RECENZE: Posel. Třicítce a nevydařenému filmu neujedete ani na kole

16. 10. 2012

Protože je dobré od počátku předcházet případným nedorozuměním, řekněme si hned, že v novém filmu Vladimíra Michálka nejde o náboženská poselství ani královskou poštu. Posel v tomto případě označuje doručovatele, který brázdí ulicemi větších měst na kole. Ačkoli se i v češtině používá spíš anglického výrazu messenger, těžko čitelný název je tím nejmenším problémem snímku.

Vladimír Michálek debutoval v roce 1994 kafkovskou Amerikou. Byly to ale zejména jeho další dva filmy, které ho vynesly do popředí zájmu: Zapomenuté světlo (1996) o faráři bojujícím za svůj svatostánek a Českými lvy ověnčené Je třeba zabít Sekala (1998). K dalším Michálkovými filmům patří Anděl Exit (2000), Babí léto (2001) nebo O rodičích a dětech (2007).

Snímek Posel produkovalo brněnské studio České televize a celý se odehrává v Brně. Divákovi, který do tohoto města nikdy nezavítal, se předvede z té hezčí i ošklivější stránky, ale tvůrci naštěstí vyčistili dialogy od všech nářečních slov, což činí film mnohem přístupnějším. Rychlé průjezdy brněnskými uličkami propůjčují jinak ospalému centru poměrně akční nádech.

Petr a Igor jsou kamarádi na život a na smrt. Nebo ne? Zdroj: Cinemart

Hlavním hrdinou je třicetiletý Petr (Matěj Hádek), který se po konci závodní cyklistické kariéry živí jako výše zmíněný messenger. Spolu s přítelkyní Šárkou (Eva Leimbergerová), která dokončuje vysokou školu, žijí takzvaně z ruky do úst a všechno je relativně v pohodě, dokud se Petrovu kamarádovi Igorovi (Jiří Vyorálek) nestane nehoda.

Petr Igora vyprovokoval k cyklistickému závodu, a tak si jeho zranění klade za vinu. Není schopen se mu podívat do očí, začíná se chovat iracionálně a vzdalovat se své přítelkyni. Zároveň přichází o práci a na novém místě potkává cvičitelku Sylvu (Gabriela Mikulková).

Hlavní hrdina je nezodpovědný srab

V oficiálních materiálech k filmu se o Petrovi mluví jako o jednom z mála anti-hrdinů české kinematografie a o mladíkovi s temnou stránkou duše. Kromě toho, že jde o klišé jako Brno (když dovolíte tento příměr), není to tak docela pravda. Postavy filmu jsou sice obzvláště otravné, avšak ve svém chování nijak nevystupují z průměru. Petr je nezodpovědný srab, který se chová jako desetileté děcko, ale na druhou stranu snímek celkem pečlivě vykresluje jeho hezký vztah k oběma ženským hrdinkám.

[youtube_660]8QPzDReEFIA[/youtube_660]

Základním problémem filmu však je to, že se v něm nic filmového neděje. Jak je to možné? Zdánlivě to vypadá akčně – mladí lidé se prohánějí na kolech, kamera kolem nich krouží a do toho hraje skvělá hudba, která ale vždy prozradí, kdy jde opravdu do tuhého. Páry se schází a rozchází, lidé padají z kol, hodně se kolem toho namluví, ale výsledek veškerý žádný. Petrův příběh je předvídatelný od začátku až do falešného konce, který pouze předjímá ten skutečný.

Nulový děj a nenávidění třicátníci

Snímek uzavírá téměř anekdotická, i když trochu černo-humorná sekvence, která vás donutí se zamyslet. Proč nemá Marek Epstein, potažmo Vladimír Michálek rád třicátníky? Ve filmu se věk stává diagnózou, která s sebou přináší ztrátu charakteru, přátel i morálních zábran. A téměř nikdo z něj nevyjde s čistým štítem.

Filmový hrdina, ať už kladný nebo záporný, světlý nebo temný, by měl mít v sobě něco, co donutí diváka, aby chtěl být na jeho místě. Pokud to nelze, měl by snímek poskytnout jiná vzrušení – dobrý příběh, skvěle natočené akční scény, zábavné vedlejší postavy. Když však nic z toho nemá, proč zůstávat v kině? Posel by snad uspěl v nedělním televizním prime-time, ale v kinech není jeho budoucnost příliš růžová.

Sylvu a Petra to k sobě táhne.

Nelze to ale dávat za vinu tomu, že „záporný hrdina film předurčuje ke komerčnímu neúspěchu“ (jak řekl autor scénáře). Hlavní důvod je ten, že dívat se na tento film není nikterak zábavné, vzrušující, poučné nebo jinak prospěšné. Pokud budete chtít generační sondu, poslechněte si někdy rozhovory lidí v tramvaji. Pokud chcete dobrý film, jděte do jiného sálu.

Posel

Česko, 2012, 90 minut

Režie: Vladimír Michálek