Recenze: Smrt čeká všude. I v kině

smrt_ceka_vsudePosádka elitního pyrotechnického týmu amerických vojáků je poslána do Bagdádu, aby zde likvidovala bomby, které zde nastražili místní povstalci. Uprostřed válečného zmatku vojáci čelí smrti a doufají, že ještě někdy uvidí své rodiny.

Smrt čeká všude, Zdroj: Palace Pictures

Smrt čeká všude Zdroj: Palace Pictures

„Strach má špatnou pověst, ale myslím si, že neprávem,“ svěřila se režisérka filmu Kathryn Bigelow. „Strach vše projasňuje. Nutí vás soustředit se na důležité věci a ty nepodstatné ignorovat. Když se Mark Boal, autor scénáře, vrátil z reportáže v Iráku, vyprávěl mi příběhy o vojácích, kteří uprostřed bitevní vřavy zneškodňují bomby – je naprosto očividné, že se jedná o práci pro špičkové odborníky s vysokým procentem úmrtnosti. Když se zmiňoval o tom, jak zranitelní jsou a že ke své práci málokdy používají víc než jen kleště, s jejichž pomocí zneškodňují bomby, schopné zabít člověka na vzdálenost 300 metrů, byla jsem v šoku. Když jsem se od něj dozvěděla, že se jedná o dobrovolníky, kteří mají svou práci často tak rádi, že si nedovedou představit, že by dělali cokoliv jiného, věděla jsem, že mám námět pro svůj další film.“

Námět je opravdu nesmírně přitažlivý. Při sledování toho, jak vojáci takřka holýma rukama odstraňují výbušniny, které by je mohly ve zlomku vteřiny sprovodit ze světa, se najednou život diváka změní v obrovské nic, veškeré problémy jsou najednou jak vystřižené z Beverly Hills 90210.

Anthony Mackie a Jeremy Renner Zdroj: Palace Pictures

Herci podávají silně nadprůměrné a přesvědčivé výkony, přičemž nelze nezmínit zejména Anthonyho Mackie (seržant J. T. Sanborn) a Jeremyho Rennera (rotný William James), kteří propůjčili své tváře dvěma hlavním hrdinům. Sanborn a James spolu pracují na likvidaci nebezpečných trhavin a zdá se, že se nemohou vystát. James totiž jedná značně nezodpovědně, jako by mu ani nedocházelo, že může každým okamžikem zemřít, což jeho válečný partner nedokáže pochopit. Přesto mezi nimi v průběhu děje vznikne zvláštní pouto, které by se dalo označit dokonce za přátelství.

To vše je podtrženo skvělými efekty i hudbou z hlavy Marca Beltramiho, jehož melodie zazněly například v trilogii Vřískot, akčním hororu Resident Evil, ve Sfi-Fi thrilleru Proroctví a dalších.

Je až s podivem, jak moc tento snímek překvapil. Distribuční společnost Palace Pictures totiž neposílá do kin žádné trháky. Po celkem úspěšném District 9, což byl vůbec první film, který šel s Palace Pictures do kin, následovaly akční snímky jako Halloween II, Dokonalý únik, The Box a mezi nimi se vyjímala romantická komedie New Yorku, miluji Tě. Jednoduše, béčko za áčkem, céčko za béčkem a tak dále… Tentokrát ale abecední posloupnost lehce vybočila.

Smrt čeká všude, Zdroj: Palace Pictures

Smrt čeká všude Zdroj: Palace Pictures

Přes všechna tato pozitiva cítím povinnost případné diváky upozornit, že ač jsou scénář, režie, herecké výkony, hudba, zvuk a tak dále převelice atraktivní, celý snímek je až příliš dlouhý. Prvních čtyřicet minut návštěvník snad ještě vydrží v soustředění, po hodině už ale kouká na hodinky každých deset minut a napětí vystřídá lhostejné hm, zase někdo umřel… no a?

Pokud by existovala nějaká zkrácená šedesátiminutová verze, doporučila bych ji všemi deseti. Ovšem i dvě hodiny se dají přežít a tento snímek rozhodně za zhlédnutí stojí.

Smrt čeká všude (The Hurt Locker)

Válečný / Drama / Thriller