Recenze: Přestupný rok. Další marná romantická komedie?

23. 3. 2010

Přestupný-rok-1Jednou za čas se tvůrcům romantických komedií podaří vytvořit něco originálního, vkusného a hodnotného. Film, který si zamilují statisíce diváků. Snímek, jenž pohladí ženy po duši a rozesměje muže. Hledáte přesně takový filmový zážitek? Pak na Přestupný rok nechoďte.

Amy Adams a Matthew Goode. Zdroj: distributor filmu

Amy Adams a Matthew Goode Zdroj: distributor filmu

Proč jen nám produkce předhazují pořád ty samé filmy? Přestupný rok je jen další obyčejnou variací na téma milostný trojúhelník. Anna Brady netrpělivě čeká, až ji její přítel, nadějný lékař, požádá o ruku. Jeremy se však nechce pořád vymáčknout, a tak se dívka rozhodne chopit iniciativy sama. Cestuje přes polovinu zeměkoule, aby dle rozkošné irské tradice 29. února postavila Jeremyho před nabídku k sňatku. (Což mi mimochodem nepřipadá ani tak romantické, jako zoufalé.)

Očima Pavlíny Nouzové: Další schematický scénář, další šablonovité postavy, další slaďárna. Přestupný rok nenabízí nic, co byste neviděli už někde jinde. Muž a žena. Nenávidí se. Postupně se sbližují. Zamilují se. To vše by se dalo shrnout do pěti minut, zde kvůli své drahé polovičce budou muset pánové vytrpět hodinu a tři čtvrtě.

Tahle romantická komedie ale má to štěstí, že se odehrává v Irsku. Příroda a záběry po okolí jsou nádherné a potěší nejedno divácké oko. Zároveň mají oba herci možná příšerné role, především chudinka Amy Adams (já měla celou dobu chuť omlátit jí podpatky o hlavu), zato jsou ale pohlední a celkem zábavní. Matthew Goode si po svém utilitaristickém Ozymandiovi z Watchmenů střihl drsného Ira se sexy strništěm. Nějaká ta chemie mezi postavami funguje, bohužel ke konci začne děj opakovat na stříbrném plátně už stokrát vyřčené, a tak mužnější část publika usíná. Škoda.

Tvůrci si řekli… Ne!

Kdyby se tvůrci drželi jen tohoto scénáře, možná by představili divákům hezký romantický snímek. Ale oni si řekli Ne! Když romantika, tak jedině komediální. A tak Anně cestu co nejvíce zkomplikovali a dali jí jako doprovod neotesaného vesničana Declana. Ten je, čistě náhodou, jejím pravým opakem. Jak známo, protiklady se přitahují, zanedlouho to mezi měšťáckou Američankou a drsným Irem začne jiskřit. Koho si Anna nakonec zvolí za svého muže? To zjistíte po zhlédnutí tohoto filmu. (No dobře, všem je to jasné už teď, ale jak to dopadne recenzentka prozradit nesmí.)

Amy Adams. Zdroj: distributor filmu

Amy Adams Zdroj: distributor filmu

Ve sto minutách se najdou chvilky, kdy se zasmějeme. Nejedná se však o sofistikované vtípky s překvapivou pointou. Většina humorných okamžiků se opírá o přemrštěný americký pohled na Irsko. Krávy na silnici, časté změny počasí, Irové pevně věřící v každou pověru, neotesaný ožrala a velice pobožná žena. Dokonce i na leprikona se dostane. V kontrastu s tím je postavena kultivovaná, uhlazená, inteligentní designérka Anna a její kufr Luise.

Očima Katariny Chalupkové: Režisér Anand Tucker natočil klasickou romantickou komedii s limonádovým koncem, kdy si zprvu nesnesitelné protipóly (upjatá bytová dekoratérka Anna a pohodářský hospodský Declan) najdou cestu k osudové  lásce. Čím je Přestupný rok odlišný od podobných snímků jako třeba Šest dní, sedm nocí nebo Krokodýl Dundee? Američtí tvůrci v tomto případě děj zasadili do svérázného prostředí irského venkova.

Toto, plus dobrá hudba, a na pohled příjemní představitelé hlavních hrdinů (Amy Adams a Matthew Goode) dělají z tohoto filmu ideální alternativu na páteční večer pro ty, kteří do kina nechodí přemýšlet, ale spíš si oddechnout. Ovšem nebudu lhát, když řeknu, že Přestupný rok nikomu neublíží. Ovšem ani nenadchne. Tato nenáročná podívaná, kterou diváci již tolikrát mohli vidět v nejrůznějších podobách, s Vámi neudělá v podstatě nic.

Smůla za smůlou

Celé Annino putování je naprosto neuvěřitelné. Declan správně poznamená, že ji provází snad všechny Murphyho zákony. Letadlo přistane kvůli špatnému počasí ve Walesu, zapadlou irskou vesničkou neprojíždí žádný vlak ani autobus, Declanovo auto skončí v rybníku, jediný možný vlak jí ujede přímo před nosem…

Omluvila bych se, že čtenáře nudím hloupým výčtem, ale zde se jedná jen o funkční přípravu na film. Přestupný rok docela dobře soupeří s Řadou nešťastných příhod. Navíc mi během té doby, kdy si Anna po telefonu stěžuje milovanému Jeremymu, že nemůže sehnat odvoz, v hlavě bušila otázka: Proč jí Jeremy nepošle taxi z Dublinu?

Vrať se raději k drsným filmům, režisére!

Snímek režíroval Anand Tucker, režisér všeuměl. Na svém kontě má kromě romantické komedie i drama, thriller, krimi. Větší úspěchy slaví právě s drsnějšími filmy a dovoluji si říci, že k nim má i větší vlohy. Ne že by ten film byl natočen vyloženě špatně! Jen je dost nudný. Při sledování to vychází zhruba na dvě vteřiny smíchu za deset minut. To je opravdu málo.

V hlavních rolích se představili Amy Adams a Matthew Goode, kteří hrají vcelku slušně, ale na oscarovou nominaci to asi nebude. Co říci závěrem? Přestupný rok, ačkoliv jsem ho ve své kritice ztrhala, je film, na který se dá koukat. Možná se u něj i trochu pobavíte. Ale jen jednou.

Přestupný rok (The Leap Year)

romantická komedie
USA, 2009, 100 min