RECENZE: Terry Jones z Monty Pythonů píše pohádky. A baví i dospělé

Legendární britský komik známý především jako jeden z Monty Pythonů napsal sbírku Pohádky k neuvěření, ve které se vtipnou formou dotýká aktuálních témat a nadčasových moralit. Terry Jones nachází inspiraci ve známých příbězích a bájích, kterým dodává originální punc svého britského humoru. A baví nejen malé děti, ale opět i dospělé.

OBR: Terry Jones: Pohádky k neuvěření

Terry Jones z Monty Pythonů píše pohádky. A baví i dospělé. Zdroj: Nakladatelství Knižní klub

V paměti čtenáři a čtenářkám utkví například příběh o obru lidožroutovi, kterému trvalo osm hodin, než se zvedl z postele, devět hodin mu zabrala cesta po schodech do přízemí a potom strávil deset hodin kuchtěním snídaně. Tento lidožrout je tedy příliš pomalý a neobratný, než aby mohl skutečně lovit a jíst lidi. Absurdnost a humor, který neocení pouze děti, ale i dospělí, zde dosahují nejvyšší míry.

V dalších příbězích se můžeme setkat se starcem, který má oči všude (doslova), ale zároveň nevidí to skutečně podstatné, kočkami se dvěma ocasy, z nichž jeden svítí, nebo Rušičem, který se v noci vloupává do domácností a dělá nepořádek v kuchyni. U Jonese lze najít bajky, sci-fi příběhy z našeho světa i anekdoty z podivných království. Zkrátka všechno.

Terry Jones (1. února 1942 ve Walesu) je britský komik, herec, režisér a spisovatel. Známý je převážně díky členství v kultovní komediální skupině Monty Python. Podílel se na filmech jako Svatý grál a Život Briana. Věnuje se též scenáristice a novinářství. Píše historické knihy i naučnou literaturu. Mezi jeho nejznámější díla patří Evil Machines a Douglas Adams’s Starship Titanic.

Terry Jones se příběhům pro děti věnuje – pro někoho možná překvapivě – delší dobu. Pohádky psal již během 80. let, do češtiny byly však přeloženy až nyní. Celkem 22 příběhů ze sbírky Pohádky k neuvěření vyšlo v nové edici s ilustracemi od Michaela Foremana, jednoho z nejvýznamnějších ilustrátorů knih pro děti. Za svou práci byl dokonce nominován na cenu Hanse Christiana Andersena.

Dinosauři i obři

Moderní verze známých pohádkových motivů vypůjčených například od bratří Grimmů a Lewise Carrolla na první pohled zaujmou svou neotřelostí a groteskností. V Jonesových příbězích vystupují zvířata, lidožraví obři i dinosauři. Přepracování známé látky do absurdních komediálních scén velmi připomíná fantasy a sci-fi tvorbu britských autorů Terryho Prachetta nebo Douglase Adamse, se kterým dokonce baviči z Monty Python mnohokrát spolupracovali.

Terry Jones: Pohádky k neuvěřeníU Jonese se ale nejedná o vykrádání. Autor svým pohádkám dodává vlastní smysl pro humor a obrazotvornost. Ač se jedná o knihu pro děti, po jazykové stránce není vůbec banální. Nepostrádá poetično a v každé z pohádek čtenář či čtenářka najde pointu.

Některá z morálních ponaučení se ale zdají být v tomto žánru již klišé a snad jsou i použita mírně násilně. Ponaučení by měla z příběhu nenápadně vyplývat a ne být do textu neuměle vložena na úkor logiky a děje. Děti se chtějí pohádkami bavit bez vědomí, že jsou zároveň vychovávány a poučovány.

Pohádky k neuvěření jsou svou nesmyslností a humorem přirovnávány k tvorbě Jana Wericha. Ale Fimfárum Jana Wericha působí dojmem slovanského lidového vyprávění a klade na čtenáře a čtenářky relativně vysoké nároky.

Terry Jones má jiné zdroje inspirace a celkovou náladou se dost liší. Jsou to vizuálně podmanivé, barevné minipříběhy, které si lze snadno představit zpracované například ve formě animovaného pořadu.

Ojedinělé dílo pro děti, které si s chutí přečtou i dospělí a obzvlášť fanoušci humoru Monty Pythonů, ukazuje, že Terry Jones má výrazný vypravěčský talent a dokáže vtáhnout do barvitého absurdního světa, na který se i dospělí mohou dívat dětskýma očima. Právě proto se zdá, že je škoda přepracovávat známá témata, která sice pobaví, ale přinesou pohádkovému žánru málo nového.

Název: Pohádky k neuvěření. Název originálu: Fantastic Stories. Autor: Terry Jones. Přeložil: Petr Matoušek. Vydal Knižní klub, Praha 2014, 152 stran. Doporučená cena: 279 Kč.

0