Recenze: Planeta 51. Ufoni, pozor! Lidé přicházejí, aby vám vysáli mozky

12. 1. 2010

Planeta51_1Chuck Baker přistává na zdánlivě neobydlené planetě, kde narazí na pár mimozemšťanů. První kontakt neproběhne zrovna hladce a pro astronauta začíná boj o život. Zní to dramaticky a pravdou je, že by to tomuto námětu víc sedělo zpracování thrilleru než komedie pro malé děti. V animovaném hávu je to totiž docela nuda.

Zdroj: distributor filmu

Zdroj: distributor filmu

V hlubokém vesmíru existuje malá planetka. Její obyvatelé jsou mírumilovní a dobří. Žijí své prostinké životy, poklidně grilují se sousedy na zahradách nebo chodí do kina. Největším trhákem je sci-fi o invazi zákeřných mimozemšťanů, kteří přicházejí, aby ovládli svět a vysáli mozky jeho obyvatelům. Typický film o návštěvě z kosmu, ovšem viděný z druhé strany. Tentokrát neútočí ufoni na Zemi, ale lidé vstupují na domovskou půdu ufonů. Vítejte na Planetě 51.

Planeta 51 připomíná atmosféru 50. let ve Spojených státech amerických. Hudba, domy, oblečení či auta, to vše nás vrací 60 let zpět, i když s malými rozdíly. Automobily se nepohybují na kolech, místo toho se vznášejí. Nejvíce se však marťané liší od lidí svou mentalitou. V době, kdy lidstvo obracelo svou mysl ke hvězdám a poznání nekonečných dálek, se ufoni o záležitosti kosmu moc nezajímají. Není proto divu, že se vyděsí, když se na jejich planetce přistane humanoid – tedy astronaut Chuck Baker. Kvůli několika nešťastným náhodám je Chuck považován za nebezpečného vetřelce a jde mu o život. Jediný, kdo je ochoten člověku pomoci, je stydlivý mladík Tléma. A cesta za dobrodružstvím začíná…

Tléma a Chuck Baker

Tléma a Chuck Baker

Díky scénáristovi Joemu Stillmanovi, duchovnímu otci populárního Shreka, usedá divák do kinosálu s pocitem, že se má na co těšit. Opak je pravdou. Stojíme před faktem, že animované filmy se natáčí především pro děti. Přiznávám, najdou se takové, u kterých se zasměje i člověk vlastnící občanský průkaz, ale Planeta 51 mezi ně rozhodně nepatří. Námět vychází z klasických sci-fi, kde hrdinové bojují s vetřelci z vesmíru. Film dodává této tematice komediální a parodický nádech (nebo se o to alespoň snaží). Inteligentní humor se objevuje jen zřídka, rádoby vtipné narážky na kultovní snímky typu Terminátor nebo E. T. mimozemšťan nepobaví, spíš zklamou. A to ani nemluvím o marťanské obdobě hnutí hipies.

Co je zvláštní, hlavní postavy, kosmonaut Chuck a ufounek Tléma, jsou těmi nejméně zajímavými prvky celého filmu. Mnohem víc diváka baví scény s přihlouplou dvojkou naivních vojáků, velice ošklivým mimozemským pejskem močícím kyselinu či průzkumným robotem, který má fanatickou zálibu ve sbírání kamenů.

Robot průzkumník a šeredný pejsek

Robot průzkumník a šeredný pejsek

Ani příběh nemá moc co nabídnout. Myšlenka opačného pohledu na invazi z vesmíru je možná originální, ale na celý film nestačí. Zaměření na osudy hlavních hrdinů taky nepomůže. Co tedy film nabízí? Žádné zvraty, žádná nečekaná překvapení, naprosto průhledný děj, a animace, na kterou jsme si už zvykli. A zvláště v dnešní době, kdy začínáme být zhýčkaní prostorovým 3D, je to zatraceně málo.

Planeta 51 je tak dalším tuctovým filmem, který vstoupí do kin, vydělá pár milionů a zmizí v propadlišti dějin kinematografie. Ještěže existují rodiče, kteří dětem zaplatí lístky, aby od nich měli aspoň hodinu a půl klid.

Planeta 51 (Planet 51)

Animovaný / Dobrodružný / Komedie / Fantasy

Velká Británie / Španělsko, 2009, 91 min