Recenze: Single Man. Film jednoho muže

Petra Duhajská

Petra Duhajská

17. 7. 2010

FOTO: Single ManZa hlavní roli ve snímku Single Man získal Colin Firth cenu na festivalu v Benátkách. Jsou filmové role hlavní a Hlavní. A i když okřídlené úsloví praví, že není malých rolí, jen malých herců, existují role, ve kterých velcí herci mohou svou velikost ukázat v plné parádě.

Smutné ráno George Falconera, Zdroj: distributor filmu

Bez Colina by to nešlo…

V tomto případě se opravdu jedná o nomen omen. Single Man má sice i několik dalších silných stránek, ale bez Colina Firtha by se patrně jednalo o celkem tuctové drama. Úvah nad tím, jak se člověk vyrovnává se ztrátou milované osoby, už tu bylo mnoho. Psychologickým filmům tohoto ražení často hrozí, že se změní jen v rozvleklé ždímání citů diváků – v lepším případě vznikne obstojný doják, v horším unylá slátanina.

Je dobré vědět, že Tom Ford, režisér i scenárista v jedné osobě, je původním povoláním módní návrhář. Na celkovém vizuálním ztvárnění filmu se to totiž dost výrazně podepsalo. Setkala jsem se i s názory, že je celý Single Man načinčaný, kýčovitý a na umění si jen hraje. Nechejme stranou diskuze o tom, co umění je a jak se pozná, že si na něj něco jen hraje…

Barevná šedesátá

Single Man je výrazně stylizovaný, a to nejen proto, že je zasazen do 60. let minulého století. Důležité je i to, že celý příběh sledujeme z pohledu hlavního hrdiny George Falconera. Tento dvaapadesátiletý vysokoškolský profesor od smrti svého dlouholeté životního partnera Jima (Matthew Goode) vlastně nežije, jen přežívá z jednoho dne do dalšího. Den, který je zachycen ve filmu, má ale být jiný. Buď poslední nebo v jistém smyslu první. To záleží na tom, jestli se Georgeovi podaří znovu objevit chuť do života.

Poslední den je jen jeden, Zdroj: distributor filmu

A právě s tím je spojeno i výtvarné zpracování filmu. Georgeův pohled je mnohem citlivější k detailům, zaměřuje se na každodenní drobnosti, jako je oční linka, pohled… kterých si často v běhu našeho života ani nevšimneme. Jenže George se na všechno dívá pohledem člověka, který je připraven to opustit. I tvář Colina Firtha je často zabírána v detailu, aby byla zdůrazněna důležitost každé maličkosti i toho, jak ji George vnímá.

Jak prostá je láska?

Dalo by se jistě prohlásit, že je scénář naivní, klišovitý. Jenže to, že je dílo vystavěno na celkem prosté myšlence, ještě nemusí nic vypovídat o jeho kvalitě. Stačí se podívat na mnohá klasická díla literatury. Romeo a Julie poslouží jako příklad za všechny. I zdánlivě jednoduché a prosté motivy mohou být velké a nosné.

George Falconer a jeho těžké rozhodování, Zdroj: distributor filmu

Kdo posoudí, jestli se tvůrcům opravdu podařilo vdechnout celkem tuctové myšlence duši? Já si myslím, že podařilo. Single Man ale rozhodně není pro každého. Kdo má rád Colina Firtha, dlouho váhat nemusí. Ten si svou benátskou cenu totiž rozhodně zasloužil.

Single Man (A Single Man)

USA, 2009, 101 min

Režie: Tom Ford