Recenze: Red. Bruce Willis je v důchodu a extrémně nebezpečný

31. 10. 2010

Kdysi byl agent CIA, teď je na odpočinku a zamilovaný. A když mu sáhnou na jeho lásku, rozhodne se je oddělat. Kdo jsou „oni“? Ale no tak, jako byste neviděli žádný špionský film…

Oni jsou vždycky ti zlí, agenti, kteří vědí první poslední o vaší rodině, skrývají pravdu o prý teroristických útocích, jsou to strašáci všech paranoiou stižených jedinců. Často se jim taky říká agenti CIA. A Frank Moses (Bruce Willis) k nim dříve patřil. Jenže pak zestárl, odešel do důchodu a myslel si, že teď už bude všechno v cajku. Jenže není, někdo si přeje smrt jeho a všech jemu blízkých lidí. Včetně nevinné telefonní operátorky, do které se Frank stihl přes kabel zamilovat…

Následuje to, po čem každá z nás zástupkyň něžného pohlaví občas sní. Unese ji tajný agent! No dobře, možná bývalý a bez vlasů, ale je nebezpečný – a to je sexy! Bruce si totiž po několika zoufalejších rolích konečně uvědomil, že holt není nejmladší a do akčních trháků se obsazují koloušci jako Shia LaBeouf nebo Michael Cera. Ve snímku Red je proto cynický, svým způsobem upřímný a dělá si ze sebe srandu.

Tři frajeři ze staré školy

Pořád je to ale sranda na úrovni. Doprovází ho tu další zástupci staré školy: Morgan Freeman, Helen Mirren a John Malkovich. A všichni ze sebe dělají tak trochu losery, kteří by strašně chtěli zase špionovat, ale nemůžou. Protože jsou na to přece moc staří. A tak dávají na každém kroku najevo, že pokud je podceníte, pěkně se vám to nevyplatí.

Frank totiž umí ještě pořád zmlátit svého perfektně učesaného protivníka (s tváří Karla Urbana) do bezvědomí. Proskakuje sklem. Bez problému uhýbá kulkám a stihne přitom odstřelit agenty ve všech světových stranách kolem něj. Nejeden divák si vzpomene na McClanea ze Smrtonosné pasti.

Očima Terezy Janíkové: Musím se přiznat, že jsem od Red neočekávala mnoho. Akčňák s Brucem Willisem? To už tu myslím bylo. Jenže jsem zapomněla, že Bruce už je ve věku (a to jak skutečném, tak profesním), kdy si z akčních rolí spíš dělá srandu. A taky jsem zapomněla, že Red není tak akčňák, jako spíš komedie. Skvělá komedie. Ostřílení matadoři Willis, John Malkovich a Morgan Freeman střílí kulky i hlášky jako o život a přizvukuje jim k tomu Helen Mirren, která se s kulometem rozhodně nemazlí. Zástupci mladší generace Mary-Louise Parker a Karl Urban sice taky nepředvádějí špatný výkon, na naše dědky ale rozhodně nemají. A právě o tom Red je – připomenout si staré dobré časy, kdy akčňáky nestály na přehršli digitálních triků a trapáckých vtípků. Chcete-li nářez, pojďte si pro něj!

Padesát pět let? No a co??

Tomuhle pětapadesátiletému (!!!) frajerovi tu ale velice dobře sekunduje John Malkovich, ne-li ho přehrává. Oni všichni jmenovaní herci prostě umí, jenže Malkovich si tu střihnul něco podobného šiblýmu Osbornu Coxovi z Po přečtení spalte. Taky bývalý agent, taky nasírací, tak mimo tuhle dimenzi. V případě důchodce z Red si k tomu přidejte strach ze všeho, co se jen pohne (paranoia a neustále přítomní oni jsou zahrnuti), a schopnost manipulace se všemi známými zbraněmi.

A je dost možné, že za to může právě Malkovich, kterého je první půlka snímku plná, ale nejprve se královsky bavíte. Red je komediálním překvapením, kdy se budete smát i nahlas a držet palce všem těm staříkům. Pak ale přijde druhá polovina a zpomalení tempa. Malkoviche ubude, ubude i fórů a Red sklouzne k průměrnému akčňáku, ve kterém se párkrát řekne sprosté slovíčko.

Bruceovi se ale dál leskne jeho sexy pleš (z níž si během filmu utahuje kdekdo) a bojové scény zůstávají na jedničku. A především přehledné – volba střihače dopadla oproti jiným akčním filmům poslední doby výborně.

Stíháte kdo koho mlátí a proč

Když si vzpomeneme na Expendables, kde měl Bruce v podstatě podobnou roli jako zde (tajemný vysloužilý drsňák se svůdným úsměvem), nedají se bojové scény těchto dvou snímků snad ani srovnávat. Expendables byli nechutně nepřehlední a zmatení, Red nenabízí možná objevné prvky, všechno jste už vlastně někde viděli, ale pořád stíháte kdo koho mlátí a proč.

Jeden větší fešák než druhý

S celkem příjemným soundtrackem, který neurazí (Aerosmith, Muddy Walters a jiní), tvoří Red snímek, který vám prostě zvedne náladu. Možná není dokonalý, ale zařídí, že se zasmějete, uvidíte zase po dlouhé době Bruce v něčem, co není blbost na entou, a nebudete se nudit navzdory nebezpečně znějícím 111 minutám.

Red (Red)

Akční / Komedie
USA, 2010, 111 min

Režie: Robert Schwentke
Hrají: Bruce Willis, Morgan Freeman, Mary-Louise Parker, Helen Mirren, John Malkovich, Karl Urban, Richard Dreyfuss, Julian McMahon, Brian Cox, James Remar, Ernest Borgnine, Michelle Nolden, Audrey Wasilewski, Justine Wachsberger, Emily Kuroda, Laura DeCarteret

0