Recenze: Panika v městečku. Smršť propracovaných vtípků!

29. 11. 2009

Panika-ve-mestecku-1Znáte ty animované filmy pro děti, jež hlásí, že se nebudou nudit ani rodiče? Tak tenhle film je dokonalým protikladem. Konečně někoho napadlo natočit animák pro dospělé, u kterého se pobaví i děti. Nastal ten správný čas propadnout Panice!

Zdroj: distributor filmu

Zdroj: distributor filmu

Panika v městečku (v originále Panique au village) je potrhlý příběh o Kovboji a Indiánovi, již se rozhodnou darovat Koni vlastnoručně postavený gril (neboť rudý gentleman usoudí, že čepic už mu věnovali dost). Se stavbou samotnou nemají žádné potíže, nejsou přece Pat a Mat. Problém nastává, když si na zbudování malého zahradního barbecue místo padesáti cihel objednají rovných padesát milionů kusů.

Indián i Kovboj jsou opravdoví uličníci, kteří dokážou změnit v pohromu jakoukoliv běžnou situaci. V jednom domku žijí společně s trpělivým Koněm, jež je jejich přítelem a vychovatelem zároveň. V sousedství se nachází pouze silně neurotický farmář Steven se svou manželkou Janine, dobytkem, drůbeží a traktorem. Na malé městečko dohlíží svědomitý Policista, každé ráno tu rozváží poštu dochvilný Pošťák. Obyvatelé městečka by žili v idylické pohodě – nebýt Kovboje a Indiána.

Kovboj i jeho přátelé jsou klasické plastové hračky, snad všichni malí kluci si s nimi někdy hráli. Volné pokračování Toy Story tu však nehledejte. Panika není další uhlazenou trojrozměrnou pohádkou ze studia Pixar. Film pochází z dílny belgických animátorů Stéphana Aubiera a Vincenta Patara a vznikl v koprodukci Belgie, Francie a Lucemburska.

Zdroj: distributor filmu

Zdroj: distributor filmu

Nutno podotknout, že Panika v městečku rozhodně není typickým dílkem francouzské filmové školy. Pohybová omezenost, komicky zrychlené pohyby a fázová animace jsou jen jedním z mála důvodů, proč si ji oblíbili diváci mezinárodního filmového festivalu v Cannes.

Co však dodává Panice v městečku opravdové kouzlo, je dabing. Jak krásně zní smyslná francouzština z pysků půvabné kobyly Madam Longray! Ať už je to kovbojovo vysoké pištění, jenž nápadně připomíná muže kopnutého do kolene, nebo hřmotný hlas věčně naštvaného farmáře Stevena, rozmanité hlásky vykreslují charakter jednotlivých postaviček.

V úvodu bylo zmíněno, že tento originální počin potěší především dospělé. Ty si film získá svou jednoduchou situační komikou, střídající se s naprostou absurditou. Nemá cenu hledat tady hranice fantazie – ty tu prostě nejsou. Proto je možné sledovat kraví komando vyskakující z letadla nebo obrovskou krychli cihel stojící na špičce malého domku. Úžasné jsou i scénky, kdy zhroucený farmář oplakává svůj rozbitý traktor. Vtipná hláška je v okamžiku pokořena replikou ještě zábavnější, v celém filmu se nenajde pět minut, kdy by se divák nemusel zasmát.

Zdroj: distributor filmu

Zdroj: distributor filmu

Tvůrci nasadili hned na začátku zběsilé tempo, které se jim obdivuhodně podařilo udržet až do konce. Panika v městečku působí jako řada krátkých směšných epizodek, které na sebe navazují jen něčím tak nepodstatným, jako je děj. Není se čemu divit, vždyť postavy Koně, Kovboje a Indiána pochází z oblíbeného televizního seriálu francouzských a belgických diváků. Právě tento zájem vnukl tvůrcům myšlenku pokusit se rozšířit krátké pětiminutovky na celovečerní film.

Snímek bude uveden v rámci Dvanáctého festivalu francouzského filmu, premiéra se koná 3. prosince 2009. Pokud máte už dost vážných dramat, srdcervoucích romantických filmů a děsivých hororů, chcete-li si chvíli odpočinout, pak je právě Panika v městečku tím pravým. Film není ničím menším, než 75 minutovou komedií, nabitou propracovanými vtípky. Poznámka na závěr: můžou se na to koukat i děti.

Panika v městečku (Panique au village)

Animovaný
Belgie / Francie / Lucembursko, 2009, 75 min