Recenze: Piraňa 3D. Krev, prsa i ukousnutý penis. To vše trojrozměrně

6. 10. 2010

Léto už dávno skončilo, přesto právě vstupuje do kin film, který by se dal označit za jeden z typických letních blockbusterů. Sluníčko, voda, alkohol, sexy holky v plavkách… A skryté nebezpečí pod hladinou, které za sebou nechává cáry lidských těl. Rybí horor režiséra Alexandra Ajy navíc přináší scény zavánějící soft pornem, angažmá jedné herecké legendy a spoustu stupidních gagů. Jste připraveni na tuhle jízdu?

Masakr na jezeře, Zdroj: distributor filmu

Jsou prázdniny a k americkému Lake Victoria se sjíždí stovky mladých lidí, aby proměnily břehy jezera v jednu velkou party. Na místě je i filmový režisér Derrick Jones (Jerry O’Connell), který se chystá natočit snímek o tom, jak se dvě fyzicky velice vydařené dívky svíjejí na lodi nahoře bez, plavou nahé v moři, líbají se na palubě…

Nuda u jezera

Jako průvodce po nejlepších natáčecích lokacích naverbuje Derrick místního mladíka Jakea (Steven R. McQueen), který s vidinou vnadného poprsí před očima souhlasí, místo aby zůstal doma a hlídal mladší sourozence. Jakeova máma (Elisabeth Shue) je totiž místní šerif a v době všeobecného veselí má plné ruce práce na rozdováděných plážích. Tákže, máme tu několik skupin hrdinů a jezero plné dravých ryb. Let’s get the show on!

Velká show se ale nekoná. Že je naprosto jasné, jak se bude zápletka odvíjet, by nevadilo. To patří k žánru. Ale než přijdou očekávaná jatka, musíme vydržet nastavovanou nudu v podobě záběrů a lá hladina jezera se třpytí, aktuální hudební hity duní na plné pecky a desítky holek natřásají své prdýlky. A sem tam přiletí trapná hláška („Máš pěknou trubku.“ – „A ty zas pěkný dudy.“), občas s rádoby vtipným sexuálním podtextem („To je to nejdelší, co jsem kdy viděla.“ – „Neboj, já se dostanu do každý štěrbiny“. Toť dva potápěči.).

Když ještě největší problém byl dobrý výhled na holky...

, druhá půlka je místy sranda. Třeba když jednu slečnu vytáhnou z vody s kusy masa a šlach místo nohou. Ale odfláklé digitální triky (ne, nemyslím si, že to je naschvál), naprosté nelogičnosti v chování postav, pitomé dialogy (bohužel český dabing zase zabodoval, možná že v originále by to znělo líp) už tak vtipné nejsou.

Míň, než si myslíte

Přitom scéna, kdy dva chlapi nesou zkrvavenou dívku a ona se najednou roztrhne vejpůl, by mohla vejít do hororové síně slávy. Jenže na pořádný odvaz plný krvavé a sexuální nadsázky jednoduše Piraňa nemá. Na to se snaží být až moc cool.

Ohlodané kosti, ječící holky i kluci a jasně červená krev nepůsobí strašidelně, ale většinou směšně (až na pár slušných nechutností). Že to byl tvůrčí záměr, o tom pochybuju. Tohle (bohužel) není nadupaný béčkový krvák, ve kterém si parta autorů udělala srandu ze všeho, z čeho to šlo. Tady chtěli autoři vyvolat jedno velké wow. Vyvolat chtěli jistě i smích, ale asi ne tehdy, kdy se v sále ozýval. A pokud byla v plánu šílená parodie, mělo se ještě víc šlápnout na plyn.

Prsíčka, zadečky, genitálie a doktor Brown

Pánové si Piraňu přece jenom užijí trochu víc. Jak už bylo řečeno, hemží se to tu (často nahýma) kozičkama i prcinkama a možná, slovy Derricka Jonese, se objeví i bobr. Dále máme tu čest se záběry jak z reklamy na nejmenovanou minerálku, tentokrát v již zmíněném soft porno provedení. A penis v titulku není jen návnada pro zvýšení čtenosti. Trojrozměrné pánské přirození na vás skutečně z plátna vyskočí.

Očima Pavlíny Nouzové: Všechno výše řečeno je pravda. Krev, střeva, na cáry roztrhané lidské maso, trojrozměrný penis… Jde ale o to, jak moc benevolentní ke snímku budete. Jistě, tak jako tak se budete smát (pokud nejste nějaká citlivka). Na konci i uznáte, že jde o pěknou s*ačku. Můžete se s tím ale spokojit? Nebo budete naštvaní, že něco takhle blbého bylo vypuštěno do kinosálů? Uměleckou hodnotu má Piraňa nulovou. Jako popcornová sranda, u které se budete první půlku hrozně nudit, pak se  zasmějete lidskému neštěstí a nakonec vás udolá geniální závěr, to ovšem stačí.

Příjemným překvapením je zjištění, že herci neodvádí špatnou práci. Mladí představitelé samozřejmě získali své role díky příjemnému vzhledu,  jejich výkon ale není žádná tragédie. Tvůrcům se podařilo zlanařit i takovou hereckou legendu, jakou je Christopher Lloyd neboli doktor Brown, který se rád vrací do budoucnosti. Jeho role sice není velká, všechny fandy jedné z nejslavnějších sci-fi sérií ale potěší. Cameo si tu střihl i režisér Hostelu, Eli Roth.

Ne Marty, ale Piraně ho teď nejvíc zajímají, Zdroj: distributor filmu

Co by novému dílku Alexandra Ajy slušelo? Syrovější provedení, které by míň času věnovalo letním (bez)plavkovým radovánkám. Nebo maximální nářez, masakr, úlet na celé čáře. Piraňa 3D ale zůstala kdesi na půli cesty.  Mohla jsem jí udělit pět hvězdiček a obdařit tak film nálepkou kruťácké frašky, kterou si budou za deset let užívat hororoví fajnšmekři na filmových večerech. Ale to si Piraňa 3D nezaslouží.

Piraňa 3D (Piranha 3D)

Horor / Thriller / Akční
USA, 2010, 88 min