Recenze: Stínu neutečeš. Pátraní po rodinném tajemství, které je ukryto v minulosti

12. 12. 2009

stinu-neuteces-1S tímto podtitulem přichází před Vánocemi do kin nový český film – Stínu neutečeš. V celovečerním hraném debutu režisérky Lenky Kny se před zkušenou kamerou Marka Diviše objevuje svérázný talent Pavla Landovského a zatím ve filmu neokoukané tváře divadelní legendy Jaroslavy Adamové a mladé herečky Heleny Dvořákové. Jak si poradili s vážným tématem traumata z minulosti a vyrovnáním se s ním v přítomnosti?

zdroj: ftp.bontonfilm.cz

Zdroj: Bontonfilm

Již samotný název může divákovi, který se chce jít na něco podívat do kina, napovědět, že v případě snímku Stínu neutečeš nejde o žádnou oddechovou komedii. Spíš naopak. Film, kterého tvůrci měli v úmyslu zobrazit, jak se člověk může vypořádat s událostmi z minulosti, bychom žánrově zařadili do sféry vážného dramatu. Motivací Lenky Kny k vytvoření takovéhoto příběhu byla zvědavost nás všech, když u babičky na půdě objevíme staré dokumenty či fotky, na kterých se snažíme marně nebo s úspěchem rozpoznat své rodinné příslušníky.

Snímek se měl původně jmenovat Vnučka, což by ovšem zbytečně pletlo potencionálního návštěvníka kina, který se chce dozvědět, jak se stínu nedá utéci. Nejde totiž jenom výlučně o vnučku, v tomto případě mladou právničku Katku (Helena Dvořáková) a její pohled na dění v rodině. I když jde příběh v její stopách a dokonce je i nahlédnuto do její intimity, vztahy v docela poklidné idylce, alespoň na první pohled, rozviřuje její babička Evženie (Jaroslava Adamová) se svým neoblomným rozhodnutím nechat se rozvést po přibližně 60 letech s dědou Řehořem (Pavel Landovský). Spolu s Katkou začínáme v průběhu 102 minut filmového času odhalovat kořeny babiččina rázného rozhodnutí.

zdroj: ftp.bontonfilm.cz

Zdroj: Bontonfilm

Situace, kdy vaše babička se chce v 80. letech nechat rozvést s vaším dědou a tím v podstatě narušit vše, v co jste odmala věřili, je jednou z těch mezních situací, které jsou neuvěřitelné až do té doby, když se stanou realitou. Jak se s ní vypořádat? Jak to vše vyřešit? Odpovědi na tyto otázky se tento snímek snaží přiblížit jednáním hlavních postav v situaci, kdy nelze hodit vše za hlavu nebo to nechat na pospas času. V tomto ohledu filmaři dosáhli úspěchu a to i díky zvolené herecké trojici Jaroslavy Adamové, Pavla Landovského a Heleny Dvořákové, mezi kterými, už z jejich podstaty a přístupu k herectví, je citelné napětí, které vytváří postavám velice uvěřitelné charaktery. Ovšem, ani jedna z těchto postav není záporná. Někdy se stane, že trauma z minulosti, které je v tomto příběhu ukryto kdesi na válkou ničené Ukrajině, ochromuje člověka natolik, že palí mosty s jinými lidmi ve svém okolí – je to vidět ve vztahu Evženie a jejím synem, Katčiným otcem.

zdroj: ftp.bontonfilm.cz

Zdroj: Bontonfilm

Dalším výrazným pozitivem filmu Stínu neutečeš je samotný přístup Lenky Kny k náměty. Jak jsem se na něj koukala, říkala jsem, že asi vidím jeden ze potencionálních zdrojů čerstvého vánku, který lze tu a tam zaznamenat v české kinematografii. Na zdejší poměry překvapivý film neaspiruje být další hřebejkovinou nebo slámovinou. Nechce odlehčovat těžké témata, právě naopak. Snaží se v divákovi vzbudit příčetnost – aby si začal přičítat své činy, nejenom záslužné, ale i trpké a bolestivé. O tom, jak možná odvážný a nevšední je přístup Lenky Kny, může svědčit i její odpověď na otázku motivace natočit tento film: „Možná, že je v příběhu něco z duše východu, která přináší větší emoce, nežli se vejdou do našich českých knedlíků.

Navzdory veškeré nevšednosti a skvělému hereckému obsazení, Stínu neutečeš má i své mouchy. Nemůžu si pomoci, ale poslední dobou se v Čechách točí filmy, které jsou svým námětem moc zajímavé, ale poněkud toporné svým převedením. V případě Stínu neutečeš mi určitý ucelený filmový zážitek narušovala jistá skrytá disharmonie – i když člověk doopravdy neví, jak se to skončí, něco tomu chybí, jako když vaříte svíčkovou bez koření. Já jsem svedla vinu na špatný střih, ale každý divák bude hledat příčinu asi jinde.

Stínu neutečeš

Česko, 2009, 102 min

Režie: Lenka Kny