Recenze filmů

Recenze: Scott Pilgrim proti zbytku světa. Jak to dopadne, když se smíchá komiks s videohrou?

16. 10. 2010

Taky jste někdy pařili hru na počítači a najednou vás napadla úplná blbůstka: „To by bylo hustý, kdybych toho Baala zprasil i v reálu!“? Nebo jste si chtěli prožít na vlastní kůži svět Mafie? Scott Pilgrim vám nabízí něco podobného. Vítejte v oživlé arkádě!

Jen růžová to může být, Zdroj: distributor filmu

Arkáda je počítačová hra nebo videohra, kterou jsme většinou hráli jako málé děti. Patří sem Mario, Dangerous Dave a všechny podobné skákačky, které se hrály celkem snadno a doplňovala je stupidní osmibitová melodie. Postavička, kterou hráč ovládá, je roztomile rozmazaná, malinká a má určitý počet životů. V tom všem se inspiroval kanadský komiksový spisovatel Bryan Lee O’Malley a stvořil Scotta Pilgrima.

Netradiční lovestory ze Spojeného království

Ve Scottovi ucítili potenciál jiní, až se dostal k režisérovi Edgaru Wrightovi. A ten natočil lovestory, jaká ještě nebyla v kinech k vidění. Výběr tvůrce například ztřeštěné Jednotky příliš rychlého nasazení byl pro hollywoodská studia osudový. Sice dali film do rukou Angličana jako poleno a přihodili pořádný rozpočet, ale z toho všeho získali snímek, který v sobě mísí na jedné stránce videohru a na druhé i komiks.

Je vidět, že tady někdo ještě teď paří videohry. Scott Pilgrim je totiž plný všemožných prvků, které jsou právě pro ně typické. Narazíte na srandičky jako indikátor moči, bonusový život nebo sbírání bodů. Scott (Michael Cera) se totiž zabouchnul do femme fatale Ramony (Mary Elizabeth Winstead) a udělá všechno pro to, aby si ji získal. Jak ale celý vyděšený zjistí, musí porazit sedm jejích bývalých v souboji na život a na smrt, pokud s ní chce zůstat. Každý ex je jakýsi level a na konci čeká ten sedmý, nejhorší – boss. Za odrovnání každého soupeře dostane Scott body, jež mu bliknou nad hlavou, a mrtvé tělo se promění na spoustu drobných. Tím se počítačová hra na moment propojí i s herními automaty, skutečnými otci arkád.

Wright ovšem není začátečník. Moc dobře ví, že tohle uspokojí masy. Aby se ovšem zavděčil i rejpalům jako já, přináší do filmu videoherního glancu ještě víc. Především to je rychlost, s jakou občas okomentuje emocionální vztah hlavního hrdiny. Jistě, může se vykecávat (jako v adventuře)… A nebo pomocí pár rychle nastříhaných výrazů dát najevo, že je z té holky úplně paf (ve stylu hopsacích rychlých arkád). O hudbě jak z Maria ani nemluvě.

SHEBAM! POW! BLOP! WIZZ!

Z toho vychází druhá tvář snímku, ta komiksová. Wright se ji totiž rozhodl zachovat se vším všudy. Můžete se těšit na citoslovce jen tak napsaná ve vzduchu (pamatujete na českou komedii Kdo chce zabít Jessii?) či několik okýnek vedle sebe v jednom záběru. Ti soustředěnější také zaznamenají výrazné barvy. Jsou poplatné přímo tomuto O’Malleyho komiksu a zároveň žánru jako celku. I v takových X-Menech, nedejbože manze je přece normální mít jasně růžové vlasy.

Tohle je taky bývalka, jenže ne Scottova…

Které má krásná, vyloženě osudová Ramona. K tomu navíc ostré lokty a mozek v hlavě. Proto Scottovi tak učaruje, proto se hodlá utkat se všemi jejími ex. A že se za nimi skrývají herecká esa: Jason Schwartzman, Brandon Routh (ten z nového, nepovedeného Supermana) či božský Chris Evans. Natolik božský, že i Scott nejprve vypadá, že za autogram by si od něj nechal klidně nakopat zadek. Skvělý výběr do vedlejších rolí doplňuje mírně strojená Anna Kendrick a geniální Scottův gay kámoš s tváří Kierana Culkina. V poslední době tenhle mladší brácha Kevina McCallistera (i on se objevil v Sám doma) válí a dokazuje, že příjmení Culkin ještě není odepsané. I když hraje náruživého gaye (zmákne tu i dva najednou!).

Díky hercům, zajímavým prvkům a chytlavým písničkám (Michael Cera na nich spolupracoval se zpěvákem Beckem) tak vůbec nevadí, že Scott Pilgrim má vlástně velice tuctovou ústřední dějovou linku. On je zamilovaný, ona jen trochu. Pak víc. Ale mají před sebou překážky. Dokážou je překonat?

Tuctová dějová linka se sakra dobrou omáčkou

Opravdu to zní nudně, ale představte si k tomu ohnivé draky, souboje 1-on-1, v nichž se DÁ vyznat, a přesto jsou rychle nastříhané, ohňostroje a třpytivá cingrlátka. A všechny ty doplňky scénáře (kolikrát vás chtělo zmlátit sedm ex???), které fungují jako hutná a sakra dobrá omáčka. Snad už jen kdyby byl film 3D – jenže na to nezbyly peníze.

Tvůrci totiž moc dobře vědí, že ne všichni diváci budou chtít na Scotta Pilgrima zajít. Pro geeky to je vizuální orgasmus, pro masové publikum nepochopitelný barevný akčňák. Ne každý totiž pařil arkády, ne každý hltá všemožné komiksy. A tak určité narážky a roztomilé prvky (speciální super meče nevyjímaje) každý holt nepochopí. Kdo na podobných ptákovinách ovšem vyrostl, bude mít u Scotta celou dobu jen tupě otevřenou pusu se slovy „WOW!“

Scott Pilgrim proti zbytku světa (Scott Pilgrim vs. the World)

Akční / Dobrodružný / Romantický / Komedie
USA, 2010, 112 min

Režie: Edgar Wright
Hrají: Michael Cera, Mary Elizabeth Winstead, Kieran Culkin, Chris Evans, Anna Kendrick, Brandon Routh, Alison Pill, Jason Schwartzman, Johnny Simmons, Mae Whitman, Mark Webber, Aubrey Plaza, Brie Larson, Bill Hader, John Patrick Amedori, Erik Knudsen, Kristina Pesic

0