Recenze: Seriózní muž. Shit happens, right?

18. 8. 2010

Taky se vám už někdy stalo, že všechno bylo na houby? Snažíte se, jste vzorným  a poctivým občanem i manželem. Přesto, nebo právě proto, se nic nedaří. Nevychované děti, manželka, co se chce rozvést, kolegové, co vám šlapou na hlavu (a vy si neumíte dupnout?). Už tak je to k vzteku. Teď si k tomu všemu představte, že jste Žid…

Serious Man, Zdroj: distributor filmu

Ne, není v tom vůbec nic rasistického. Je to jen další starost navíc. Larry Gopnik (Michael Stuhlbarg) , učitel fyziky, spořádaný domácí fouňa a horký kandidát na definitivu, je totiž Žid a jeho život mu to dost komplikuje. Žena se s ním rozvádí, do jeho vlastního domu se nastěhuje její nový partner, ten nejodpornější z odporných, jeho děti ho nenávidí (nebo jím minimálně pohrdají), v práci si ho neváží a s definitivou, kterou si skutečně zaslouží, to taky nevypadá dvakrát růžově.

K tomu všemu má na krku ještě svého podivného bratra, židovského Raymana a geniálního matematika (Richard Kind). V několika týdnech se tak hroutí jeho perfektní americký sen. Bůh se k němu totiž otáčí zády, neposlouchá jeho prosby a hází mu klacky pod nohy. A on by si tak přál, aby jeho život byl košer

Coeni a ti druzí

Kariéra bratří Coenů je vskutku bizarní. Nedají se zaškatulkovat do žádné skupinky režisérů, točí si prostě to, co je napadne a na co mají zrovna chuť. Zatímco jejich dramata (thrillery, tragédie, prostě ty vážně smutné věci) zvládají s brilantní originalitou a sklízejí za ně pochvalu kritiků  i fanoušků.

Jejich komedie (Big Lebovski, Bratříčku, kde jsi?, Po přečtení spalte) si vyšlapávají poněkud strastiplnější cestičku.  Nikdy to není žádná řachanda alá Adam Sandler, o cimrmanovsky inteligentním humoru taky nemůže být zrovna řeč. Jsou prostě… zvláští. A trochu rozpačité. Buď vám pábitelské postavičky sednou, nebo je budete zatracovat jako slepou coenovskou větev…

Larry Gopnik (Michael Stuhlbarg) a Sy Ableman

Očima Pavlíny Nouzové: Oproti starším filmům od Coenů je tohle velká slabota… Vtip minimalní, násilností a krve ještě méně (což mě, zarytého úchyla, trápí ještě víc). Musím ale vzít v potaz, jak osobní je tento film a že holt ne každý den je posvícení. Hvězdička navíc za geniálně absurdní konec, který je takovým typicky coenovským zábleskem v nudné šedi. Taky použití písničky Somebody To Love od Jefferson Airplane je hodně retro a hodně… hodně.

Další typická komedie – Serious Man – je příběhem o zoufalém životě střední třídy, o stereotypu, o americkém konzumním způsobu života opepřeném o židovsokou smůlu (aneb cokoli, co se může pokazit, mi Bůh jistě pokazí), variací na věčně zkoušeného Joba. Je také obměnou Americké krásy nebo Nouzového východu, není to však ani černá komedie (jako první jmenovaný snímek), ani drama.

Seriózní muž a seriózní žena

Vím, výše je zmíněno, že žánr není u Coenů duležitý, ve chvíli, kdy se ani nesmějete, ani nejste zasaženi, je však něco špatně? Co tím chtěli bratři říct? Je všechno na pytel? Nebo jsou boží rány jen výplodem naší fantazie? U Coenů není důležitý důvod, příčiny a následná pointa, která všechno polopaticky vysvětlí, přesto se však divák v poselství ztratí. Při sledovaní máte touhu krčit rameny a třít si kořen nosu stejně rozpačitě jako hlavní hrdina.

Serious Man není vysloveně špatný film. Není ale ani příliš dobrý. V nánosech podivností a zmatených symbolů se ztrácí ten základní smysl i poslání filmu. Na druhou stranu, jsou to prostě Coeni a těm leccos projde.

Seriózní muž (A Serious Man)

Komedie / Drama
USA / Francie / Velká Británie, 2009, 105 min

Režie: Ethan Coen, Joel Coen
Hrají: Michael Stuhlbarg, Richard Kind, Fred Melamed, Sari Lennick, Aaron Wolff, Amy Landecker, George Wyner, Katherine Borowitz, Fyvush Finkel, Simon Helberg, Adam Arkin, Michael Lerner, Warren Keith

0