pictures

Pravda je, že zvědavosti se člověk skutečně neubrání. Námět diváka donutí k upřímnému zamyšlení. Udělal bych to? Zabil bych za milion dolarů člověka? Po několika okamžicích však přicházejí jiné otázky. Dělá si ze mě režisér srandu? Tak levné efekty, tak přeplácané zvraty? Znáte tu pohádku o pejskovi a kočičce, jak pekli dort? Richard Kelly se patrně nechal inspirovat. Do původně milého úmyslu naplácal tolik skutečností různých příchutí, že sledování výsledného díla je téměř nestravitelné.

Ani při obsazování herců Kelly pravděpodobně neměl svůj den. Tváře  Cameron Diaz i Jamese Marsdena jako protagonistů jsou známé především z romantických komedií a vtěsnat je do sci-fi thrilleru s mírně (opravdu jen mírně) hororovým nádechem…to opravdu není inteligentní volba.

The Box, Zdroj: Palace Pictures

The Box, Zdroj: Palace Pictures

Viděla jsem Cameron Diaz v několika filmech. Něco na té Mary je (ale to jsem byla ještě dítě a nesledovala jsem ji příliš kriticky), o dva roky později Charlieho andílci (pořád dítě), za další dva roky Prostě sexy (tady už mi začalo docházet, že něco není alright), Prázdniny (stravitelné, ale s velkým ALE), no a nakonec pro změnu PŘED dvěma lety Mejdan v Las Vegas (komentář netřeba). Diaz jednoduše není herečka typu Kate Winslet, která je prostě dobrá i v béčkové komedii. Navzdory mému očekávání, že v The Box bude Diaz opět působit jako odvázaná teenagerka, role ustarané impulzivní matky jí nebyla zas tak protivná. Oslnivě ale působily spíš přibývající vrásky  (budily dojem životní moudrosti) než její vlastní výkon. A vedle ní James Marsden (Hairspray, 27 šatů), který se zoufale snaží jít dál, přitom mu ale komedie sluší daleko víc.

The Box vás nezabije. A co vás nezabije, to vás posílí. Bude ale příjemnější, když vás to posílí doma na gauči u DVD než za sto šedesát korun v sedačce multikina. Jedna hvězda za ten nápad, druhá za to nezabití. Třetí jsem fakt nenašla.

The Box

Horor / Sci-Fi / Thriller
USA, 2009, 115 min