Recenze: Princezna a žabák. Sny, jazz a Disney

24. 12. 2009

Zdroj: distributor filmuBylo, nebylo… Za devatero horami a devatero řekami byla dvě království. Jedno se jmenovalo Disney a to druhé Dreamworks Pictures. Jejich bohatí králové měli rádi děti, a tak pro ně natáčeli pohádky. Jednoho dne vymysleli v zemi Dreamworks Pictures velice zvláštní pohádku…

Zdroj: distributor filmu

Zdroj: distributor filmu

V tom příběhu byl totiž princ zlý a zlobr hodný. Dětem se to tuze líbilo! Král ze země Disney si pomyslel: „ Dětem se líbí, když je pohádka jiná, než jakou jim vyprávějí maminky!“ A tak se stalo, že Disney dal světu pohádku Princezna a žabák…

Po několika letech se společnost Walta Disneyho rozhodla, že výjimečně ustoupí od úspěšné spolupráce se studiem Pixar (Wall-e nebo aktuální Vánoční koleda) a vrátí se k ručně kreslené animaci. Po klasických pohádkách jako jsou Sněhurka a sedm trpaslíků, Popelka či Kráska a zvíře přichází do kin Princezna a žabák. Znáte ten příběh o princi zakletém v ropuchu, kterého vysvobodí polibkem krásná princezna? Pak na něj zapomeňte. Toto schéma totiž funguje jen do avizovaného políbení. Když se totiž děvče odhodlá konečně slizkého zelenáče zprostit kletby, má její skutek naprosto opačný účinek. Dívka se sama promění v žábu. A tak tam, kde měla pohádka skončit, začíná.

Princ Naveen

Princ Naveen

Tento film má jedno velké pozitivum. Přímo z něj srší radost a veselí. Z plátna po celých 90 minut prýští písničky, barvy a jas. Vím, že tu charakterizuji disneyovskou tvorbu obecně, ale nic jiného ani nečekejte. Jen trochu se Princezna a žabák liší od podobných pohádek, například umístěním do reálného světa a reálné doby. Děj se odehrává v New Orleans, pravděpodobně někdy v první polovině dvacátého století. Hlavní hrdinka Tiana netouží po lásce charismatického prince, nýbrž po vlastní restauraci. A ještě jeden malý detail. Světe div se, ale Disney oživil na plátně první kreslený pár tmavé pleti (pokud tedy neřadíte Pocahontas mezi princezny).

Co mě doopravdy hluboce zaujalo, byla scéna se zlým šamanem voodoo. Když kouzelník zpívá o svém umění a světě duchů, plátno jen hýří křiklavými barvami, růžovou, zelenou, až mi připadalo, že tvůrci museli být na LSD, když  výjev kreslili. Děti budou nepochybně jiného názoru, ale po letech různých zkušeností má dospělý tendenci vkládat do podobných pohádek mnohem více, než v nich doopravdy je. O to víc totiž pobaví. Stejně tak děti zcela neporozumí žabákovi, který se proti označení slizký ohradí: „To není sliz, ale kožní sekret!“

Tiana a žabák

Tiana a žabák

Nebudu nikoho unavovat sáhodlouhou kritikou, ať už pozitivní nebo negativní. Řekněme si upřímně, tento film je určen nejmenším divákům a podle toho také vypadá. Spousta barev, písní ve vysoké tónině a lásky především, neboť co se škádlívá, to se rádo mívá, a láska vždy zvítězí nad zlem a nenávistí.

Princezna a žabák (Princess and the Frog, The)

Animovaný / Komedie / Muzikál / Romantický

USA, 2009, 97 min