Recenze: Svítání. Stmívání pro dospělé!

10. 3. 2010

svitani-1A je tu zpátky světoznámý upír Edward, který se zamiloval do pouhé člověčice. Tentokrát se musí ale potýkat s většími problémy, než je banda tupých vlkodlaků. Musí zabránit vlastní rase ve vyhlazení lidstva!

Svítání Zdroj: distributor filmu

Tak přesně tohle by se dalo nazvat zavádějící perex, ne ovšem lživý. V novém hororu od bratrů Spierigů je skutečně hlavní postavou jistý upír Edward (Ethan Hawke), který se vzepře své rase. Vítejte v celkem blízkém roce 2019. Světem se rozšířila nová netopýří nemoc, díky níž se postižený stává upírem závislým na lidské krvi. Ne každý se stane zubatou potvorou. Potom ho ale čeká nahánění kvůli té nesmírně důležité tekutině, která se skrývá v jeho těle… A to se Edwardovi nelíbí. Chce najít lék.

Svítání je béčkový horor s nízkými náklady, který vás ale možná překvapí. Triky a masky jsou na vysoké úrovni, a přitom při pohledu na rozpočet by člověk čekal směšné atrapy. Navíc se upíři, kteří kvůli docházejícím lidem hladoví, napijí i vlastní krve a stanou se z nich tzv. podřadi. V tu chvíli se mění na odporná monstra s křídly a ksichtem, že by i Glum záviděl. Všichni precizně namaskovaní, uvěřitelní a kapánek strašidelní.

Svítání Zdroj: distributor filmu

Nejedná se ale čistě jen o horor. Většinu děje vyplňuje akce a průběžné lekačky, které s vámi doopravdy hnou (doporučuji u filmu nedržet v ruce žádné pitivo). Scénář samozřejmě není nijak zázračný. Sice nespadá do kategorie škvár, kupodivu ani moc nekopíruje své starší bratříčky jako Blade nebo Underworld, je ale neskutečně předvídatelný. Až to divákovi začne lézt na nervy, jak dokáže předpovědět každý následující krok hlavního hrdiny. Nejhůře je pak na tom závěrečný pseudo-zvrat, který ale nijak nepřekvapí.

Co ale můžeme čekat od béčkového akčního hororu, že ano. Navíc režisérská a scenáristická dvojice bratrů Spierigů si ani nehraje na génie typu Wachowští. Moc dobře vědí, co natáčejí. Za sebou mají jen nepříliš známý a nepříliš kvalitní horor Nemrtví. Kupodivu ale pro tento nový snímek získali kromě zmíněného Hawka i taková jména, jako je Sam Neill (v roli upírského záporáka) nebo Willem Dafoe (v roli drsňáckého klaďase). Mezi všemi třemi funguje zvláštní chemie, kdy se svými postoji a svou úlohou ve snímku nádherně doplňují.

Svítání Zdroj: distributor filmu

Především Dafoe, herec, který miluje vedlejší role a často si jimi ukradne celý film pro sebe, musí bavit snad každého diváka. Mluví typicky americkým přízvukem, hází přiblblé hlášky, které jsou tak trapné, až jsou vlastně vtipné. A když vezme do ruky svoji kuš, odstřelí z ní postříbřený šíp a vyloženě rozm*dá upíra proti sobě (pardon, nešlo to jinak nazvat), srdce každého milovníka splatterů jen plesá.

Očima Kateřiny Mikešové: Rada na začátek – na tenhle film vážně nechoďte po ránu. Ani pozdě večer. Vlastně si ho radši stáhněte anebo si počkejte na DVD. Možná se vám totiž bude hodit možnost na chvilku to stopnout a oddechnout si. Svítání je upírský film, který ale ani zdaleka nezobrazuje upíry tak, jako to dělá Stephenie Meyer ve Stmívání. Tady jde o krvežíznivé chladnokrevné bytosti, které dohnaly lidskou rasu až na pokraj vyhynutí. A díky nim se střetáváme s temnější stránkou našeho lidství. Navíc je Svítání ještě zajímavě a dramaticky natočený film, který rozhodně stojí za to.

Ano, Svítání by se částečně dalo označit i jako splatter. Horor, který klade důraz na naturalistické záběry plné krve, mozku a vnitřností. Pokud máte slabší žaludek, možná raději zůstaňte doma. Pokud máte rádi filmy s hlubší myšlenkou, ani Svítání nezkoušejte. Pokud chcete překvapivý závěr, máte také bohužel smůlu. Jinak je to ovšem nářez. Vyberte si.

Mimochodem tvůrci jsou zřejmě i vtipálkové. Na internetu založili stránku, která odkazuje na krevní korporaci, která ve Svítání loví lidi. Vypadá to skoro až reálně.

Svítání (Daybreakers)

Akční / Horor / Sci-Fi / Thriller