Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

Recenze: Počátek. Film, který vám zamotá hlavu

Petra Duhajská

Petra Duhajská

25. 7. 2010

Člověk by se neměl na nic přehnaně těšit. A novináři by neměli nic přehnaně vychvalovat. Každé dílo má své chyby, své silné a slabší stránky. A nic se nemůže líbit všem. Nerada bych Počátek přechválila. Jsem totiž přesvědčena, že na člověka, který jej na sebe nechá zapůsobit bez nějakého velkého přemýšlení a očekávání, udělá nejsilnější dojem.

FOTO: Počátek

Ve světe snů není vždy bezpečno, Zdroj: Warner Bros

Chistopher Nolan: Pan Režisér

Christopher Nolan si své místo na kinematografickém výsluní rozhodně vysloužil už před několika lety. Již jeho celovečerní debut Sledování (Following, 1998) byl velmi kladně přijat diváky i kritikou, získal dokonce několik ocenění. Zejména svými dvěma příspěvky do batmanovské série dokázal, že by jeho jméno měl znát každý filmový fanoušek. Nolan také dlouhou dobu předvádí, že v jeho případě platí lehce otřepané úsloví o zrajícím víně.

Důležitým prvkem, který by neměl uniknout pozornosti diváků, je to, že se Nolan minimálně spolupodílel i na scénáři většiny svých filmů. Mohli bychom ho tak zařadit mezi nemnoho režisérů-autorů současné kinematografie. Po veleúspěšném Temném rytíři (The Dark Knight, 2008), který čerpal z původní komiksové látky, se tentokrát talentovaný Londýňan rozhodl pro velkolepé sci-fi/akční drama podle svého originálního scénáře. A byl to vskutku ambiciózní scénář.

Z velkých ambic může vzniknout velké dílo

První nástrahou, kterou si na sebe Nolan připravil, byla obtížná realizovatelnost scénáře. V digitální době dříve neuvěřitelných triků není problém vytvořit čistě technicky téměř cokoli. Jenže z mnoha takzvaně akčních filmů postupně právě díky této vyspělosti vyprchalo všechno ostatní – originalita, pointa, silná myšlenka a v jistém smyslu i prostá lidskost.

Nemůžeme sice hodnotit kvalitu filmu podle klíče mohlo/nemohlo by se tohle stát ve skutečnosti, ale jsou příběhy, které velkou dávku realističnosti vyžadují. Téměř celý děj Počátku se odehrává ve snu. Exteriéry tohoto snu jsou sice vytvořeny architektem, takže mohou působit velkolepým a dechberoucím dojmem, jsou ale zabydleny díky podvědomí spáče.

V průběhu filmu se navíc osoby, které daný sen zabydlují, několikrát mění. Kromě jisté intimity bylo třeba najít i odpovídající vyjádření povah jednotlivých postav. Jednou z nejsilnějších stránek Nolanova snímku je to, že vytvořil skupinu silných individualit a dokázal jim vdechnout život, a to i ten vnitřní.

FOTO: Počátek

A jaké sny se zdají vám?

Nechroupejte popcorn, ztěžuje to přemýšlení!

Náročný nebyl režisér jen k sobě, dost toho vyžaduje i od diváků. Počátek rozhodně není akční oddychovka, při které na pár hodin vypnete mozkovnu a necháte se oslňovat trikařskou exhibicí. Do děje je sice zahrnuta spousta doslovných a přímých vysvětlení jednotlivých aspektů fungování snů a jejich navštěvování a využívání (a to nejen v první půli, kdy je celý postup kradení či vkládání myšlenek spícímu objasňován hned několika postavám, ale i v průběhu dějovější druhé části).

Diváci se tak mají čeho chytit, přesto je nečeká lehká práce. A tato práce patrně neskončí ani se zmizením posledního titulku. Počátek není snímek na jedno zkouknutí.

Když už nestačí štípnutí

Téma snu a znejasnění reality tu už jak ve filmu tak v literatuře bylo několikrát. Ale je pořád stejně vděčné. Stačí připomenout slavnou větu: „V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď už nevím, zda jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je člověkem.“ čínského filosofa Lao-c‘. Nolan sice neznejasňuje realitu nijak výrazně, ale když už to udělá, je to perfektně načasované i provedené.

FOTO: Christopher Nolan

Pan režisér při práci

Jak už bylo zmíněno, nestojí Počátek na jednom hlavním herci. Dějová linie se sice soustřeďuje na příběh Doma Cobba (Leonardo DiCaprio), ale každá z vedlejších postav má své důležité místo. Trochu to může evokovat svět komiksů. I tam často nezáleží jen na době, po kterou se daný hrdina vyskytuje na scéně, a na množství jeho replik.

Síla vedlejších postav je dána i tím, že jsou pro danou akci vybráni jako ti největší odborníci a profesionálové. Ve světě, který na diváky působí cize a nově, se skvěle orientují a znají jeho pravidla. Jsou vlastně našimi průvodci.

I díky tomu si mohl Nolan dovolit přesahy nejen do roviny filosofické a morální, ale i určité odlehčení. Hrdinové Počátku jsou normální lidé. A normální lidé mají slabší chvilky, hvězdné momenty a také smysl pro humor. Není úplně obvyklé, aby se během napínavého dramatu celý sál několikrát upřímně zasmál.

FOTO: Leonardo DiCaprio

Plánování je důležité

Když klady převáží…

… je někdy nejlepší nechat zápory spát. Proč se šťourat v každém filmu a kazit si tak zážitek? Počátek má silné herecké obsazení, je vizuálně působivý, aniž by sklouzl k samoúčelnému oslňování vjemů diváků. Jeho děj je promyšlený a nebojí se očekávat jistou aktivitu vnímatele. Je sice skoro dvě a půl hodiny dlouhý, ale není v žádném případě rozvleklý. A přes svou velikost je propracovaný i v detailech, které mu dodávají vtip a kouzlo lidskosti.

Nikdo asi neví, co přesně člověk potřebuje, aby se stal dobrým a úspěšným režisérem. Christopher Nolan ale prokázal minimálně dvě důležité vlastnosti – talent a sebevědomí. A když toto doplníte dobrým štábem, šikovnými herci a kapkou štěstí, vznikne film s velkým F.

Počátek (Inception)

Mysteriózní / Sci-Fi / Thriller / Drama
USA / Velká Británie, 2010, 148 min

Režie: Christopher Nolan
Hrají: Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Tom Hardy, Ken Watanabe, Dileep Rao, Cillian Murphy, Tom Berenger, Marion Cotillard, Pete Postlethwaite, Michael Caine, Lukas Haas, Taylor Geare, Talulah Riley

Hodnocení: 5*****

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Recenze: Počátek. Film, který vám zamotá hlavu