×
TOPZINE.cz

Recenze: Svatý Václave… po ostravsku

Krvavé křtiny aneb...1Dvanáct židlí jako pro dvanáct apoštolů. Na prvních třech tři houslisté čekající na správný okamžik. Uprostřed jeviště sedí žena, která rosí čelo muže, ležícího v jejím klíně. Žije? Nežije? Kdo je to a proč je zabalený v plátně? Tyto a mnohé jiné otázky vyvstávají divákovi při hře Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové, které se zhostilo Divadlo Jiřího Myrona v Ostravě.

Alexandra Gasnárková jako Ludmila. Zdroj: ndm.cz
Alexandra Gasnárková jako Ludmila Zdroj: ndm.cz

Hra Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové pochází z pera dramatika a historika J.K.Tyla, je napsaná starou češtinou a možná kvůli jinak těžkému pochopení tohoto jazyka se tvůrci rozhodli podtrhnout řeč výborným řešením scény a kostýmů.

Spor křesťanů a pohanů ztělesněný sporem dvou mocných žen

V celé hře jde o pradávný spor křesťanství s pohanstvím, který zastupují dvě velké ženy české historie. Drahomíra, matka Václava a Boleslava, a jejich babička Ludmila. Drahomíra v podání Anny Cónové zastupuje pohanskou lásku k národu, lásku, která je ochotna zabíjet a válčit pro takzvané blaho národa. Alexandra Gasnárková jako Ludmila zastává protipól tohoto komplexu češství. Je to láskou prosycená osoba v bílých neposkvrněných šatech, zastávající názor, že násilím se nic nevyřeší. Mezi těmito miskami vah stojí kníže Václav, kterého skvěle ztvárnil Tomáš Jirman. Václav je křesťan, který miluje svou babičku, nezapomíná ale také na svou matku. Dostává se tak doprostřed sporu. Nejprve dovoluje matce řídit vojsko, posléze na naléhání Ludmily vše bere zpět. Jedinou vizí kterou má, je přeměna pohanského národa v křesťanský.

Barbora Vacková jako Velena a Jan Fišar jako Česta. Zdroj: ndm.cz
Barbora Vacková jako Velena a Jan Fišar jako Česta Zdroj: ndm.cz

Scéna představení je připravena velmi jednoduše, po celou dobu jsou hlavní dominantou dřevěné židle, se kterými účinkující disponují dle potřeby. V případě války jsou židle rozházeny na hromady, v případě míru jsou uspořádány do kříže. Velmi nadčasově tvůrci pojali také návštěvu Václava u německého krále. Kontrast mezi čekými dřevěnými židlemi a moderními křesly na kolečkách působí velmi vzdušně a neotřele. Tato symbolika, já jsem bohatý a ty jen chudý český kníže, vyznívá v kontrastu s Václavovou řečí naplněnou láskou a porozuměním až směšně. Německý král, šiřitel křesťanství, nakonec uznává, že v tomto českém knížeti je něco víc.

Sklíčený Václav tone v slzách a písku – v historii nebo jen na divadle?

Skvělým doprovodným prvkem představení je písek, který se objevuje ve chvílích sporu, války, hádky či zjištění vraždy. Až magicky působí ve chvíli, kdy padá ze stropu na smrtí babičky sklíčeného Václava.

Pavla Gajdošíková jako Velena a Tomáš Jirman jako Václav. Zdroj: ndm.cz
Pavla Gajdošíková jako Velena a Tomáš Jirman jako Václav Zdroj: ndm.cz

Z celého představení kostýmem nejvíce zaujala Drahomíra. Zprvu honosně oblečená dáma v jasně oranžových šatech s upraveným účesem, se po smrti Ludmily mění. Oranžová již není jasná ale spíše zašedlá, z jinak upraveného drdolu padají prameny vlasů. Tvůrcům se tak výborně podařilo vystihnout nitro hrdinky.

Skloubení historie s dnešním moderním světem

Režie představení se zhostil hostující Štěpán Pácl a i přes náročný jazyk hry se mu podařilo přenést tento nadčasový příběh sporu do dnešní doby tak, aby byl pochopen soudobým publikem, a to jak tím starším, tak také tím nejmladším. Velmi dobrým podtržením děje je hudba.

Krvavé křtiny v ostravském Divadle Jiřího Myrona tak nelze než doporučit. Jedná se o výborné skloubení historie s dnešním moderním světem.

Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové

Divadlo Jiřího Myrona, Ostrava

Režie: Štěpán Pácl

Hrají: Anna Cónová, Alexandra Gasnárková, Tomáš Jirman, David Vikotra, Jiří Sedláček, Jan Fišar

Hodnocení:  3***



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..