Recenze: Solomon Kane. O muži drsnějším, než je Chuck Norris

27. 6. 2010

Když uzavřete smlouvu s ďáblem, dá se očekávat, že vás jednou bude chtít přivítat u sebe doma. Pokud si to však rozmyslíte, hledejte Solomona Kanea. Stejnojmenný snímek je směsí všeho temného a děsivého, co se ve filmovém průmyslu dá najít. Silní muži, hrůzu nahánějící příšery, náboženství a hektolitry deště. Aneb kdo se bojí, nesmí do kinosálu.

Solomon Kane. O muži drsnějším než je Chuck Norris Zdroj: distributor filmu

Krátce k příběhu. Solomon Kane je nelítostný zabiják, který drancuje město v severní Africe. Práce ho očividně baví. Když tu si ho najde pomocník samotného satana, připomene mu kontrakt, který uzavřel s jeho pánem, a oznámí, že je vymahačem dluhu. Pak udělá bu bu bu a odvážný Solomon se rozhodne radikálně změnit. Přestěhuje se do kláštera, kde dělá, že vůbec neexistuje. Jenže věci nebývají vždy takové, jak si je naplánujeme.

Očima Pavlíny Nouzové: Někdy je film tak špatný, až je dobrý. A to je přesně případ Solomona Kanea. Plný nelogických kiksů s blbými dialogy a schematickými postavami. Klišé z plátna jenom teče (meč zabodnutý do mrtvoly, který zřejmě nikdo nepostrádá; matka zanechaná v lese a po měsíci opět nepochopitelně nalezená…). To vše je ale natolik k smíchu, že Solomona budete milovat už jen za to, jak vám zpříjemnil den. On totiž o všech těch svých vadách moc dobře ví. A ještě na ně klade důraz.

Pokud bych měla film charakterizovat jediným slovem, bylo by to temný. Tvůrci se moc snažili, aby jejich snímek působil drsně a strašidelně, až to možná přehnali. Předpověď počasí na tento snímek: očekávejte zataženo a oblačno, vydatné srážky a v nižších polohách husté mlhy. Místy se mohou objevit černoocí lidé nebo jiní zplozenci pekla. Přeji příjemné koukání a slunce v duši!

Solomon Kane Zdroj: distributor filmu

Drsný drsoň z Drsoňova

Avšak ještě mnohem čitelnější jsou postavy. Pokud byste chtěli někomu ukázat archetyp napraveného hrdiny, dívky v nesnázích nebo záporného hrdiny, je tento počin ideální. Vezměme si takového Solomona (James Purefoy) – jeho hlas je tak hluboký a drsný, že by se dal použít na broušení diamantů. Svými bojovými schopnostmi převyšuje všechny ve vzdálenosti jedné planety, ale už se nechce bít a zabíjet, protože by na stará kolena raději skončil v nebi než v pekle. Oh, a chodí zásadně v černé, hnědé, šedivé a blátivě špinavé. Těžký je život hrdiny. Meče se však chopí, když se objeví Meredith – dívka v nesnázích.

Meredith je blonďatá a spanilá, nikdy nezhřešila, má dobré mravy, jemné ruce a roztomilý úsměv. Neochvějně věří v Boha i v Solomona, i když jí zlo vyvraždí rodinu. A tak by se dalo pokračovat dál. Snad všichni, kteří se na plátně objeví, jsou průhlední jako sklo. Proto je po deseti minutách očividné, jak Solomon dopadne. Ale to nic, je zajímavé sledovat, jak se k jasnému cíli dopracuje. A příhody na jeho cestách dokážou být i překvapivé.

Bu bu bu!

V příběhu se setkáme s mnoha příšerami, některé jsou dokonce i originální a tedy děsivé. O něco dotaženější mohla být jejich triková a grafická podoba, avšak to je jen malá výtka v rámci celého filmu. Ten se zdá možná ve většině oblastí přehnaný, však dohromady funguje výborně.

Našince potěší především Marek Vašut, který ve filmu hraje slizkého banditu a daří se mu to na výbornou. Téměř celý snímek se natáčel v České republice, i když náš kraj zde zrovna nevyniká. Po většinu času se Solomon pohybuje na cestách, a tak asi jen malá část diváků pozná známý kousek lesa nebo jeskyni. Známější místa reprezentují jen hrady Točník a Zvíkov.

Solomon Kane Zdroj: distributor filmu

Film vychází ze sbírky povídek spisovatele Roberta E. Howarda, otce Barbara Conana. Solomon Kane je temným výpravným akčním fantasy, u kterého se budete chvilkami nudit, ale nakonec si řeknete, že něco takového jste potřebovali vidět. Snímek je především skvělou brakovou podívanou, neklade na diváka žádné intelektuální požadavky. Nic hlubšího než Solomonův hlas tu prostě nehledejte.

Solomon Kane (Solomon Kane)

Dobrodružný / fantasy
Francie, Česká republika, Velká Británie, 2009, 104 min.