Recenze: Predátoři. Vítejte v džungli!

Petra Duhajská

Petra Duhajská

11. 7. 2010

FOTO: Predátoři!SPECIÁL! Problém každého filmu spočívá v tom, jak se vypořádá s očekáváními, která vytvořil ještě před příchodem do kin. Pokud začínající režisér uvádí svůj nezávislý debut, může většinou jen překvapit. Ale když jste Robert Rodriguez, v jehož režijní filmografii se skví Desperado, Čtyři pokoje nebo Sin City, a jako producent máte k dispozici slavný materiál tematický i personální, nemáte to vůbec jednoduché.

Celá skupina je zatím pohormadě, Zdroj: distributor filmu

Predátoři jsou sami o sobě originálem

V případě zpracování slavné látky – ať už knižní, komiksové nebo filmové, se navíc snímek nevyhne srovnání se svým předobrazem. Ve prospěch Rodriguezových Predátorů hraje několik faktů.

Jak upozornil architekt Steve Joyner: „Je to film od fanoušků pro fanoušky.“ Díky tomu byla zaručena jednak detailní znalost původního Predátora, jež umožnila řadu odkazů a narážek, ale zároveň úcta k tomuto originálu. Dalším kladem je kvalitní scénář a dostatek invence a originality. Predátoři tak nejsou jen další z pokusů vyždímat ze slavné látky ještě pár milionů.

Tak kdo je tu vlastně predátor?

Asi největším plusem je herecké obsazení. Rodriguez ve spolupráci s režisérem Nimródem Antalem nepodcenili význam obsazení všech rolí. Ve filmu, kde hlavní roli hraje celá skupina lidí, je důležité, aby byla každá postava snadno rozpoznatelná, čehož je většinou docíleno zdůrazněním určité vlastnosti, a zároveň uvěřitelná. Pokud by se daný charakterový aspekt vyzdvihl příliš, vznikly by jen jednorozměrné figurky.

V Predátorech je rozpoznatelnost postav podpořena i národnostně. Nejvíc ale film těží ze zproblematizování běžného pojetí my, hodní lidé versus oni, zlé příšery. Žoldák, trestanec, ostřelovačka, šéf drogového gangu… To není zrovna sympatická parta. Každý jako by byl ztělesněním Hobbesovy věty „člověk člověku vlkem“. Jinak řečeno: člověk člověku predátorem. O to zajímavější je sledovat odhalování kladnějších stránek jednotlivých postav.

Role žoldáka Royce se ujal Adrien Brody, Zdroj: distributor filmu

Tyto nejasnosti se téměř paradoxně týkají i samotných predátorů (těch vesmírných). I oni bojují mezi sebou, a počet soupeřících stran se tím rozrůstá. Nejde ale o to, komu bude divák fandit… Zejména se tak zvyšuje napětí, protože dějová linie se nemusí omezovat na tradiční příšera postupně likviduje jednotlivé členy skupiny.

Akční podívaná: džungle, příšerky a podivní hrdinové

Filmy jsou ke koukání a akční filmy tohoto typu, pohybující se hned na několika hranicích žánrů, by měly divákům nabídnout strhující podívanou. A to Predároři dělají. Pomocí (někdy až příliš) svižné práce kamery a zejména prostředí. I v původním filmu hrála džungle důležitou roli. Zde je její význam o to větší, že se děj odehrává přímo na predátoří planetě. Havajské lokace chvílemi doslova berou dech. Lidské postavy díky záběrům z větší dálky působí ještě ztraceněji a nejistěji.

Hlavní cíl: dostat se z téhle planety, Zdroj: distributor filmu

Oči se rozhodně nenudí. Pokud zrovna nepoutá jejich pozornost džungle, mohou se věnovat zkoumání starých predátorů i nových přírůstků do rodiny. I zástupci našeho druhu nabízejí celkem zajímavou podívanou. I když oproti Arniemu rozhodně působí realističtěji a přirozeněji.

Očima Pavlíny Nouzové: Hudba jako z Predátora. Postavy jako z Predátora. Finále jako z Predátora… Tohle připodobnění vás bude pronásledovat celý film. Je to ale dobře. Protože jinak by se jednalo o přiblblé sci-fi, které si akorát vypůjčilo potvoru s dredama z nepřekonatelného a geniálního akčňáku s božským Arniem. Lépe to snad ani dopadnout nemohlo.

Solidní výkon hodný pozornosti

Zatím by se mohlo zdát, že jsou Predátoři jen samý klad – působivé prostředí, skvělé herecké obsazení (od Adriena Brodyho v roli žoldáka Royce, přes lehce pošahaného Laurence Fishburna až ke z řetězu utrženému vrahounovi Waltonu Gogginsovi), obohacení o nové potvůrky, zbraně i triky, vynalézavý scénář…

A vlastně bychom to tak mohli i nechat. Když přimhouříte oči nad nakonec přece jen očekávaným závěrem, můžete si užít téměř dvě hodiny dobré napínavé podívané, která nenabízí jen jeden superakční záběr za druhým, ale nebojí se ani hlubších myšlenek a morálních komplikací. Predátoři sice díru do světa neudělají, ale za vidění stojí.

Predátoři (Predators)

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Horor
USA, 2010, 107 min