Recenze: Podivní. Fešný šerif na útěku před děsivou nákazou

26. 4. 2010

The CraziesScéna číslo jedna: dům v plamenech, hořící auto, opuštěný zahradní gril. Střih. Scéna číslo dvě: ospalé městečko kdesi na americkém středozápadě, fajnová písnička, idylka. Podivní, mysteriózní horor, thriller a sci-fi v jednom, nezačali vůbec špatně… Bohužel, moc dlouho jim to nevydrželo.

Podivní Zdroj: allmoviephoto.com

Nečekejte žádný dlouhý rozjezd, Podivní se s ničím nepářou a skáčou přímo do akce. Během pěti minut tu máme první mrtvolu. A o co že jde? Jde o to, že obyvatelé malého města uprostřed iowských polí se začínají chovat divně. Přesněji řečeno podivně. To, co se nejdřív zdálo jako jeden opilý soused s puškou, se postupně ukáže jako tajemná nákaza, která se rychle šíří po městě. Infikovaní mají jediný cíl – zabíjet. Místní šerif, jeho žena a jeho parťák zůstavají (zatím) zdraví a i oni mají cíl – přežít neboli nenechat se zmasakrovat jak podivnými, tak vojáky, jejichž úkol zní jasně: vybít všechny skutečně i potencionálně nakažené. Nářez?

Po stopadesáté a stále stejně

Bohužel, nářez se nekoná. Nevím, jestli si režisér myslel, že natáčí jeden velký videoklip, nebo se střihači ve střižně zhulili, ale film působí jako narychlo sešněrovaný, neuspořádaný sled scén typu lekačka – oddech – lekačka – oddech. V recenzích na horory se člověk obvykle dočte, že se filmu daří pěkně budovat napětí.  Tady se napětí nebuduje, tady se scény kupí jedna za druhou bez jakéhokoliv ladu a skladu. Za chvilku vám bude jedno, co se vlastně děje a jak to bude dál.

Podivní Zdroj: allmoviephoto.com

S tím souvisí i to, že Podivní jsou jedno velké klišé. Doporučuji průběžně se sázet se svým spoludívajícím o pivo, že uhodnete, co se v příští scéně stane. Zítra kalíte zadarmo. Co víc, jednání postav postrádá logiku a i dialogy jsou tak trochu mimo mísu.  Řev, chlapácké řeči, řev, nějaké to životní moudro, řev, sem tam peprná nadávka a řev. Osud hrdinů vám začíná být čím dál víc lhostejný. Žádný vývoj, žádný zvrat. A i když je všechno míněno smrtelně vážně, často se smíchu opravdu nejde ubránit.

Herecký koncert? Nekoná se

Velkým minusem je i představitel hlavního hrdiny, šerifa Davida, Timothy Olyphant (Sexbomba od vedle). Timothy má hezký kukuč a dokáže se tvářit sveřepě, ale hrát moc neumí a se svými výrazovými prostředky by se hodil spíš do parodie. Jeho kolegové ale nepředvádějí špatné výkony. Radhe Mitchell (Hledání Země – Nezemě) sice repliky moc prostoru pro vyjádření nedávají, ale jakožto Davidova milující, inteligentní, statečná a jednoduše dokonalá manželka se docela snaží. To nejlepší ale předvádí Joe Anderson (Across the Universe) v roli šerifova zástupce Russella, který herecky převyšuje všechny své kolegy o pořádný kus.

Kamera to nezachrání

Dost bylo kritiky a teď si povíme, co se povedlo. Povedla se kamera, i když to, co předvádí, je dnes u thrillerů z hollywoodské produkce běžný standard. Několik pěkně lekacích a krvavě nechutných scén se tu taky najde. Jenže to je opravdu málo.

Podivní měly náběh na slušný žánrový snímek. Ale kromě toho, že staví na pořád dokola omílaném tématu a nepřináší nic nového, navíc ani nevyužily potenciál, který žánr nabízí. Stručně řečeno, tvůrci svůj film moc nezvládli a vznikla tak lehce podprůměrná vyvražďovačka. Mimochodem úvodní a závěrečné titulky i satelitní vojenské záběry se snaží odkazovat k District 9, k jeho kvalitám ale mají Podivní hodně daleko.

Podivní (The Crazies)

Akční/ Drama/ Horor/ Sci-fi

USA / Spojené arabské emiráty, 2010, 101 min