Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Schönherrova Ďáblice řádila Na Prádle. Herci excelovali

Redakce

Redakce

31. 5. 2013

Divadlo Na Prádle uvedlo Ďáblici od rakouského dramatika Karla Schönherra. Nový překlad hry působil svěže. Celkové pojetí, výborné obsazení herců a jejich výkony vedly k vtipné inscenaci, která diváka pozitivně oslovila.

Foto: Ďáblice_Divadlo Na Prádle

Ďáblice Šárka Vaculíková přelstila oba muže. Zdroj: Divadlo Na Prádle

Michal Kotrouš hru od Karla Schönherra znovuobjevil ve vídeňském Burgtheateru a přeložil pro české publikum. Zakomponoval do textu i mnoho germanismů, které skvěle zapadaly do děje v horách mezi obyčejný lid.

V inscenaci vystupují tři postavy, a to manželský pár a mladý pohraničník. Pohraničník má za úkol ženu svést a získat informace o jejím manželovi, který si vydělává na pašování. Žena se o manžela stará jako o své dítě a ne jako o dospělého ženatého muže, což mu ale očividně nevadí a také si ani neuvědomuje, že by to mělo být jinak.

Foto: Ďáblice_Divadlo Na Prádle

Žena Ďáblice a její manžel přerostlé dítě.

Její muž je jednoduchý, mužnosti příliš nepobral a inteligence též ne, pohraničník je mladý a plný síly a vášně a ona je mladá a ctižádostivá. Všichni tři na sebe hrají divadlo a snaží se vzájemně přechytračit.

marta-prochazkovaOčima Marty Procházkové: Ďáblice stojí především na hereckých výkonech. Žena vtipně a cynickým způsobem přechytračí jak svého manžela, tak i svého nápadníka. Oba muži si myslí, že mají nad ženami navrch, z čehož je v závěru inscenace Ďáblice vyvede.

V tragikomickém příběhu převládá nadhled, který diváka dokáže rozesmát a také ho osloví klasickým tématem ženy versus muži. Inscenace má šmrnc i nový pohled na zpracování. Ďáblice dokáže i s jednoduchou scénou a bez zbytečných průtahů zaujmout.

Hodnocení: 90 %

Inscenace je založena především na hereckých výkonech, čemuž odpovídala i scéna. Několik rekvizit, které vyplnily prostor a sloužily jako pomocný prvek, nerušilo průběh a nevytvářelo žádné průtahy během představení.

Kostýmy se měnily pouze u pohraničníka, a to tak, aby ukazovaly jeho duševní rozpoložení. Na počátku byl oblečený pintlich dle pravidel, ale poté, co se dostal do spárů Ďáblice, začal myslet i na něco jiného než na nažehlené puky. Ona byla oblečena do krátkých jednoduchých šatů, které občas odhalovaly i to, co neměly.

Foto: Ďáblice_Divadlo Na Prádle

Ďáblici Šárce Vaculíkové nestačí jen manžel.

Šárka Vaculíková předvedla vtipnou, bezohlednou a chytrou ženu, která ví, co chce, a ví, jak toho dosáhnout. Její manžel, Jakub Slach, byl uťápnutý chlap, který si myslí, jak se má, když ho žena poslouchá. Sám si ale neumí zout boty a neví, co jeho žena dělá, když on není doma.

Vladimír Polívka předvedl typického hezounka, který si myslí, že mu každá půjde na ruku. Pak se s ním začnou dít divy, když zjistí, že na koni není on, ale ona.

Inscenace měla nadlehčenou atmosféru a byla vtipná. Ačkoliv Schönherr napsal hru v roce 1914, hodí se svým tématem vztahů mezi ženami a muži i do dnešní doby. Chtíč, žárlivost, bezcitnost jsou pojmy, které se v dnešní době stále vyskytují. Zároveň se povedla práce se symboly, kdy Ďáblice popíjí po celou dobu červené víno. Její krvelačnost je tak naprosto podtrhnuta.

Ďáblice, Divadlo Na Prádle, autor: Karl Schönherr, režie: Adam Rut, překlad: Michal Kotrouš, hrají: Šárka Vaculíková, Jakub Slach a Vladimír Polívka

Hodnocení: 90 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Schönherrova Ďáblice řádila Na Prádle. Herci excelovali