Recenze: Osadné. Jak to chodí na východě?

11. 2. 2010

osadne-1

Kdybyste se autem vydali na západ od Prahy, jste za deset hodin v romantické Paříži. Kdybyste se vydali na jih, za stejný čas dorazíte do vyhledávaného Splitu. Ovšem, když stočíte volant směrem na východ, dojedete za deset hodin na místo, kde končí asfaltky, kde končí Evropa: do pokojné rusínské vesničky Osadné, která se stala středobodem nového dokumentu Marka Škopa, jež se dostává do českých kin.

Po úspěších filmů Jiné Světy či Slepé Lásky přichází dokument Osadné. Marko Škop a jeho spolupracovníci z producentské společnosti Artileria, Jan Meliš (kamera) a František Krähenbiel (střih), v něm mapují dění ve vymírající vesničce Osadné. Čím je tato obec tak výjimečná? A to až natolik, že se o ní natočil film? Kromě toho, že se nachází na okraji Evropy a žije v ní rázovitá rusínská komunita také tím, že rytmus obecného života udržují oddaný starosta  Ladislav Mikuláško společně se zaníceným pravoslavným knězem Petrem Sorokem.

A právě tyto dvě postavy stojí uprostřed příběhu. Ladislav Mikuláško je starostou rekordmanem, protože je ve své funkci nepřetržitě úctyhodných 36 let. Petera Soroka trápí, že za posledných 5 let pochoval v Osadném 50 lidí a pokřtil jenom 2 děti. Oba dobře ví, že vesnici pomůže jedině cestovní ruch a tak začnou dělat vše pro to, aby se z Osadného stala turistická atrakce. O pomoc s propagací poprosí PR manažera politického hnutí Rusínská obroda Fedora Vica, který pozve na otevření turistického chodníku kolem Osadného evropského poslance Milana Gaľu. Ten je naoplátku pozve do Bruselu, a tak se roztáčí sled konfrontací mikrokosmu a makrokosmu.

Je až neuvěřitelné sledovat debaty starosty, který chce získat zdroje na dům smutku, a kněze, který chce oživit region výstavbou kláštera, s evropskými představiteli. Jde o diskuze s přívlastky jako konkrétní vs. abstraktní, lokální vs. globální, světské vs. duchovní či individuální vs. institucionalizované. O tom, že tyto konfrontace dobře fungují a že Osadné udělalo díru do světa, tedy alespoň do Evropské unie, svědčí úspěch tohoto dokumentu u slovenského publika, ale i cena za nejlepší dokumentární film z festivalu v Karlových Varech či nominace na Griersonovu cenu na Londýnském filmovém festivalu.

S vývojem událostí se ovšem vyvíjejí i hlavní představitelé filmu. Jak starostovo, tak knězovo směřování tvůrci sledují hlavně přes jejich rozhovory s manželkami, které vystupují jako jejich důležití stínoví poradci. Jejich interpretace událostí jsou dalším tématem dokumentu. Osadné je intenzivní dokument, který na malém prostoru obsahuje široké spektrum podnětů. Každé pozitivum má ale i své negativum. Bohatost námětů v Osadném zatraktivňuje, ale jako by chyběl sjednocující prvek, jež by je víc utřídil.

Na rozdíl od barvité mozaiky o Šariši a Rusínech, snímku Jiné Světy, je Osadné příběhem o jedné velké malé osadě s neobyčejnými představiteli. Jak režisér Marko Škop uvádí: „Doufám, že Osadné je živý film díky postavám, situacím, humoru a času, který do filmu vložil sílu ubíhajícího života.“ O tom nelze pochybovat. Samotný režisér vidí svou autorskou činnost spíš ve vyjádření citu, což ovšem prospívá tématu, ale zároveň jej tíží. Tak se tedy v divákově percepci nejvíc zachytává až přílišná glorifikace či romantizace vesničky Osadné a jejích obyvatelů. Od první minuty i dávno po skončení filmu bude divák určitě sympatizovat s hrdiny z Osadného. Pak se objeví otázka: Natočil režisér film jenom z lásky k Osadnému? Moje odpověď je ne, protože sympatie vystřídají pocity hořkosti ze stavu celé společnosti. Jako když se po zábavném výletu ráno vzbudíte s nepříjemnou kocovinou, kdy se smíchávají příjemné a nepříjemné pocity v jedno.

Osadné (Osadné)

Dokument

Slovensko, 2009, 63 min.