Recenze: Škola života. Chcete si přečíst film?

14. 4. 2010

Skola-zivota-1Do kin vstupuje film s názvem působícím jako velké klišé,  Škola života. Snímek vychází z druhé kapitoly stejnojmenné knihy, ale nabízí mnohem více. Možná vás i něco o životě naučí. Topzine vám poradí, jestli se vám více vyplatí koupit si knihu nebo lístky do kina.

Škola života. Zdroj: distributor filmu

Škola života. Zdroj: distributor filmu

Udělejme si výlet do Velké Británie let šedesátých. Zde se seznámíme se sympatickou studentkou Jenny, kterou si zahrála talentovaná Carey Mulligan. Jenny je dívka chytrá, rozumná a cílevědomá. Svou budoucnost má jasně narýsovanou – dokončit střední školu, poté studovat anglistiku na Oxfordu. Když tu se objeví David…

David je starší muž, světaznalý elegán, výborný herec. Jenny vystoupí ze stereotypu učení a nudy, aby s ním sdílela svět přepychu a nekonečné zábavy. Téměř přes noc se z šedé myšky stává krásná dáma (tvůrci ji stylizovali do světoznámé Audrey Hepburn). Mladá dívka propadá Davidovu kouzlu a hýčká svou lásku. Jenže pak zjistí, že David je podvodník. A kdyby jen to…

Škola života. Zdroj: distributor filmu

Škola života. Zdroj: distributor filmu

Pohádka nebo realita?

Mnozí by film označili jako romantický, já se však zdráhám toto označení použít. Bojím se, aby toto přízvisko neodradilo možné diváky. Škola života totiž nabízí nejen drama jedné lásky, ale je i potěšením pro oko. Krásné ženy, krásné kostýmy. Nejen ty se podílejí na úžasné atmosféře, která se přirozeně drží celého snímku. Svět, stvořený režisérem Lonem Scherfigem, působí pohádkově, a přece stoprocentně realisticky. Nostalgie a teskné, milostné francouzské písně krásně odrážejí dobu, do které je děj zasazen.

Příběhu nechybí ani vkusný, křehký humor a velice dobré herecké výkony. Poklonu zaslouží především představitelka nezletilé Jenny. Hraje naprosto přirozeně, což je dosti sympatické. Vedle zářící Carey Mulligan, která je jedním slovem okouzlující, se vyšvihl její filmový partner Peter Sarsgaard. Jeho ztvárnění úspěšného podvodníka je více než slušné. Potěší i Alfred Molina v roli Jennyna úzkoprsého otce.

Příběh příjemně plyne, logicky navazuje a nepřeskakuje nic podstatného. Film je detailně propracovaný, což se rozhodně o knize říci nedá.

Jenny. A to je kdo?

Po převedení literárního díla do filmové podoby se většinou znalci knihy shodnou, že příběh psaný má větší kouzlo a je lepší než ten hraný. U Školy života bych si tím nebyla tak jistá.

Snímek zpracovává jedinou kapitolu celé knihy, ovšem tu nejzajímavější. Dokonce i úpravy, kterých se filmoví tvůrci dopustili, byly ve prospěch věci. Oproti knize, která působí velice stroze, nám film nabízí propracovaný svět i příjemné ztvárnění postav. To je něco, co kniha nedokáže. Autorka nám podává jen kusé informace a snaží si udržet odstup. Právě tato snaha působí dosti křečovitě. Lynn Barberová píše o svém životě, jako by ho viděla z rychlíku. Pravděpodobně se na ní podepsala dlouholetá novinářská praxe. Naneštěstí tento přístup nenabízí nadhled, nýbrž odtažitost.

Škola života. Zdroj: distributor filmu

Škola života. Zdroj: distributor filmu

Kniha do metra, autobusu, tramvaje,…

Celkově je kniha dosti nevyvážená. Některé kapitoly jsou velmi zajímavé, jiné působí jako nudná přednáška z dějepisu. Ne že bychom byli zavaleni mnoha daty, jen to podání je neosobní a ploché. I samotný příběh občas pokulhává. V životě to tak bývá, někdy zažíváme vzrušující dny a jiné nevybočují z všednosti. Jenže autorka dokáže podat i ty nejpoutavější události tak, že ve čtenáři nevzbudí zájem.

Aby toho nebylo málo, dokonce i samotné sdělování informací je nedotažené. Každá kapitola podává svědectví o určité etapě autorčina života, přesto do sebe jednotlivé části nepřesahují. A to je škoda. Lynn Barberová se sice sem tam zmíní o tom, že má manžela, avšak to je jediné, co se o něm dozvíme. A když onemocní, je mu věnována najednou celá kapitola. Jak má tedy čtenář vědět, jaké k němu chová city, jaký má ten muž charakter?

Škola života. Zdroj: distributor filmu

Škola života. Zdroj: distributor filmu

Pokud chcete něco nenáročného do metra, co můžete kdykoliv odložit, je Škola života správnou volbou. Pokud však toužíte po četbě, která pohladí po duši, zkuste raději něco jiného. Až se tedy budete rozhodovat mezi knihou a filmem, udělejte si laskavost a zajděte do kina.

Škola života (An Education)

Velká Británie, 2009, 95 min

Režie: Lone Scherfig