RECENZE: Pí a jeho život. Vítejte na plavbě vizuálních orgií

Marek Benda

Marek Benda

18. 12. 2012

Na plátna kin se dere další vizuálními hrátkami nabité dobrodružství. Ang Lee čaruje, seč mu síly stačí, výsledné kouzlo však neohromí. Nebojte se tedy, neoněmíte.[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/pi-a-jeho-zivot/]

Příběh vychází ze stejnojmenné knihy Yanna Martela, který za svou práci obdržel prestižní cenu. Vypráví o chlapci (Suraj Sharma), který se musel vypořádat s nepřízní osudu. Během lodního neštěstí přišel o svou rodinu. Jako jeden z mála ale vyvázl na záchranném člunu. Naštěstí nezůstal zcela osamocen, na pustém oceánu mu dělal společnost Richard Parker, bengálský tygr. Nejenže má lidské jméno, v některých situacích ho dokonce jako člověka budete vnímat. Ale pudová zvířecí stránka tu bude stále přítomná.

Ang Lee se narodil na Taiwanu, kde dokončil studia na National Taiwan College of Arts. Divadelní a filmové vzdělání si zajistil ve Spojených státech. Jeho kariéra nabízí pestrý výběr filmů. Několika snímky aspiroval na Oscara, povedlo se mu to až s netypickým počinem pro evropskou kulturu Tygr a drak. Zlatou sošku za režii obdržel za romanci Zkrocená hora. Na svém kontě má také kritiky zatracovaný komiksový přepis Hulka.

Příběh je rozdělen do čtyř základních rovin. Tou prvotní je rámcové vyprávění přeživšího. Ocitáme se v současnosti, kdy je odrostlý Pí (Irrfan Khan) v průběhu interview. Druhá rovina nás zavede do minulosti, do zdánlivě normálního dětství mladého indického hocha. Nejdelší část zabírá několikaměsíční boj o zdravý rozum a holý život. Poslední epizodou je výpověď zachráněného chlapce.

Podívejte se na FOTO: Francouzi uvidí film Pí a jeho život stylově. V bazénu na loďkách

Výše načrtnuté linie mohou posloužit k demonstraci napínavosti, zájmu a ochoty přistoupit na pravidla režisérovy hry. Retrospektivní vyprávění se stalo poslední dobou jakousi konvencí. Od počátku tedy víme, že hlavní postava přežije, ať ji potká cokoliv.

OBR: Pí a jeho život

Pí a jeho domácí mazlíček na výletě. Zdroj: Bontonfilm

Pomyslná křivka grafu začne stoupat ve chvíli, kdy se děj ocitá v dětství hlavního hrdiny. Trable ve škole (způsobené jeho zvláštním jménem, které bylo inspirováno názvem bazénu ve Francii), seznamování se se zvířaty, dospívání a hledání pravé víry (člověka, který je křesťan, muslim a hinduista v jedné osobě, stojí za to vidět) působí mnohem více  interesantním dojmem než pozdější události. Na dobrodružství, které se má odehrát, v jednu chvíli zcela zapomenete.

Očima Oldřicha Mánerta: Mladík, moře a jeden tygr. Zdánlivě čistě trosečnický příběh je barvitou metaforou o síle víry a zároveň její kritikou. Záleží na tom, jakou cestu a pohled si vyberete. Taková je alespoň kniha, která staví na extrémech, nikdy neuhýbá a o to více dokáže ve svém závěru zasáhnout jednou jedinou větou.

Ve filmové verzi zůstalo hlavní sdělení tak trochu na půli cesty. Ang Lee zbrousil všechny hrany a místo syrovosti nabídl krásnou stylizaci, které chybí to, v čem kniha vyniká – duše a sdělení. Bez znalosti knihy nedostane divák nic víc než jen technickou dokonalost a rozčarování nad povrchností celé filmové plavby. Kdo knížku četl, uvidí dál než jen za jedno z nejlepších 3D a nádhernou hudbu. Je jenom na vás,  jestli uvěříte, nebo ne.

Nevyhnutelně ale dospějeme až ke zkáze nákladní lodi. Potopení plavidla v bouři blesků, provazců deště a rozbouřených vln je podívaná ve velkém stylu. Obrázky destrukce, beznaděje a valících se vln na příď lodi jsou zvráceně přitažlivé. Po zklidnění situace se však vyprávění zadrhává a osciluje mezi poutavými výjevy s originálními nápady a nudnými, nevýraznými sekvencemi. Plavba se promění v čekání na pointu, na něco, co by dalo smysl dlouhému putování. Nalezení víry zde není silným magnetem. Křivka strmě padá dolů.

Závěr filmu je posléze nadbytečný. Vytváří se totiž alternativní příběh, který divák po prožitém osudu nechce slyšet. Oproti až fantaskní cestě k poznání vlastní víry je alternativa obyčejná, příliš dramatická, méně nápaditá a tentokrát okatě útočící na divákovy city.

Nic víc než pastva pro oči

Doménou dobrodružných filmů je důraz na výpravnou a vizuální stránku. Ke světlým bodům cesty patří ztvárnění Noemovy archy a následný přirozený vývoj událostí. Kombinace zebry, hyeny, orangutana, člověka a schovaného tygra doslova na jedné lodi nabízí pravý koktejl zajímavých situací a uvěřitelných emocí (pohled zbídačeného tygra, unaveného orangutana a zraněné zebry funguje tak, jak má).

Výjevy nadále neustávají. Jasně zářící medúzy za tmavé noci nás myšlenkami přepraví na Pandoru. Není divu, že i James Cameron vychvaloval magičnost vizí. Neopomněl dodat, že vše bylo dokonale skloubené s užitím technologie 3D. Hravou imaginaci snímku nikdo upřít nemůže. Třetí rozměr zde však opět není ničím výjimečným, žádným zážitkem přesahujícím hranice snů. Nicméně se nechci s Cameronem přít, neboť jsme zřejmě každý viděli svým způsobem jiný film.

OBR: Pí a jeho život

Já jsem tady režisér!

Žádná senzace se tedy nekoná, i když ambice potěšit zraky diváků se nesporně ve snímku nalézají. Rádoby osamělá plavba se omezuje pouze na přehlídku výše zmíněného a nemá výraznější přesah. Spousta líbivých obrazů, zajímavých nápadů a uhrančivých tygřích očí nezachrání nevyrovnaný, místy táhlý a lehce nudný film. Pí a jeho život se propadá na dno studny průměrných podívaných.

Pí a jeho život (Life of Pi)

Drama / Dobrodružný
USA, 2012, 127 min.