Ona je Francouzka, spořádaná manželka dobře situovaného lékaře a matka dvou dětí. On je Španěl, bývalý kriminálník (ale nebylo to nic vážného), ve Francii pracuje jako dělník a jednoho dne se ocitne u rekonstrukce domu právě onoho doktora a jeho ženy v Provence. Vznikne z toho romance. A ne ledajaká.
Rozchod, Zdroj: hollywood-elsewhere.com
Pod názvem Rozchod by mnozí čekali americkou romantickou komedii (není to tak dávno, co se v jedné takové škádlili Jennifer Aniston a Vince Vaughn). Správný překlad francouzského snímku u nás prakticky neznámé režisérky Catherine Corsini by měl znít spíš Odcházení. Ale ani s Havlovou politickou satirou to nemá nic společného.
Opouštím tě, a to hned
Rozchod se ze začátku tváří jako intelektuální sociální sonda s množstvím nezáživných dialogů. Taková, jakou Francouzi umí a natáčí velice často a rádi. Ale brzo začíná být jasné, že máme tu čest s něčím trochu jiným…
Že se hlavní hrdinka Suzanne (Kristin Scott Thomas) začíná emancipovat, mohl její muž (Yvan Attal) tušit, už když přestala zastávat funkci ženy v domácnosti a otevřela si vlastní fyzioterapeutickou ordinaci. Že se ale zamiluje do balíka Ivana (Sergi López), manžel nečekal. Navíc to, co nejdřív vypadalo jako horké vzplanutí v rámci krize středního věku, se rozroste ve vášnivou lásku, kvůli které je Suzanne schopná obětovat skoro cokoliv…
Rozchod, Zdroj: odt.co.nz
A to doslova. Vzdává se domova i dětí a odchodem od svého muže ztrácí i veškeré zdroje financí. Osud (a hlavně zhrzený manžel, který se své ženy nechce jen tak vzdát) dvěma milencům nepřeje, oni se tak ocitají skoro na mizině a Suzanne se uchyluje k čím dál zoufalejším činům.
Proč?!
Je třeba říct, že Suzanne je zpočátku sympatická hrdinka. Má dost odvahy na to, aby opustila vyhřátý, nicméně stereotypní krb domova, a vrhla se do náruče muže, který ztělesňuje skromný, leč vzrušující život. Jenže její chování působí čím dál víc iracionálněji. Opakovaně si kladete otázku, proč udělala to a tamto. Ano, nechává se ovládat city, ale její činy jsou často vyloženě nelogické, motivaci postrádající, přehnané a… nerealistické.
Film má jeden velký problém – neví, co nám chce vlastně ukázat. Vášněmi zmítanou hrdinku, které život podkopává nohy, nebo ženu, která to nemá v hlavě v pořádku a svým podivným jednáním zpacká co může? Nebo obě dohromady? Bohužel, nedaří se to. Na psychologický portrét o tom, k čemu až jsou city schopné člověka dohnat, jde málo do hloubky, na příběh o síle lásky je zase málo věrohodný.
Rozchod, Zdroj: fillermagazine.com
Od frankistického generála k romantikovi
Co se týče dalších stránek snímku, není moc co vytknout. Herci se ujali svých rolí výborně. Původem anglická herečka Kristin Scott Thomas i její kolega Yvan Attal zvládají s přehledem všechny polohy svých postav. Při pohledu na Sergiho Lópeze mi celou dobu vrtalo v hlavě, kde jsem ho už viděla… a ano, známe ho z Faunova labyrintu, kde ztvárnil podstatně ostřejšího týpka, fašistického generála Vidala. Upřímně, ze začátku vypadá Ivan jako pěkný nýmand, ale postupně ze sebe dostává čím dál víc charismatu. I kameraman odvádí dobrou práci, záběry uprostřed provensálské krajiny, kde se Suzanne s Ivanem procházejí na svých romantických toulkách, jsou nádherné.
A co pěkného napsat na konec? Rozchod mohl být skvělý počin, kdyby režisérka trochu ubrala plyn a dostala se postavám víc pod povrch. Ale takto je to pouze zapomenutelný snímek, který nabízí pár silných scén.
Rozchod (Partir)
Drama
Francie, 2009, 85 min
Režie: Catherine Corsini
Hrají: Kristin Scott Thomas, Sergi López, Yvan Attal, Bernard Blancan, Alexandre Vidal, Daisy Broom
Hodnocení: 3***