×

Recenze: Sherlock Holmes nebo Chuck Norris?

sherlock_holmes01Londýnský detektiv má nový případ. Tentokrát se střetává s Lordem Blackwoodem, černokněžníkem, který si chce podmanit svět. Umí poslat na své nepřátele ohnivé plameny, umí vstát z mrtvých. A co na to Holmes?

Sherlock Holmes, Zdroj: Warner Bros. Pictures

Legenda nejen geniálního světa. Sherlock Holmes dokáže nepochopitelným způsobem z přilepené žvýkačky na spodní straně stolu poznat, co se v místnosti událo za posledních deset let, během dvou dnů vyřeší případ, jehož rozuzlení kdekteré státní policii trvá i několik let. Má abnormálně matematické uvažování, ve zlomku vteřiny si dokáže spočítat, kam a pod jakým úhlem protivníka udeřit, aby ten neměl jedinou šanci se ubránit. Kromě toho všeho je to vitální a pružný mladík se smyslem pro humor. Už mu chybí jen bílý kůň a půl království.

Tato postava se zrodila v 90. letech 19. století v hlavě anglického spisovatele Sira Arthura Conana Doyla. Během několika desítek let ji znal bezmála celý svět a právem si získala mnoho fanoušků.

Scénář filmu společnými silami zpracovali Michael R. Johnson, Anthony Peckham a Simon Kinberg a je vidět, že si s tím opravdu vyhráli. Známé pojetí Holmese jako mlčenlivého přemýšlivého chlapíka je totam; zde ho tvůrci nechali dokonce smát se, aktivně se účastnit zápasů v boxu a dokonce se zamilovat. Na základě pečlivého studia Doylových románů a desítek samostatných povídek dali dohromady zcela novodobého detektiva Sherlocka, který však zároveň jako by vypadl z původních knih.

„Pokusili jsme se vrátit Holmese tam, kde podle nás původně byl. Holmes byl podle našeho názoru mnohem tělesnější, než jak ho chápeme dnes,“ objasnil režisér snímku Guy Ritchie. „Je všeobecně známo, že se vyzná v chemii, v bojovém umění nebo v lidském těle. Jenže on pronikl v podstatě do všech vrstev tehdejší anglické společnosti, která byla neuvěřitelně komplexní. Sherlock byl prostě tehdy, stejně jako je i dnes, naprostý unikát. A právě tohle ho dělá tak přitažlivým.“

Do hlavní role oblékl Ritchie na Oscara nominovaného herce Roberta Downeyho Juniora, jenž se vyznamenal například ve filmu Iron Man anebo v krimi komedii Kiss Kiss Bang Bang. Ve snímku Sherlock Holmes je prostě… Sherlock Holmes.

Veškeré obavy o tom, jak si poradí s ikonou anglické popkultury, jež je spíše známá jako neoholený prošedivělý gentleman s rádiovkou, kostkovaným, na loktech záplatovaným sakem a dýmkou, se rozplynuly během několika minut. Do role se vžil tak přesvědčivě, že kdyby Sherlock Holmes skutečně žil, určitě by se jmenoval křestním jménem Robert a příjmením Downey. A byl by to Frajer.

Přes všechna scénáristická, režisérská a herecká pozitiva má ale i film své nedostatky. Zpomalené výbuchy budov (mimochodem další bezvýznamné plus za efekty), z nichž téměř až umělecky vyskakuje nesmrtelný detektiv Sherlock a jeho překrásná platonická láska. Tyto zaoceánské scény už ale z filmových pláten pravděpodobně nikdy nezmizí, proto buďme rádi, že je Ritchie okořenil aspoň tím, že v nich nechal na několik vteřin utichnout hudbu, což paradoxně moment ještě zdramatizovalo.

Sečteno a podtrženo, Sherlock Holmes je nadprůměrný snímek, který vtáhne do děje. Divák se jen málokdy udrží, aby svému favoritovi nefandil. Škoda jen té občasné přehnané hysterie a toho, že Lorda Blackwooda nehrál Chuck Norris. Je zajímavé, položit si otázku, kdo by vyhrál.

Sherlock Holmes
Akční / Dobrodružný / Krimi / Drama
Velká Británie / Austrálie / USA, 2009, 128 min