RECENZE: Talisman. Zac Efron bojuje v Iráku pro dobro blondýnek a psů

18. 4. 2012

Romance to mají vždycky jednoduché. Ty se Zacem Efronem v hlavní roli obzvlášť. Ani moc nejde o fakt, že celý film je tak trochu o ničem. Modrooký nesympaťák se tulí k náhodným krasavicím, a to všechno v naleštěně odporném vizuálu. Talisman z této škatulky nevyleze ani na sekundu.

Přitom by se na první pohled mohlo zdát, že se po delší době zadaří a v romantickém žánru přijde na světlo něco snesitelného. Na režijní sesli usedl zkušený Scott Hicks (Sníh padá na cedry, Srdce v Atlantidě), v zápletce zase figuruje válka v Iráku. Na hranu se dostáváme s autorem knižní předlohy. Nicolas Sparks je slavným autorem uslzených dojáků, ze kterých vzešla celá řada nesnesitelných filmů a překvapivě také podařený Zápisník jedné lásky. Překvapení se ale tentokrát nekoná, v bahně podprůměru se divák začne topit hned od prvních sekund.

Zac Efron se do srdcí dam zapsal coby nažehlený sympaťák v trilogii Muzikál ze střední. Svůj decentní herecký talent ukázal v dalším muzikálu Hairspray a zejména pak ve slušném dramatu Já a Orson Welles. Aktuálně můžete jeho hlas slyšet také v animáku Lorax.

Seržant americké námořní pěchoty Logan Thibault (modrooký Zac Efron) slouží už třetím rokem v Iráku. Při jedné nepovedené akci je zabit jeden z jeho kamarádů. Se slzou v oku se následujícího rána prochází po bojišti a zahlédne čarokrásně čistou fotografii sympatické blondýnky. Když ji zvedá, místo, kde si ještě před chvilkou seděl na vejcích, rozmetá výbuch.

A jedno hospodský čelíčko. Zdroj: distributor filmu

Z blondýnky se stane jeho strážný anděl, kterého se rozhodne po svém návratu do USA vyhledat a vyznat jí svou lásku. Když se po dlouhém putování setkají, tak trochu nepochopitelně se svým vyznáním otálí. Možná proto, aby to všechno vydalo na celovečerní film.

Nejhorší na tom všem je, že už od prvních momentů se snímek topí v přestylizovaných záběrech, které halí hlavní hrdiny do měkkého světla zapadajícího slunce a do ucha jim cpe slzopudnou hudbu jako vystřiženou z černé můry odpůrce Pretty Woman. Slovutný Zac se tulí k vyvoněnému vlčákovi a místo vysoustružených dialogů chrlí zamyšlené pohledy, při kterých vlhne v podstatě všechno na plátně i v kinosále.

Když divák vidí do budoucnosti

Během sledování se člověk neubrání pocitu, že se stal cikánskou věštkyní. Scéna začne a každému je hned jasné, kam bude v následujících sekundách směřovat, a to včetně záběrování, nástupu hudby a vrcholného polibku. Jasně, ne vždy je podobná čitelnost na škodu, když se ale divák nemůže opřít o nic jiného, čeká ho jen vidina dvou hodin mozek trhajícího teroru.

[youtube_660]X6uFXOpk5co[/youtube_660]

Přesné zacílení na ženy a dívky v rozmezí 15 až 25 let, popřípadě rozněžnělé recenzenty konkurenčních médií, cáká ze snímku v každém políčku. Pokud do této kategorie nespadáte, raději se nenechte svou přítelkyní přemluvit k návštěvě kina. Po pár minutách budete chtít spáchat sebevraždu, rozřezat plátno nebo jen poklidně usnout.

Paradoxně filmu škodí i celkem precizní technická stránka. Každý záběr je vypiplaný do nejmenšího detailu. Ve spojení s uslzenou limonádou ale působí dokonale svícené scény jen jako další manýra, která má rozplakat poslední odolávající divačky.

Nehraju, koukám!

Vtipně pak vyznívá samotná souhra dvou hlavních protagonistů. Efron se už stačil zaškatulkovat do polohy laciné ozdoby, na kterou producenti do kin dostanou nadšené šestnáctky, herectví mu ale nikdy nebylo moc blízké. V komediální herecké poloze je snesitelný, jako mlčenlivý dívčí idol bohužel působí jako toporný panák. Jeho kolegyně Taylor Schilling je na tom trochu jinak. Afektovaná slečna, která se stará o opuštěné pejsky, je po většinu stopáže snesitelná, když v ní ale bouchnou saze, zdatně konkuruje svým přehráváním i Jiřímu Langmajerovi v jeho posledních filmech.

„Ahoj, pěkná loď. Tě asi převrhnu.“

To, na čem by měl stavět každý romantický film, tedy nefunguje, omáčka kolem křečovitých vztahů také nechutná příliš vábně. Když si člověk z takového snímku zapamatuje jen opravdu efektně natočený ultrazpomalený záběr z bitevní vřavy, je něco zatraceně špatně.

Nebudu tak zastírat, že je to jednoduše teror. Nesnesitelný, který vás nechá s otevřenou pusou slintat na červený koberec kina. Ne nadšením, ale absolutním nepochopením. Z letargie vás bude probouzet jen vzrušené sténání divaček, které ticho v sále naruší při jakémkoli nástupu na scénu jejich modrookého idola. I romantické filmy by měly mít svou úroveň, Talisman ji jednoduše nemá, stejně tak jako většinu ostatních prvků dobrého filmu.

Talisman (The Lucky One)

USA, 2012, 101 min

Režie: Scott Hicks