RECENZE: Schönherrova Ďáblice řádila Na Prádle. Herci excelovali

Foto: Ďáblice_Divadlo Na Prádle
Ďáblice Šárka Vaculíková s manželem

Divadlo Na Prádle uvedlo Ďáblici od rakouského dramatika Karla Schönherra. Nový překlad hry působil svěže. Celkové pojetí, výborné obsazení herců a jejich výkony vedly k vtipné inscenaci, která diváka pozitivně oslovila.

Foto: Ďáblice_Divadlo Na Prádle
Ďáblice Šárka Vaculíková přelstila oba muže. Zdroj: Divadlo Na Prádle

Michal Kotrouš hru od Karla Schönherra znovuobjevil ve vídeňském Burgtheateru a přeložil pro české publikum. Zakomponoval do textu i mnoho germanismů, které skvěle zapadaly do děje v horách mezi obyčejný lid.

V inscenaci vystupují tři postavy, a to manželský pár a mladý pohraničník. Pohraničník má za úkol ženu svést a získat informace o jejím manželovi, který si vydělává na pašování. Žena se o manžela stará jako o své dítě a ne jako o dospělého ženatého muže, což mu ale očividně nevadí a také si ani neuvědomuje, že by to mělo být jinak.

Foto: Ďáblice_Divadlo Na Prádle
Žena Ďáblice a její manžel přerostlé dítě.

Její muž je jednoduchý, mužnosti příliš nepobral a inteligence též ne, pohraničník je mladý a plný síly a vášně a ona je mladá a ctižádostivá. Všichni tři na sebe hrají divadlo a snaží se vzájemně přechytračit.

marta-prochazkovaOčima Marty Procházkové: Ďáblice stojí především na hereckých výkonech. Žena vtipně a cynickým způsobem přechytračí jak svého manžela, tak i svého nápadníka. Oba muži si myslí, že mají nad ženami navrch, z čehož je v závěru inscenace Ďáblice vyvede.

V tragikomickém příběhu převládá nadhled, který diváka dokáže rozesmát a také ho osloví klasickým tématem ženy versus muži. Inscenace má šmrnc i nový pohled na zpracování. Ďáblice dokáže i s jednoduchou scénou a bez zbytečných průtahů zaujmout.

Hodnocení: 90 %

Inscenace je založena především na hereckých výkonech, čemuž odpovídala i scéna. Několik rekvizit, které vyplnily prostor a sloužily jako pomocný prvek, nerušilo průběh a nevytvářelo žádné průtahy během představení.

Kostýmy se měnily pouze u pohraničníka, a to tak, aby ukazovaly jeho duševní rozpoložení. Na počátku byl oblečený pintlich dle pravidel, ale poté, co se dostal do spárů Ďáblice, začal myslet i na něco jiného než na nažehlené puky. Ona byla oblečena do krátkých jednoduchých šatů, které občas odhalovaly i to, co neměly.

Foto: Ďáblice_Divadlo Na Prádle
Ďáblici Šárce Vaculíkové nestačí jen manžel.

Šárka Vaculíková předvedla vtipnou, bezohlednou a chytrou ženu, která ví, co chce, a ví, jak toho dosáhnout. Její manžel, Jakub Slach, byl uťápnutý chlap, který si myslí, jak se má, když ho žena poslouchá. Sám si ale neumí zout boty a neví, co jeho žena dělá, když on není doma.

Vladimír Polívka předvedl typického hezounka, který si myslí, že mu každá půjde na ruku. Pak se s ním začnou dít divy, když zjistí, že na koni není on, ale ona.

Inscenace měla nadlehčenou atmosféru a byla vtipná. Ačkoliv Schönherr napsal hru v roce 1914, hodí se svým tématem vztahů mezi ženami a muži i do dnešní doby. Chtíč, žárlivost, bezcitnost jsou pojmy, které se v dnešní době stále vyskytují. Zároveň se povedla práce se symboly, kdy Ďáblice popíjí po celou dobu červené víno. Její krvelačnost je tak naprosto podtrhnuta.

Ďáblice, Divadlo Na Prádle, autor: Karl Schönherr, režie: Adam Rut, překlad: Michal Kotrouš, hrají: Šárka Vaculíková, Jakub Slach a Vladimír Polívka

Hodnocení: 90 %

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Alena Hlavničková
Alena Hlavničková se narodila v dubnu 1986 v Praze. Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci a nyní pracuje v advokátní kanceláři v Praze jako advokátní koncipientka. S redakcí TOPZINE.cz spolupracuje od dubna 2013 a přispívá do rubriky Divadlo.

2 Comments on RECENZE: Schönherrova Ďáblice řádila Na Prádle. Herci excelovali

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*