RECENZE: Plán N Simona Urbana. Politická detektivka z východního Německa

FOTO: Simon Urban
Spisovatel Simon Urban patří k talentům současné německé prózy. Foto: Fedja Kehl

Socialismus ve východním Německu nezemřel s rokem 1989, nýbrž přežívá i na počátku 21. století. Zemi však hrozí bankrot. Navíc jednání o finanční podpoře ze Západu zkomplikuje vražda bývalého politického funkcionáře.

FOTO: Simon Urban
Spisovatel Simon Urban patří k talentům současné německé prózy. Foto: Fedja Kehl, Schöffling

Na potrubí plynovodu linoucího se východním Německem se pohupuje oběšený osmdesátiletý muž. Jak se záhy ukáže, zavražděný patřil v 90. letech k blízkým spolupracovníkům generálního tajemníka Egona Krenze. Vše nasvědčuje tomu, že popravu připravila Státní bezpečnost. Pokud by to skutečně byla pravda, může NDR na finanční injekci od svých západních sousedů zapomenout.

Simon Urban (nar. 1975) je německý spisovatel narozený v západoněmeckém Hagenu. Studoval germanistiku v Münsteru a tvůrčí psaní na Německém literárním institutu v Lipsku. Živí se jako reklamní textař na volné noze a příležitostně píše. Po řadě povídek vydal roku 2011 debutový román Plan D (č. Plán N, Odeon 2012).

Vyšetřováním je pověřen kapitán východoberlínské kriminálky Martin Wegener, který má za úkol Stasi očistit. Aby výsledky pátrání nebyly Západem zpochybněny, přijíždí mu vypomoct jeho západoberlínský kolega Richard Brendel. Oba muže sice ukovaly jiné politické režimy, přesto se společně pouštějí do rozkrývání motivů vraždy a postupně pronikají neustále hlouběji do zrezivělé struktury socialistického státu.

Krimi román s osobní zápletkou

Pokud o románu leccos vypovídá už první strana, v případě Plánu N to platí dvojnásob, neboť berlínská detektivka z alternativní současnosti začíná symbolicky močením nedaleko místa činu. Proud crčí pěkně na etapy, vysychá a znovu se probouzí, jak se to na brzy padesátiletého muže sluší.

Zrcadlení intimního a pracovního života hlavního hrdiny, kapitána Martina Wegenera, charakterizuje nejen tuto první scénu, ale celý román. Komplikované vyšetřování vraždy se prolíná s jeho žalostným osobním životem dokonce do té míry, že brzy není možné jedno odlišit od druhého.

Wegenerova ctižádostivá expřítelkyně se stává součástí případu, jeho frustrace z podezřelého zmizení dlouholetého kolegy a přítele Früchtla rezonuje s jednotlivými kroky vyšetřování. Früchtlův neodbytný hlas mu navíc neustále bzučí v hlavě. Wegener s ním dokonce vede fiktivní rozhovory, díky čemuž se pohřešovaný veterán prakticky stává poradním hlasem. Jako by byl symbiontem či parazitem ve Wegenerově mozku.

Trocha historické artistiky

Vykonávání potřeby na místě činu odkazuje však i k ironii, nadsázce a cynismu, jimiž je vyprávění poctivě vykrmeno. Ať už je to dáno autorovým důvtipem nebo utopickou povahou jeho látky, Plán N mnohokrát přinutí čtenáře i čtenářky k pousmání. Ostatně v tomhle příběhu je zahradník nikoliv vrahem, nýbrž zavražděným.

„Ženy vždycky chtějí muže, ke kterému můžou vzhlížet. Když se žena dostane na kariérním žebříčku nahoru, musí muž vyšplhat ještě výš. Aby se dodržel odstup. Když muž nedokáže postoupit nahoru, žena ho nahradí jiným. Nebo řečeno jazykem NDR: Ženy chtějí jen takové muže, kteří viděli víc prdelí zevnitř než ony.“

Simon Urban se do alternativní vize východního Německa, které přežilo krátkodobé otevření hranic a nyní se ekonomicky drží nad vodou díky tranzitním poplatkům za plyn, zcela ponořil a s pomocí stereotypů i trochy historické artistiky se mu daří přepsat mapu světa.

Román tak nabízí obraz šedivé socialistické diktatury, v níž i ten nejosobnější zážitek nezůstává utajen všepřítomným očím Stasi, v níž nelze osobní život jednotlivce dost dobře extrahovat z role, kterou mu přisuzuje marxisticko-leninistická ideologie, a v níž bytostně nedůvěřiví jedinci jako Wegener každý den bojují s myšlenkou utéct na Západ, zatímco jiní se horlivě snaží systém destabilizovat zevnitř.

Vražedný vodopád slov

FOTO: Simon Urban: Plán NBylo by však chybou pro zelený les nevidět nakažené stromy. Ústřední kriminální motiv se kupříkladu zdá nedotažený či spíše postupně opuštěný. V některých pasážích by zase textu prospěla větší střídmost.

Vodopád slov a nápadů totiž čtenáře nejen zcela obklopí, ale někdy jej doslova pod sebou zavalí. Adjektiva se na sebe hromadí ve zbytečně dlouhých řadách, myšlenky napínají své datum spotřeby a počáteční lehkost vytlačují literární těžkooděnci. Za dobrý nápad i sympatické zpracování lze však autorovi několik začátečnických přehmatů jistě prominout.

Plán N je politický krimi román, jenž by rozhodně neměl zapadnout. Tématem se totiž jasně odvolává na sdílenou východní zkušenost života v nesvobodném státě. Dokud v české literatuře podobná reflexe chybí, nezbývá než si ji půjčovat odvedle.

Název: Plán N. Název originálu: Plan D. Autor: Simon Urban. Přeložila: Jana Zoubková. Vydalo nakladatelství Odeon, Praha 2012, 432 stran. Doporučená cena: 359 korun.

Hodnocení: 70%

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Jakub Ehrenberger
Vystudoval bakalářský cyklus anglistiky-amerikanistiky a německého jazyka a literatury na FF UK. Ve studiu německé literatury pokračuje v zahraničí. V rámci své publicistické činnosti se soustředí zejména na současnou anglo-americkou a německy psanou beletrii, z žánrové produkce se věnuje také historické próze, scifi, fantasy a komiksové tvorbě.

1 Comment on RECENZE: Plán N Simona Urbana. Politická detektivka z východního Německa

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*