Recenze: Prokletý ostrov. Výlet s Martinem Scorsesem

23. 2. 2010

proklety-ostrov-1Nejeden filmový fanoušek se těší na letošní jaro. Důvodem není ani tak tání sněhu, jako spíš dlouho očekávaný film velice talentovaného režiséra Martina Scorseseho Prokletý ostrov. Mnozí jej označují za něco úplně odlišného od jeho dosavadní tvorby. Co ovšem zůstalo je propracovanost detailů, výjimečný filmový zážitek a v neposlední řadě Leonardo DiCaprio.

Zdroj: bontonfilm.cz

Právě spolupráce s Leonardem DiCapriem přináší již od roku 2002 Martinu Scorsesemu jeden úspěch za druhým. Vše začalo legendárními Gangy v New Yorku, následoval výpravný Letec a o dva roky později i oskarová Skrytá Identita (2006). Podobně jako tyto filmy, tak i nejnovější Prokletý ostrov přináší s sebou něco nového, něco, co je jiné od většiny současné filmové produkce a na dlouhý čas se vryje do paměti každého diváka.

Celé to začalo, když si Scorsese přečetl scénář Laety Kalogridis, jenž čerpal z literární předlohy současného amerického spisovatele Dennise Lehaneho. I toto jméno je jistou zárukou kvality, protože na tvorbě tohoto populárního autora jsou založeny povedené snímky Gone, Baby, Gone (režie: Ben Affleck) a Tajemná řeka (režie: Clint Eastwood). Scorsese neváhal a začal pečlivě skládat filmový příběh o detektivovi, který má za úkol vyšetřit záhadný útěk narušené vražedkyně na izolované psychiatrické léčebně.

Zdroj: bontonfilm.cz

Prokletý ostrov je psychologický a temně gotický thriller, který se odehrává ve stísněném, násilím nabitém psychiatrickém zařízení v 50. letech minulého století. V ovzduší je ještě cítit paranoiu studené války a hranice mezi zdravým rozumem a šílenstvím, pravdou a iluzí pomalu začínají nerozeznatelně splývat. V této době přijíždí do psychiatrického ústavu se svým parťákem Chuckem Aulem (Mark Ruffalo) detektiv Teddy Daniels. Toho si zahrál Leonardo DiCaprio, který již není tak sladký jako v Titanicu, ale jehož výkony (zejména pod taktovkou Scorseseho) jsou čím dál kvalitnější. Ovšem, nejen na něm stojí příběh, ve kterém je vše možné a všichni o tom vědí. Obyvateli prokletého ostrova se na 137 filmových minut stávají i nadaná Michelle Williams (Teddyho žena), legendární Max von Sydow (doktor Naehring) či oceňovaný Ben Kingsley (doktor Cawley).

Očima Terezy Krobové: Chcete vidět, jak DiCaprio konečně opouští škatulku roztomilého darebáka a stává se tak jedním z nejlepších herců své generace? Chcete v kině zažít tu úžasně slastnou úzkost, která vás nutí zarýt se hluboko do sedačky a kousat se do ruky? Chcete fandit, lekat se, očekávat dramatické zakončení, přestože někde hluboko toužíte po splácaném happyendu? Vyražte na Prokletý Ostrov od Martina Scorseseho! Nabízí nejen všechny ty skvělé pocity, na které jsme dříve byli u filmů zvyklí, ale zároveň zábavu novou – naprosté ztotožnění . Nebudete vědět, kde končí příběh (něco mezi klasickým retrem hollywoodských velikánů a psychologickým thrillerem) a kde začínáte vy. Zkoumejte, pátrejte, hledejte náznaky v každém detailu. Po rozpačitém Letci a nemastné Skryté identitě se mistr znovu vrací na scénu v plné parádě.

I když Prokletý ostrov spojuje prvky hororové tajemnosti, konspiračního thrilleru a řady nečekaných zvratů, pro vyznavače prvoplánového lekání bude tento film asi zklamáním. Ti ostatní se mohou těšit na film, který je natočen podle tradičních postupů a jehož kouzlo spočívá v tom, že si divák do posledního záběru opravdu není jistý, co je realita a fikce. Scorsese u vás probudí nepříjemný pocit, nasadí vám do hlavy otravného brouka, který vás nutí myslet a dávat pozor. A to se v dnešní době podaří jen několika příběhům na filmových plátnech.

Očima Kataríny Strakové: Leonardo DiCaprio zase jednou předvedl, že z Romea nebo Jacka z Titanicu už dávno vyrostl. Přes všechny v podstatě iracionální nesympatie k tomuto modroočkovi, proti jeho hereckým kvalitám nelze nic namítat a role Teddyho Danielse mu vysloveně sluší. K tomu Ben Kingsley, Patricia Clarkson, Emily Mortimer, všichni pod taktovkou režiséra Martina Scorceseho; to zní skoro jako pětipatrový narozeninový dort. K tomu další patro za hudbu a ještě jedno za poměrně atypický scénář, který nechá diváka na pochybách do samého konce. To je tedy celkem sedm pater. Už jen okvětní lístky růží a bílé šaty s volánky a můžeme se vzít. Tajuplný ostrov… ehm… vlastně Prokletý ostrov se rozhodně na velkém plátně vyplatí.

Je těžké psát o snímku, u kterého ztrácíte slova. Scorsese lavíruje mezi mnohokrát obehraným dramatem, kde se těží z traumatu nacistických lágrů, a inovativním pohledem na jedince, jenž je sám poznačen tímto traumatem. On sám přiznává, že by nikdy nechtěl zažít to, co hlavní postava v Prokletém ostrově a zároveň dodává, že cesta na ostrov a hledání zmizelé pacientky je pro Danielse také cestou k hledání sebe samého. A tak tento snímek nabízí několik vrstev, na kterých se divák spolu s Teddym pohybuje. Nejde o zmatený pohyb. Naopak, vše je promyšleno a funguje jak nejlepší švýcarské hodinky. I proto si Prokletý ostrov zasluhuje nejvyšší hodnocení a diváckou pozornost.

Prokletý ostrov (Shutter Island)

Thriller

USA, 2010, 137 min