Recenze: Percy Jackson: Zloděj blesku. Americká lekce z řecké mytologie

13. 2. 2010

zlodej-blesku-1Percy Jackson je na první pohled docela obyčejný kluk. Žije s matkou a svým nesnesitelným otčímem v New Yorku. Navštěvuje normální střední školu. Spolu se svým kamarádem Groverem jsou spíš průměrní žáci. Vše se změní, když se jeho učitelka angličtiny změní na mýtickou harpyji. Není vždy vše takové, jak se na první pohled zdá. Percy je polobůh a v jeho rukách je osud celého lidstva.

Zdroj: bontonfilm.cz

I takto se dá stručně popsat hlavní hrdina a zápletka nového filmu z režisérské dílny Chrise Columba, jehož jméno určitě znají všichni fanoušci Harryho Pottera (natočil jeho první dva díly) či rodinného trháku Sám doma. Příběh jeho nejnovějšího snímku – Percy Jackson: Zloděj blesku – vychází z populární knižní série o dobrodružstvích Percyho Jacksona od Ricka Riordana. Podaří se tomuto filmu následovat úspěchy své předlohy?

I když je Percy (Logan Lerman) od začátku vykreslován jako docela obyčejný kluk, skutečnost, že dokáže pod vodou vydržet 7 minut, prozrazuje, že tomu asi tak nejspíš nebude. Zápletka se rozvíjí na školní exkurzi v muzeu antických památek, kde se Percy dozvídá od invalidního profesora Brunnera (Pierce Brosnan) o polobozích a jejich postavení v rámci mytologické hierarchie. Od chvíle, co se Percy dozvídá, že i on je polobůh jakožto syn Poseidonův a že jeho nejlepší přítel Grover (Brandon T. Jackson) je ve skutečnosti satyr a tedy napůl kozel, události dostávají spád. Musí se vyrovnat nejen se svou novou identitou, ale i s útoky nejrůznějších mytických bytostí, které na něj posílají Zeus a Hádes. Ti se totiž domnívají, že Percy je zloděj zřejmě nejstarší zbraně hromadného ničení – čarovné hole, v níž je ukryta síla blesků.

Zdroj: bontonfilm.cz

Mimoto Percy musí zachránit svou matku (Catherine Keener) ze spárů Hádova podsvětí, které se mimochodem nachází V Los Angeles pod nápisem Hollywood. Tuto linii samotní tvůrci dávají do popředí, jak uvádí režisér Chris Columbus: „Je to skvělý příběh, obsahuje celý svět řecké mytologie a zároveň je to moderní příběh o mladíkovi, který chce zachránit svoji matku a konečně zjistit, kdo je jeho skutečným otcem.” I navzdory tomuto vznešenému poselství není Zloděj blesku taková pecka, jak by se možná dalo čekat.

Očima Kataríny Strakové: Jsem pro to, aby se zavedl speciální filmový žánr tak blbé, až je to vtipné. Percy Jackson: Zloděj blesku by do této kategorie určitě spadal. Dílo Chrise Columbuse lze poznat na tisíce mil daleko, přesto je vždycky v podstatě koukatelné. Percy Jackson je sám doma (rozuměj se stovkami polobohů v táboře vyvolených), a tak ho nenapadne nic lepšího, než se vydat na romantickou procházku do pekel. A aby to bylo trochu dobrodružné, prochází nejrůznějšími zkouškami, s nimiž si pochopitelně hravě poradí, za vydatné pomoci svých dvou přátel, kteří by za něj položili život (Harry Potter má konkurenta!). Zajímavý způsob, jak přimět děti, aby si přečetly Petiškovy Staré řecké báje a pověsti, i když zbývá jen doufat, že si z toho odnesou jen to ctnostné. Stovky dětí od dvanácti bohů? Teda, na Olympu se musí souložit ostošest!

Člověka docela pobaví soustředění veškerého dění na americkou půdu, zatímco je okolní svět od Pekingu po Londýn pohlcován apokalyptickou bouří, která je předzvěstí války bohů. Nepřekvapí tedy ani, když cestuje Percy s přáteli do Nashvillu navštívit Parthenon, když vstupují do Hadovy říše pod Hollywoodem nebo když se v závěru expresním výtahem dostávají na odvěký Olymp nad vrcholkem Empire State Building. Reinkarnace řecké mytologie do amerických podmínek je završena Hermovými létajícími konverskami.

Je pravda, že se člověk docela pobaví, a to bohužel pro tvůrce i v momentech, kdy to myslí opravdu vážně. Zřejmě jsem silný evropocentrik a přílišný staromilec ale nemůžu si pomoci, snímek Percy Jackson: Zloděj Blesku mi spíš připadal jako zfilmovaná učebnice řecké mytologie pro ty, kterým nevoní knihy a mají slabost pro speciální efekty. Navíc této učebnici chybí originalita, protože celou dobu máte pocit, že se díváte na film z dob minulých a ne na jeden z nejčerstvějších filmových hitů. Co víc, to, jak Percy odhaluje své poslání a bojuje proti nástrahám, nutí diváka přemýšlet, jaké filmy mu to připomíná. Naštěstí nemá Percy na čele jizvu ve tvaru blesku.

Percy Jackson: Zloděj blesku (Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief)

Fantasy

USA, 2010, 118 min.